۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱
جزئیات سیاست اقتصادی ۲ نامزد انتخابات آمریکا؛ بایدن قوی‌تر از ترامپ است؟
نشنال اینترست بررسی کرد:

جزئیات سیاست اقتصادی ۲ نامزد انتخابات آمریکا؛ بایدن قوی‌تر از ترامپ است؟

به نظر می رسد پیشنهادات اقتصادی «جوبایدن» قوی تر از پیشنهادات اقتصادی «دونالد ترامپ» بوده اما رشد اقتصادی امریکا در زمان بایدن تفاوت چندانی با رشد اقتصادی در زمان ترامپ نخواهد داشت.

فاطمه محمدی پور؛ بازار: سایت تحلیلی نشنال اینترست اخیرا مقاله ای با قلم «جیمز پتکوکیس» با عنوان «جو بایدن در مقابل دونالد ترامپ: چه کسی واقعاً از نظر اقتصادی بهتر است؟» منتشر نموده است. متن مقاله در ادامه می آید.

اقتصاددانان موسسه تحلیلی مودی «مارک زندی» و «برنارد یاروس» تلاش می کنند برنامه های اقتصادی جو بایدن، معاون رئیس جمهور سابق و «دونالد ترامپ» رئیس جمهور مستقر ترامپ را بررسی کنند و مدل  مورد استفاده آنها مشابه مدلهایی است که توسط شورای فدرال رزرو و دفتر بودجه کنگره برای پیش بینی، بودجه بندی و تجزیه و تحلیل سیاست استفاده می شود.

تفاوت چندانی در چشم انداز اقتصادی دو دولت وجود نخواهد داشت و پیشنهادات اقتصادی بایدن قوی تر از پیشنهادات اقتصادی ترامپ خواهد بود

نتایج این بررسی ها نشان می دهد که تفاوت چندانی در چشم انداز اقتصادی دو دولت وجود نخواهد داشت و پیشنهادات اقتصادی بایدن قوی تر از پیشنهادات اقتصادی ترامپ خواهد بود. نکته مهم و قابل توجهی که وجود دارد این است که به دلیل سیاست های مالی بسیار گسترده تر بایدن، اقتصاد با سرعت بیشتری نسبت به دوران ریاست جمهوری ترامپ از بیماری همه گیر به اشتغال کامل باز خواهد گشت.

دور شدن بایدن از سیاست های ترامپ در زمینه تجارت خارجی و مهاجرت همچنین به رشد اقتصادی قوی تر کمک می کند به طوری که تا پایان دوره ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۴، تولید ناخالص داخلی واقعی ۹۶۰ میلیارد دلار خواهد بود که این رقم ۴.۵ درصد بزرگتر از تولید ناخالص واقعی در زمان ترامپ خواهد بود. این مهم باعث ایجاد ۷.۴ میلیون شغل بیشتر در دوره بایدن نسبت به ترامپ خواهد بود.

 رشد طولانی تر نیز تحت سیاست های بایدن قابل پیش بینی است زیرا سیاست های اقتصادی بایدن هم مشارکت نیروی کار و هم رشد بهره وری را بالا می برد. تمرکز بایدن بر پیشرفت تحصیلی، انرژی پاک و سایر موارد نظیر زیرساخت ها، مراقبت از سالمندان و مرخصی استحقاقی خانواده ها بیشتر بوده و این مهم تأثیر قابل توجهی بر پتانسیل رشد بلند مدت اقتصاد خواهد داشت.

افزایش در نرخ مالیات شرکت ها توسط بایدن باعث کاهش سرمایه گذاری و رشد بهره وری مشاغل می شود و سیاست های بایدن منجر به کسری بودجه فدرال در مقایسه با سیاست های ترامپ خواهد شد

البته باید گفت افزایش در نرخ مالیات شرکت ها توسط بایدن باعث کاهش سرمایه گذاری و رشد بهره وری مشاغل می شود و سیاست های بایدن منجر به کسری بودجه فدرال در مقایسه با سیاست های ترامپ خواهد شد. هزینه های سیاست های بایدن ۲.۵ تریلیون دلار خواهد بود این در حالی است که هزینه سیاست های ترامپ فقط چند صد میلیارد دلار اضافه خواهد بود.

در زمان بایدن  پیامدهای منفی اقتصاد از کسری های میان مدت به طور قابل توجهی کاهش می یابد. دلیل این امر این است که با وجود اقتصاد دور از اشتغال کامل و تورم احتمالی هنگام روی کار آمدن بایدن، فدرال رزرو قول رشد اقتصادی را می دهد. سناریوی موسسه مودی رشد اقتصادی به طور متوسط ‌۳.۵ درصد را در طی سالهای ۲۰۲۰-۲۰۲۴ و رشد اقتصادی  ۲.۶ درصدی را در طی سالهای ۲۰۲۰-۲۰۳۰ را نشان می دهد.

 طبق سناریوی حزب دموکرات، این اعداد ۴.۲ و ۲.۹ درصد و طبق سناریوی حزب جمهوری خواه، ۳.۱ درصد و ۲.۴ درصد خواهد بود. باید گفت در هر سه سناریو، رشد در سالهای پایانی دهه به طور متوسط ‌در حدود ۲ درصد است. این بدان معنی است که با استفاده از مدل اقتصادانان موسسه تحلیلی مودی تغییر قابل ملاحظه ای در پتانسیل رشد اقتصاد آمریکا در دوران ریاست جمهوری بایدن با دوران ریاست جمهوری ترامپ در طی سالهای ۲۰۲۰-۲۰۲۴ وجود نخواهد داشت.

همانطور که بیان شد رشد اقتصادی طولانی تر تحت سیاست های بایدن قابل پیش بینی است زیرا سیاست های اقتصادی بایدن هم مشارکت نیروی کار و هم رشد بهره وری را بالا می برد.

سوال اینجاست که  آیا در افق زمانی طولانی تر شاهد تأثیر بسیار متفاوتری خواهیم بود؟ اکنون کسی نمی تواند به این سوال پاسخ دهد همانطور که برخی از سیاست های حمایت اقتصادی در دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ منجر به رشد اقتصادی طولانی تر نشدند. در نهایت باید گفت سیاست های حمایتی و رشد اقتصادی طولانی مدت باید هدف صریح سیاست اقتصاد ملی باشد.

کد خبر: ۴۴٬۳۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha