۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۸
مصرف سی ان جی از مرز  ۲۲  میلیون مترمکعب گذشت/ مصرف بنزین به میزان قبل از کرونا نرسید
چگونه ۶ میلیارد دلار در کشور صرفه جویی کنیم؟

مصرف سی ان جی از مرز ۲۲ میلیون مترمکعب گذشت/ مصرف بنزین به میزان قبل از کرونا نرسید

قاسمی ده چشمه قائم مقام شرکت پخش و پالایش گفت: در حال حاضر روزانه ۲.۵ میلیون مترمکعب CNG در کشور مصرف می‌شود و تنها ۱.۵ میلیون مترمکعب با نقطه دلخواه ما فاصله وجود دارد. البته با دوگانه سوز کردن ۱.۵ میلیون خودروی عمومی و شخصی سهم استفاده از CNG فراتر از حد انتظار می‌رسد و حدود ۶ میلیارد دلار در هزینه‌های کشور صرفه‌جویی می‌شود.

بازار؛ گروه انرژی: استفاده از خودروهای شخصی و کاهش قدرت خرید خانوارها، مصرف بنزین را کاهش و طرفداران سی ان جی را به شدت افزایش داده است. میزان مصرف این سوخت حالا به قدری رشد پیدا کرده که قائم مقام شرکت پخش و پالایش می گوید: میزان مصرف سی ان جی در حال نزدیک شدن به حد دلخواه ما است. او می‌گوید: در حال حاضر روزانه چیزی حدود ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب سی ان جی در کشور سوخت می شود که تنها ۱.۵ میلیون متر مکعب با حد دلخواه ما فاصله دارد.  

افزایش مصرف سی ان جی در حالی است که مصرف بنزین در کشور روند نزولی به خود گرفته است. هرچند که قائم مقام شرکت پخش و پالایش از اعلام آمار دقیق در رابطه با مصرف بنزین امتناع می‌کند اما می‌گوید: میزان مصرف این سوخت از حد انتظار ما کمتر است. او حالا از طرحی می گوید که به اجرایی شدن آن حدود ۱.۵ میلیون خودروی عمومی و شخصی دوگانه سوز می شوند و میزان مصرف بنزین تا حد زیادی کاهش را تجربه می‌کند.  

آنگونه که آمارها نشان می دهد با اجرایی شدن این طرح از مصرف ۱۸ میلیون لیتر بنزین در آینده جلوگیری خواهد کرد. در واقع این طرح ۵۶۴ میلیون دلاری از هزینه تأسیس یک پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای به ارزش ۶ میلیارد دلار جلوگیری کرده است.

افت و خیز مصرف سی ان جی در کشور 
  فاصله قیمتی عرضه سوخت CNG‌ و عرضه بنزین، همواره به عنوان یکی از چالش های افزایش تقاضا برای سوخت CNG‌مطرح بوده چرا که کارشناسان امر معتقدند این فاصله قیمتی باید به اندازه ای باشد که یک فاکتور محرک در جهت ایجاد جذابیت به سمت مصرف CNG محسوب شود. نگاهی به گذشته نشان می دهد هر زمان که فاصله قیمتی بین بنزین و سی ان جی  در کشور افزایش یافته،   استقبال از خودروهای پایه گازسوز هم بیشتر شده است. به عنوان مثال آبان ماه سال ۹۸ که قیمت بنزین ۱۰۰۰ تومان و تک نرخی بود، قیمت CNG حدودا نصف قیمت بنزین در کشور بود و این فاصله قیمتی، نمی توانست به اندازه مطلوب، محرک جایگزینی CNG با بنزین باشد. با بازگشت سهمیه بندی بنزین از بامداد ۲۴ آبان ماه ۹۸، فاصله قیمت CNG با قیمت بنزین آزاد، از یک دوم به حدود یک هفتم رسید و این فاصله قیمتی یک ابزار محرک تقاضا برای سوخت CNG بود؛ چرا که مصرف CNG‌ از حدود ۱۹ میلیون مترمکعب در روز به حدود ۲۴ میلیون مترمکعب در روز رسید و تقاضا برای ثبت نام تبدیل خودروهای بنزین سوز به دوگانه سوز به طور قابل توجهی افزایش یافت.

 آمارهای اعلامی از طرف شرکت پخش و پالایش نشان می‌دهد که در دی‌ پارسال به طور میانگین روزانه ۲۴.۵ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی در کشور توزیع و در مجموع ۷۳۴ میلیون و ۶۰۲ هزار و ۶۸۱ مترمکعب سی‌ان‌جی در دی‌ امسال به فروش رسیده است.

این وضعیت تقریبا  در بهمن هم ادامه داشت تا اینکه شیوع ویروس کرونا فصل جدیدی را  در برابر اقتصاد کشور گشود.  محدودیت‌های سختگیرانه برای کنترل کرونا و همچنین کاهش مسافرت‌ها در ایام عید منجر به افت ۴۰ درصدی مصرف سی ان جی در فروردین سال جاری در مقایسه با مدت مشابه پارسال شده بود.   بر اساس آمار اعلامی مصرف سی ان جی در فروردین به روزانه ۸/ ۱۴ میلیون متر مکعب در روز رسید.   با کاهش محدودیت ها در  اردیبهشت مصرف سی‌ان‌جی دوباره روند  افزایشی به خود گرفت و به بالای ۲۰ میلیون متر مکعب در روز رسید.  ‌به دنبال بازگشایی مدارس و دانشگاه ها و کاهش محدودیت های رفت و آمد در روزهای اخیر، مصرف سی‌ان‌جی بیشتر شده و به ارقام پیش از شیوع کرونا نزدیک شده است. آنگونه که آمارها نشان می دهد در حال حاضر ۲۲.۵ میلیون مترمکعب رسیده است.  

خودروهای دوگانه سوز خطرناک  هستند؟
 بسیاری از مردم بر این باورند که تعداد مراجعات خودروهای دوگانه سوز به تعمیرگاه ها بیش از حد استاندارد بوده و استفاده از این خودروها خطر زیادی برای صاحبان آنها دارد. این در حالی است که قائم مقام شرکت پخش و پالایش فرآورده های نفتی احتمال وقوع حادثه در خودروهای استاندارد دوگانه سوز را بسیار پایین می‌داند.  آنگونه که آمارها نشان می دهد، از ابتدای شکل گیری صنعت CNG‌ در کشور ما تا پایان سال ۹۸، حدود ۸۵ مورد انفجار مخزن CNG خودروهای دوگانه سوز را در کشور رخ داده  که تمامی این موارد در جایگاه‌ها و در هنگام سوخت گیری رخ داده است.

قاسمی ده چشمه در اینباره گفت: بیشتر موارد انفجار مربوط به خودروهایی بوده که به صورت غیرمجاز کارگاهی از حالت بنزین سوز تبدیل به گازسوز شده بودند و یا مخازن آنها با روش‌هایی چون برشکاری، جوشکاری و ... دستکاری شده بود که اگر تست مخازن خودروها، آنطور که رئیس سازمان استاندارد در سال ۹۵ تأکید کرده بود، به صورت مرتب انجام می‌شد و خودروهایی که تست دوره‌ای آنها انجام نشده بود، اجازه سوخت‌گیری نداشتند، تعداد زیادی از این انفجارها در سالهای گذشته رخ نمی‌داد.

کد خبر: ۴۴٬۳۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha