۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۱
۸۱ هزار هکتار زمین در سال ۹۹ زیر کشت پنبه رفته است
قائم مقام خانه کشاورز:

۸۱ هزار هکتار زمین در سال ۹۹ زیر کشت پنبه رفته است

بیابانی، قائم مقام خانه کشاورز با بیان اینکه پنبه‌ ایران زمانی در داخل و خارج کشور بعنوان طلای سفید مطرح بود، گفت: ۸۱ هزار هکتار زمین در سال ۹۹ زیر کشت پنبه رفته است.

به گزارش بازار، عنایت بیابانی مشکلات کشت پنبه را ناشی از بی توجهی مدیران دانست و گفت: کشت پنبه بدلیل آب‌بر بودن و سوء‌مدیریت با افول روبرو شد تا اینکه در دو سال گذشته به علت تغییرات در سیستم اتحادیه‌ها، در ۱۰ استان پنبه کاری داریم که این کشت به نرم طبیعی دنیا رسیده است.

وی از زیر کشت بودن ۸۱ هزار هکتار زمین در سال ۹۹ سخن گفت و افزود: کیفیت تولید پنبه افزایش پیدا کرده که رقمی قابل قبول بدست داده است.

بیابانی گفت: کارخانه‌های ریسندگی به علت کاهش کشت پنبه نتوانستند نیاز خود را بر طرف سازند و لذا اشتغال از میان رفته است؛ در حالی که می‌توانستیم تولیدات قابل قبلی در این صنعت داشته باشیم.

وی با بیان اینکه پنبه ایرانی همواره مشتری خاص خود را داشته و عملکرد آن در دنیا قابل قبول بوده است، افزود: عملکرد پنبه‌کاران در دوسه سال اخیر، حدود ۳ تن در واحد سطح، در نظر گرفته می‌شود که ۷درصد نسبت به سه سال گذشته افزایش تولید داشته‌ایم.

بیابانی مصرف آب کمتر را از الزامات کشت پنبه دانست و گفت: ماشین آلات جدید باید در اختیار پنبه‌کاران قرار گیرد تا ضایعات را کاهش دهند و در این صورت پنبه ایران برای صادرات هم قابل قبول خواهد بو.

همچنین انصاری، مدیرعامل اتحادیه پنبه‌کاران استان فارس با اشاره به اینکه کشاورزان با مشکلاتی در مزرعه مواجه هستند، گفت: زراعت پنبه مکانیزه نشده است و جوانان امروز رغبتی به کار دستی در مزرعه ندارند.

وی افزود: امروز مجبور به واردات از خارج برای صنایع نساجی هستیم و مشکلات واردات پنبه بر جای خود باقی است و زراعت پنبه باید به زمانی باز گردد که ایران بعد از نفت، بزرگ ترین ارزآوری را از محصول پنبه داشت.

انصاری گفت: ذرت در فارس رقیب پنبه است و آب‌بری بسیاری دارد، در حالی که می‌توان با ارز اندک، ذرت را از خارج وارد کرد ولی پنبه در همه کشورها قابل کشت نیست.

وی صلاح کشور را کشت پنبه و جلوگیری از واردات دانست و خاطرنشان کرد: ایران پتانسیل تولید پنبه را دارد ولی به آن اهمیت نمی‌دهند و ضمن استفاده از آبیاری‌های نوین، موجب رفع مشکلات آب دهی به مزرعه پنبه خواهد بود.

کد خبر: ۴۴٬۲۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha