۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۱
افزایش قیمت لبنیات و تهدید جدی سلامت مردم
یادداشت؛

افزایش قیمت لبنیات و تهدید جدی سلامت مردم

تبریز- «افزایش قیمت لبنیات منجر به کاهش مصرف لبنیات به خصوص شیر توسط مردم می شود و تهدید جدی برای سلامتی آنها است.» این جملات بخشی از یادداشت طاهر خیری فعال رسانه ای برای بازار است.

طاهر خیری؛ بازار: در حالیکه متخصصان تغذیه سفارش می کنند هر فرد بالغ روزانه به ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی گرم کلسیم نیاز دارد و باید روزانه دست کم دو لیوان شیر ، یا معادل آن ۲۵ گرم پنیر یا ۲۵۰ گرم ماست مصرف کند. اما افزایش پی در پی قیمت لبنیات طی ماههای اخیر باعث حذف تدریجی شیر و سایر محصولات لبنی از سبد خانوار مردم شده است که دودش به چشم نظام سلامت جامعه می خورد و بیماری پوکی استخوان افزایش چشمگیری می یابد.

تیر ماه امسال بود که با تصمیم کارگروه تنظیم بازار قیمت انواع لبنیات به طور رسمی ۲۲ تا ۲۸ درصد افزایش یافت و معلوم نیست این افزایش قیمت ها تا چه زمانی تداوم خواهد داشت. افزایش قیمتی که منجر به کاهش مصرف لبنیات به خصوص شیر توسط مردم می شود.

سازمان حمایت از مصرف کننده و سایر دستگاه نظارتی ادعا می کنند که نظارت مستمری بر قیمت های بازار دارند و با هرگونه افزایش غیرقانونی قیمت ها و یا تخلف تولید کنندگان محصولات لبنی برخورد می کنند اما مشاهدات میدانی حاکی از تفاوت قیمت ها در عمده فروشی ها و خرده فروشی ها و افزایش چراغ خاموش آن توسط تولید کننده و عرضه کننده محصولات لبنی است.

افزایش نرخ ارز، افزایش نرخ حمل و نقل، افزایش دستمزد نیروی کار و افزایش قیمت خوراک دام بهانه های به ظاهر منطقی هستند که توسط تولید کنندگان محصولات لبنی عنوان می شود تا افزایش قیمت لبنیات را موجه جلوه کنند. این تولیدکنندگان همچنین گلایه از این دارند که چرا یارانه دولتی به نهاده های دامی اختصاص نمی یابد تا آنها مجبور نشوند خوراک دام، جو، ذرت، سویا و ... را با نرخ آزاد یا نیمایی تهیه و وارد  کنند.

به هر حال افزایش چندباره قیمت لبنیات، زنگ به خطر افتادن سلامت جسمی و روحی مردم را به صدا در آورده است چرا که اقشار کم درامد و محرومان جامعه توان خرید این محصولات را ندارند و مجبور می شوند قید مصرف شیر و سایر محصولات لبنی را بزنند و این وظیفه دولت است که به خاطر حفظ سلامت مردم یارانه بیشتری به شیر بپردازد یا از افزایش قیمت ها جلوگیری کند.

مردم از مسئولان دولتی انتظار دارند افزایش قیمت لبنیات متوقف و با متخلفان، گران فروشان و محتکران این محصولات برخورد قانونی شود تا کسی جرات نکند با سلامت مردم بازی کند. تشدید بازرسی ها و جریمه سنگین واحدهای تولیدی متخلف، مطالبه جدی مردم از سازمان حمایت از مصرف کننده است.

کد خبر: ۴۴٬۰۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha