۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۳
اجازه ترخیص ۵ کالای اساسی؛ بدون رهگیری
رئیس کل گمرک ایران اعلام کرد

اجازه ترخیص ۵ کالای اساسی؛ بدون رهگیری

میراشرفی، رئیس کل گمرک ایران گفت: واردکنندگان پنج کالای اساسی شامل کنجاله، دانه‌های روغنی، ذرت، جو و روغن می‌توانند بدون رهگیری کالاهایشان را ترخیص کنند و بانک مرکزی متعهد خواهد شد که تا سه ماه، ارز آن را که ارز ترجیحی است تامین کند.

به گزارش بازار، مهدی میراشرفی پس از جلسه بررسی راهکارهای ترخیص کالاهای دپو شده در گمرکات در دیوان محاسبات تصریح کرد: در ۶ ماهه اخیر ۶۱ میلیون تن کالا واردات و صادرات داشتیم که ۱۶ و نیم میلیون تن واردات و ۴۵ میلیون تن کالاهای صادراتی است.

وی افزود: کالاهای وارداتی در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر وزن ۲ درصد، اما از نظر ارزش ۲۲ درصد کاهش دارد و کالاهای صادراتی نیز ۳۵ درصد در وزن و ارزش کاسته شده است با این حال خوشبختانه روند نزولی کاهندگی صادرات و واردات در حال کاری شدن است و شیب نزولی آن کاسته شد.

میراشرفی گفت: تصمیماتی که هم دیروز با حضور معاون اول رئیس جمهور در گمرک شهید رجایی گرفته و هم در جلسه دیوان محاسبات به بحث گذاشته شد ناظر بر ۲ موضوع است؛ ۳ و نیم میلیون تن کالاهای اساسی در بنادر و گمرکات کشور داریم و ۳ و نیم میلیون تن هم کالاهای مواد اولیه و واسطه تولید که کالای غیراساسی نامیده می‌شود.

وی افزود: یک میلیون تن هم کالاهای کانتینری است که هم شامل کالاهای اساسی می‌شود و هم کالاهای غیراساسی.

رئیس کل گمرک گفت: تصمیماتی که گرفته شد این بود که در خصوص پنج قلم کالای اساسی، بانک مرکزی طبق تعهدی که به واردکننده خواهد داد این کالاها ترخیص شود که با این ساز و کار تاکنون حدود ۲۳ هزار تن کالاهای اساسی ترخیص شده است.

میراشرفی افزود: تصمیم دیروز ناظر بر این موضوع بود که دوباره برخی تسهیلات ایجاد شود به ویژه در خصوص کالاهای غیراساسی که وارد کنندگان، مواد اولیه که اولویت‌های ۲، ۲ و ۲، ۳ وارد می‌کنند چنانچه نیازی به تامین ارز نداشته باشند بانک موافقت کند که با ارز متقاضی ترخیص شود که اگر این اتفاق بیفتد هم در عرصه تولید رونق ایجاد خواهد شد و هم ماندگاری کالا در اماکن و گمرکات کاهش خواهد یافت.

وی گفت: این برای پنج قلم کالاهای اساسی انجام شده است و برای کالاهای غیراساسی نیز مقرر شد این تصمیم به گمرک ابلاغ شود تا مواد اولیه و کالاهای واسطه تولید نیز بدون نیاز به ارز و کدرهگیری به عنوان ارز متقاضی، بتواند ترخیص شود که این هم گشایش خوبی خواهد بود.

رئیس کل گمرک افزود: قرار است پیشنهادی که دیروز عنوان شد در قالب تصمیم بین چند دستگاه به تصویب برسد که اگر ابلاغ شود امیدواریم که رسوب و ماندگاری کالاها در اماکن گمرکی کاهش یابد.

میراشرفی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که چقدر از هشت میلیون کالای دپو شده در گمرک مربوط به دو شرکت خودروسازی کشور است گفت: طبق ماده ۴۲ در قانون امور گمرکی در خصوص برخی کالاها به ویژه قطعات دو خودروساز بزرگ؛ با پیشنهاد وزارت صمت، رئیس کل گمرک می‌تواند از تسهیلات این ماده قانونی استفاده کند.

وی افزود: ما در چند ماه گذشته بارها از تسهیلات این قانون استفاده کردیم و عمده کالاهای خودروسازها با اظهار کالا و پرداخت حقوق عوارض و تضامین، بدون نیاز به برخی موارد که سبب رسوب می‌شد ترخیص شد.

رئیس کل گمرک گفت: این باب هنوز باز است و حتی بدون نیاز به مصوبه امروز؛ برای ترخیص کالاهای برخی تولیدکنندگان بزرگ با این سازوکار تسهیل می‌کنیم و تقریبا می‌شود گفت که خودروها معطل قطعه نخواهند بود.

میراشرفی تاکید کرد: به ویژه اگر خودروها معطل یک یا دو قطعه در گمرک باشند، حتما با پیشنهاد وزارت صمت و استفاده از ماده ۴۲ قانون امور گمرکی که قبلا هم کالاهای شان ترخیص شده است، معطل نمانده اند و از این پس هم معطل نمی‌مانند.

وی افزود:، ولی برای کل مواد اولیه لازم برای خودروسازان باید منتظر مصوبه دیروز باشیم.

رئیس کل گمرک در پاسخ به این پرسش که برخی خودروسازان می‌گویند منتظر ترخیص یک قطعه هستند تاکید کرد: اگر از مسئولان خودروسازی کشور بپرسید گمرک به هیچ عنوان در خصوص موارد خاص، توقف ایجاد نکرده است حتی اگر سازوکار قانونی مثل گرفتن کد رهگیری و دیگر موارد وجود نداشته، گمرک با تلطیف وضعیت؛ کالای شان را ترخیص کرده است.

کد خبر: ۴۴٬۰۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha