۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۶
آذربایجان غربی رکورددار تولید تخم کدو و آفتابگردان آجیلی در کشور
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی خبر داد

آذربایجان غربی رکورددار تولید تخم کدو و آفتابگردان آجیلی در کشور

ارومیه- رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه این استان، رکوردار تولید تخم کدو و آفتابگردان آجیلی در کشور است، گفت: بیش از ۱۵ هزار خانوار روستایی و شهری به صورت مستقیم از طریق کشت و فروش این محصولات، امرار معاش می کنند.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، رسول جلیلی اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۳۹ هزار تن تخم آفتابگردان آجیلی از سطح ۲۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی زیر کشت این محصول و ۲۰ هزار تن تخم کدو آجیلی از ۲۴ هزار هکتار از مزارع استان برداشت شود.

جلیلی تصریح کرد: وجود بزرگترین میدان تخمه و خشکبار خاورمیانه در خوی نشان از اهمیت این شهرستان در تولید و صادرات تخمه های آفتابگردان و کدو در استان را دارد و بیش از ۸۵ درصد سطح زیر کشت و تولید این محصولات به ترتیب در شهرستانهای خوی، چایپاره، نقده، سلماس، ارومیه و شوط است.

پیش بینی تولید ۵۹ هزار تن تخم کدوی آجیلی و آفتابگردان از مزارع استان
وی اضافه کرد: سطح زیر کشت و تولید تخم کدو و آفتابگردان در سال زراعی امسال نسبت به سال گذشته با ۱۰ درصد افزایش روبرو بوده و پیش‌بینی می‌شود ۵۹ هزار تن تخم کدوی آجیلی و آفتابگردان از مزارع استان برداشت شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: ارقام دانه های آفتابگردان کشت شده در استان قلمی، دورسفید ، شمشیری و پسته ای و اقلام کدو مشهدی، گوشتی، همدانی و قلمی  و سایر ارقام محلی است.

این مسئول افزود: بزرگ ترین بازار بورس دانه های آجیلی آفتابگردان و کدو کشور در حال حاضر در آذربایجان غربی و شهرستان خوی فعالیت دارد و در حال حاضر قیمت فروش تخم آفتابگردان آجیلی در بازار مصرف ، ما بین ۱۲ تا ۳۰ هزار تومان و قیمت تخم کدوآجیلی در حدود ۴۸ تا ۵۵ هزار تومان است .

وی خاطر نشان کرد: ۱۲هزارو ۹۰۰ تن آفتابگردان آجیلی و ۴ هزار و ۲۰۰ تن کدو آجیلی به طور متوسط مصرف استانی بوده و مازاد تولید آن  به صورت محدود به بسیاری از استان‌های کشور و برخی کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

جلیلی به مشکلات کشاورزان منطقه در کشت این محصول اشاره کرد و گفت: از جمله مشکلات کشاورزان استان برای کشت تخمه آفتابگردان و کدو آجیلی، نبود ارقام اصلاح شده و کشت ارقام بومی و محلی، نبود برنامه برای صادرات مازاد بر نیاز محصولات، نبود کارگاه و کارخانجات نوین بسته‌بندی و مقاومت کم به افات و امراض است.

کد خبر: ۴۴٬۰۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha