۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷
همکاری بین المللی؛ کلید جلوگیری از رکود جهانی/ اقتصاد جهان هنوز با عدم قطعیت روبرو است
چاینا دیلی بررسی کرد:

همکاری بین المللی؛ کلید جلوگیری از رکود جهانی/ اقتصاد جهان هنوز با عدم قطعیت روبرو است

اقتصاددانان ارشد بر این باورند که همکاری های بین المللی عامل مهمی در رشد جهانی و یک راه حل اساسی برای جلوگیری از سقوط اقتصاد جهانی در یک رکود اقتصادی است.

بازار؛ گروه بین الملل: روزنامه چینی چاینا دیلی در تازه ترین گزارش خود در رابطه با رکود جهانی گفت: اقتصاددانان در حال حاضر معتقدند که با وجود پیش بینی های مطرح شده، اقتصاد جهان هنوز با عدم قطعیت روبرو است.

از آن جایی که گسترش ویروس کرونا در جهان به طور موثر و کامل کنترل نشده، چشم انداز اقتصادی جهان کم رنگ شده و این امر فعالیت های اجتماعی و تجاری را به طور جدی مختل کرده است.

آژانس های بزرگ بین المللی و برخی از اقتصاددانان پیش بینی خود را در مورد رشد جهانی امسال با توجه به سرعت بهبود بیش از حد انتظار افزایش داده اند، اما در عین حال هشدار می دهند که اقتصاد جهانی هنوز با عدم اطمینان زیادی روبرو است و جامعه جهانی ممکن است بدترین رکود اقتصادی را از زمان جنگ جهانی دوم در صورتی که دولت ها نتوانند سیاست های موثری را اتخاذ کنند، تجربه کند.

چن ونلینگ، اقتصاددان ارشد در مرکز مبادلات اقتصادی بین المللی چین مستقر در پکن، گفت: تقویت همکاری بین المللی و همکاری بین دولتها تنها راه نجات اقتصاد جهانی است.

چن ونلینگ، اقتصاددان ارشد در مرکز مبادلات اقتصادی بین المللی چین مستقر در پکن: تقویت همکاری بین المللی و همکاری بین دولتها تنها راه نجات برای اقتصاد جهانی است

چین هشدار داد که اقتصاد جهانی در معرض خطراتی از جمله سطح بالای بدهی، احتمال پارگی زنجیره های عرضه جهانی در بخش تولید و صنعت و افزایش نرخ بیکاری است.

این اقتصاددان ارشد در ششمین اجلاس سراسری اتاق فکر که توسط مرکز مبادلات اقتصادی بین المللی چین برگزار می شود، در روز جمعه گفت: کشورهای سراسر جهان با یک آزمون مهم روبرو هستند و این که آیا ما می توانیم به این توافق برسیم که همکاری بین المللی بزرگترین عامل رشد جهانی و یک راه حل کلیدی برای جلوگیری از سقوط اقتصاد در رکود اقتصادی است، موضوعی پر اهمیت است.

شرکت کنندگان در این بخش از اتفاق نظر در این مورد برخوردار بودند و خواستار همکاری بیشتر بین المللی در زمینه ایجاد نوآوری در فناوری و دستیابی به موفقیت در جهت مبارزه با همه گیری های پیش رو و تزریق انگیزه جدید به رشد اقتصاد جهانی شدند.

همچنین، وانگ یمینگ، اقتصاددان ارشد و عضو کمیته ملی کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین، گفت: کشورها باید همکاری در اقتصاد دیجیتال را تسریع کرده و توسعه اقتصاد سبز را که دو محرک مهم بهبود اقتصاد جهانی هستند، ترویج نمایند.

کشورها باید همکاری در اقتصاد دیجیتال را تسریع کرده و توسعه اقتصاد سبز را که دو محرک مهم بهبود اقتصاد جهانی هستند، ترویج نمایند 

وانگ همچنین اظهار کرد که کشورها باید از سیستم عامل های چند جانبه از جمله صندوق بین المللی پول، بانک جهانی و  گروه ۲۰ برای تقویت گفتگوها و برطرف کردن بدهی ها و ریسک های مالی در سطح جهان به طور کامل بهره مند شوند.

کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد در تازه ترین گزارش خود گفت: اقتصاد جهانی احتمالاً در سال جاری ۴.۳ درصد منقبض خواهد شد و این کاهش تولید جهانی را تا پایان سال بیش از شش تریلیون دلار کمتر از انتظارات اقتصاددانان قبل از بیماری کوید خواهد گذاشت. این انقباض و کمبود، معادل پاک سازی کامل اقتصاد برزیل، هند و مکزیک خواهد بود.

سازمان ملل همچنین هشدار داد که تجارت جهانی در سال جاری حدود یک پنجم و جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی تا ۴۰ درصد کاهش می یابد.

چشم انداز اقتصادی چین در سال آینده: رشد ۷.۹ درصدی تولید ناخالص داخلی

لیو یوانچون، نایب رئیس دانشگاه رنمین چین، در این همایش گفت: انقلاب فناوری یکی از مهمترین عوامل برای فرار از یک سکون پایدار در رشد اقتصادی است که کشورها باید موانع را بشکنند و اصطکاک های بوجود آمده را برطرف نمایند. در تجارت، حاکمیت دیجیتال و رقابت برای استعدادها بسیار اهمیت دارد.

انتظار می رود چین یکی از معدود اقتصادهای بزرگ باشد که در سال جاری شاهد رشد است و برخی از آژانس های بین المللی پیش بینی کرده اند که تولید ناخالص داخلی این کشور می تواند به شدت رشد کند و به حدود ۸ درصد در سال آینده برسد.

دفتر ملی آمار در روز یکشنبه اعلام کرد که سود شرکت های بزرگ صنعتی چین در ماه اوت برابر ۱۹.۱ درصد نسبت به سال گذشته رشد کرد، زیرا بهبود عرضه و تقاضا به رشد فروش شرکت های صنعتی کمک کرد.

سود شرکت های بزرگ صنعتی چین در ماه اوت برابر ۱۹.۱ درصد نسبت به سال گذشته رشد کرد، زیرا بهبود عرضه و تقاضا به رشد فروش شرکت های صنعتی کمک کرد

 سیاست های حمایتی دولت از جمله کاهش گسترده مالیات و هزینه ها و همچنین کاهش هزینه های برق، زمین و اجاره موجب کاهش هزینه های عملیاتی کلی شرکت ها شده است.

علاوه بر آن بانک جهانی نیز در روز گذشته اعلام کرد که بر اساس پیش بینی این بانک، رشد تولید ناخالص داخلی چین در سال جاری به دو درصد برسد که عمدتا توسط هزینه های دولت و صادرات شدید تقویت می شود.

برایان کوولتون، اقتصاددان ارشد فیچ ریتینگ نیز چندی پیش اینگونه اظهار کرد که چین سطح تولید ناخالص داخلی پیش از ویروس خود را بدست آورده است اما شک داریم که این بهبود وی شکل بسیار تحسین برانگیز باشد.

کمترین میزان رشد اقتصادی منطقه آسیای شرقی در بیش از ۵۰ سال گذشته 

انتظار می رود اقتصاد منطقه آسیای شرقی و اقیانوس آرام در سال جاری رشد ۰.۹ درصدی را تجربه کند که طبق پیش بینی به روز شده بانک جهانی، کمترین میزان از سال ۱۹۶۷ است.

در این منطقه، فعالیت اقتصادی داخلی در برخی کشورها که درگیر ویروس کرونا بوده اند، در حال احیا است. اما از آن جایی که اقتصاد منطقه آسیای شرقی و اقیانوس آرام به شدت وابسته به اقتصاد جهان است، تقاضای جهانی همچنان در رکود است.

بانک جهانی در گزارش روز دوشنبه خود گفت که پیش بینی می شود که فعالیتهای بخش تولید برای دو سال آینده کاملاً کمتر از پیش بینی های پیش از این پاندمی است.

علاوه بر آن، پیش بینی می شود که فقر در این منطقه برای اولین بار در ۲۰ سال گذشته افزایش یابد. در گزارشی آمده است که انتظار می رود حدود ۳۸ میلیون نفر در نتیجه این بیماری همه گیر در فقر باقی بمانند و یا به فقر رانده شوند.

بانک جهانی: پیش بینی می شود که فقر در آسیای شرقی برای اولین بار در ۲۰ سال گذشته افزایش یابد و انتظار می رود حدود ۳۸ میلیون نفر در نتیجه این بیماری همه گیر در فقر باقی بمانند و یا به فقر رانده شوند

ویکتوریا کواکوا، معاون بانک جهانی در حوزه شرق آسیا و اقیانوس آرام گفت: این بیماری همه گیر نه تنها بیشترین ضربه را به فقرا می زند، بلکه فقرای جدیدی را ایجاد می کند. این منطقه با مجموعه ای از چالش های بی سابقه روبرو است و دولت ها با انتخاب های سختی روبرو هستند.

وی افزود: اما گزینه های سیاست هوشمندی از جمله سرمایه گذاری و بررسی ظرفیت ها و گسترش طولانی مدت حمایت اجتماعی برای پوشش فقرا و بخش های غیررسمی وجود دارد که می تواند این معاملات را تسهیل کند.   

 بانک جهانی خواستار اصلاحات مالی برای ایجاد تحرک و پویایی در بازدهی از طریق مالیات بندی پیشروتر و بر طرف کردن و رفع هزینه های بیهوده است. در برخی از کشورها، موجودی بدهی های معوق ممکن است از قبل پایدار نباشد و نیاز به حمایت خارجی بیشتری داشته باشد.

کد خبر: ۴۴٬۲۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha