۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲
بنادر سنتی سد راه تجارت؛ قاره پیماها به بوشهر نمی رسند
گزارش بازار؛

بنادر سنتی سد راه تجارت؛ قاره پیماها به بوشهر نمی رسند

بوشهر- بندر بوشهر می‌تواند محل خوبی برای پهلوگیری کشتی‌های با ظرفیت ۴۰ و ۵۰ هزار تنی باشد، به شرطی که وضعیت کانال دسترسی بندر بهبود یافته و عمق کانال افزایش یابد.

سعید رضایی، بازار؛ استان بوشهر دارای بیشترین مرز دریایی با خلیج فارس است و همین هم‌جواری گسترده با خلیج فارس باعث شده تا فعالیت‌های بندری و دریانوردی در استان بوشهر از دیرباز رونق داشته باشد.

تعداد زیادی از اهالی استان بوشهر خصوصا در شهرها و مناطق ساحلی به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم از طریق فعالیت‌های دریایی امرار و معاش می‌کنند که تجارت دریایی را می‌توان از مهم‌ترین فعالیت‌ها در حوزه دریا دانست.

شرایط تجارت دریایی نسبت به سال‌های قبل تغییر کرده است و حالا دیگر نمی‌توان با استفاده از بنادر قدیمی و با شناورهای سنتی به تجارت پرداخت و دوره این گونه فعالیت‌ها در حوزه تجارت دریایی به سر آمده است.

اقداماتی برای افزایش عمق بندر بوشهر و پهلوگیری کشتی‌های بزرگ در این بندر صورت گرفته است ولی هنوز هم شرایط لازم برای پهلوگیری کشتی‌های بالای ۳۰ هزار تن در این بندر فراهم نیست

تجارت دریایی نیز از پیشرفت‌های علمی و صنعتی عقب نمانده و حالا کشتی‌های بزرگ و قاره‌پیما با حجم بارگیری چندین برابری حرف اول را در حوزه تجارت دریایی می‌زنند و تاسیسات بندری نیز باید متناسب با این شناورها فراهم شود.

بوشهر موقعیت خوبی در تجارت با کشورهای همسایه و کشورهای دور دست دارد و می تواند محلی مناسب برای تخلیه و بارگیری کالا باشد به شرطی که شرایط لازم برای پهلوگیری کشتی‌های بزرگ در این بندر فراهم شود.

اگرچه در سال‌های اخیر اقداماتی برای افزایش عمق بندر بوشهر و پهلوگیری کشتی‌های بزرگ در این بندر صورت گرفته است ولی هنوز هم شرایط لازم برای پهلوگیری کشتی‌های بالای ۳۰ هزار تن در این بندر فراهم نیست.

عمق کم کانال دسترسی به بندر بوشهر را می‌توان مهمترین مشکل در مسیر عبور کشتی‌های بزرگ دانست که با افزایش عمق کانال می‌توان به ایجاد شرایط لازم برای عبور و حضور و پهلوگیری کشتی‌های بزرگ و رونق بیشتر فعالیت‌های بندری در بوشهر امیدوار بود.

لزوم افزایش عمق کانال بوشهر
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: تلاش‌های گسترده‌ای را به منظور تسهیل در فعالیت‌های بندری در بوشهر داشته‌ایم و طرح توسعه بندر بوشهر در دست اجرا است.

سیاوش ارجمندزاده یکی از اولویت‌های اجرای طرح‌های بندری در بوشهر را ایجاد شرایط پهلوگیری کشتی‌های بزرگ دانست و اضافه کرد: تلاش داریم تا بندر بوشهر برای پذیرش مستقیم کشتی‎های ۵۰ هزار تنی آماده شود.

وی افزایش عمق کانال دسترسی بندر بوشهر را پیش‌شرط حضور و پهلوگیری کشتی‌های بزرگ دانست و بیان کرد: در حالی حاضر امکان پهلوگیری کشتی‌های ۳۰ هزار تنی در بندر بوشهر فراهم شده است و این در حالی است که تا سال گذشته فقط شرایط پهلوگیری کشتی‌های ۲۰ هزار تنی فراهم بود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با بیان اینکه تحقق برنامه‌های افزایش عمق بندر بوشهر نیازمند تلاش و همراهی نمایندگان استان در مجلس و دیگر مسئولان استان است، ادامه داد: باید توسعه بندر به عنوان اولویت مسئولان استان و نمایندگان در دستور کار باشد.

توسعه زیرساخت‌های بندری
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر رونق بندر بوشهر را نیازمند حضور کشتی‌های ۴۰ و ۵۰ هزار تنی دانست و بیان کرد: به دلیل وضعیت عمق کنونی کانال دسترسی بندر بوشهر امکان پذیرش مستقیم این کشتی‌ها وجود ندارد ولی امکان پذیرش غیرمستقیم فراهم است.

رونق بندر بوشهر نیازمند حضور کشتی‌های ۴۰ و ۵۰ هزار تنی است ولی به دلیل وضعیت عمق کنونی کانال دسترسی بندر بوشهر امکان پذیرش مستقیم این کشتی‌ها وجود ندارد

ارجمندزاده با اشاره به اجرای طرح توسعه بندر بوشهر در قالب مجتمع بندری نگین اضافه کرد: پیشرفت خوبی در اجرای مجتمع بندری نگین شاهدیم و نیمه نخست سال آینده فاز اول آن به بهره ‏برداری خواهد رسید. ​

وی از ساخت اسکله ۳۰۰ متری برای پهلوگیری کشتی‌های ۵۰ هزار تنی خبر داد و افزود: ترمینال‏های نفتی، کانتینری و جنرال کارگو از دیگر بخش‌هایی است که در مجتمع بندری نگین پیش بینی شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر از ساماندهی و بازسازی پایانه مسافری دریایی بندر بوشهر خبر داد و افزود: با تکمیل این طرح امکان پهلوگیری کشتی‏‌های بزرگ مسافری با قابلیت مسافربری دریایی بین المللی در بوشهر فراهم می شود.

آماده‌سازی بوشهر برای کشتی‌های بزرگ
استاندار بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: دریا ظرفیت بسیار مهمی برای استان بوشهر است و بخش زیادی از اهالی استان در حوزه دریا فعالیت دارند که توسعه فعالیت‌های دریایی را به صورت ویژه دنبال می‌کنیم.

عبدالکریم گراوند ادامه داد: توسعه فعالیت‌های بندری در بوشهر نیازمند تقویت زیرساخت‌ها است که توسعه مجتمع بندری نگین به عنوان یکی از مهمترین زیرساخت‌ها و پس‌کرانه‌ای برای بندر بوشهر محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از ظرفیت‌های مهم توسعه استان بوشهر تجارت دریایی است، اظهار کرد: ظرفیت پهلوگیری شناورها در اسکله بندر بوشهر با اجرا و تکمیل طرح مجتمع بندری نگین تا ۵۰ هزار تن افزایش می‌دهد.

استاندار بوشهر توسعه بنادر و اسکله‌سازی را از اولویت‌های مهم دانست و تصریح کرد: تلاش داریم با تسریع در اجرای طرح‌های بندری زمینه افزایش سرعت توسعه استان را فراهم سازیم.

وی تاکید کرد: طرح‌های بندری و گسترش ظرفیت‌های بوشهر در حوزه بندر و تجارت دریایی، زمینه توسعه اشتغال، درآمدزایی و رونق اقتصادی را فراهم می سازد و به همین منظور حمایت ویژه‌ای از این بخش خواهیم داشت.

عبور از فضای سنتی در بندر بوشهر
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی شهریورماه امسال در مراسم افتتاح پروژه لایروبی کانال‌های داخلی و خارجی بندر بوشهر گفته بود: در بندر بوشهر به دنبال این هستیم تا فضا را از محدوده سنتی و محصور موجود به فضای بازتری منتقل کنیم که جزیره نگین است و قابلیت توسعه تا ۵۰۰ هکتار را دارد.

محمد راستاد اضافه کرد: در این ارتباط هم‌اکنون در بندری که حداکثر مساحت آن حدود ۶۰ هکتار بود، با اجرای طرح توسعه جزیره نگین و اسکله و دیگر تاسیسات زیرساختی زمینه ایجاد پسکرانه تا حدود ۵۰۰ هکتار فراهم شده‌است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور ادامه داد: برای ایجاد تاسیسات روبنایی و تجهیزات به دنبال استفاده از قابلیت بخش خصوصی در این بندر هستیم که در این زمینه مذاکراتی در حال انجام است و مطمئن هستیم علاوه بر سرمایه‌گذاری زیرساختی انجام شده دولت توسط سازمان بنادر و دریانوردی در زمینه تاسیسات روبنایی نیز سرمایه‌گذاری خوبی از سوی بخش خصوصی انجام می‌شود.

ایجاد قابلیت پهلوگیری کشتی‌های ۵۰ هزار تنی
وی یادآور شد: کارهای خوبی در جزیره نگین انجام شده از جمله احداث و تکمیل یک اسکله که قابلیت پهلوگیری کشتی‌های ۵۰ هزار تنی دارد که مدت‌ها است از این اسکله بهره برداری می‌شود، دایک حفاظتی در ضلع شمال غربی این جزیره ایجاد و استحصال شده برای سرمایه‌گذاری در حوزه مخازن مواد فله مایع و مسیر دسترسی به جزیره نگین که بخشی تکمیل و بخشی در دست احداث است، بنابراین زیر ساخت اصلی فعالیت بندری در جزیره نگین فراهم شده است و کشتی‌هایی در حال تخلیه و بارگیری هستند و این روند برای رسیدن به ظرفیت کامل تداوم دارد.

راستاد اظهار داشت: همچنین با بهره‌برداری از کانال دسترسی بندر بوشهر بعد از عملیات لایروبی که به منظور تعمیق این کانال برای پذیرش کشتی‌های تا ۳۰ هزار تن انجام شد به واسطه زیرساخت‌هایی که بندر بوشهر دارد شامل اسکله‌ها و پس‌کرانه‌ها به‌ویژه در جزیره نگین کشتی‌های با ۳۰ هزار تن ظرفیت بدون هیچ‌گونه توقف و در حداقل زمان ممکن وارد بندر می‌شوند و عملیات تخلیه و بارگیری کالا را انجام می‌دهند که مزیت بسیار خوبی در این بندر بوشهر فراهم خواهد کرد.

وی بیان کرد: داشتن کانال دسترسی مناسب برای پذیرش کشتی‌های سایز بزرگ یک قابلیت مهم برای بندر بوشهر خواهد بود در کنار این پروژه به لحاظ اینکه ظرفیت تردد کشتی های مسافری بین بندر بوشهر و جزیره خارگ و کشورهای جنوبی خلیج فارس هم فراهم است توسعه پایانه مسافربری بندر بوشهر در قالب یک پروژه در دستور کار قرار گرفته که شامل ایجاد پهلوگیر مناسب و توسعه پایانه است که در مدت ۱۵ ماه احداث و می‌تواند یک قابلیت مهم برای مسافرت‌های دریایی و تردد کشتی‌های حمل بار و مسافر و مباحث گردشگری برای بوشهر فراهم کند.

بندر بوشهر فرصت خوبی برای صادرات و واردات کشور است و توسعه زیرساخت‌های بندری و افزایش عمق بندر می‌تواند خدمتی بزرگ به توسعه فعالیت‌های بندری در سطح کشور باشد.

کد خبر: ۴۴٬۳۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha