۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۷
کاهش التهاب در بازار پلی پروپیلن با افزایش عرضه
رئیس دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی مطرح کرد

کاهش التهاب در بازار پلی پروپیلن با افزایش عرضه

طهماسبی، رئیس دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی، از کاهش التهاب در بازار پلی پروپیلن تا دو هفته آینده خبر داد.

به گزارش بازار، مرضیه طهماسبی با اعلام این خبر گفت: با به مدار تولید بازگشتن پتروشیمی شازند و همچنین اقدامات انجام شده برای افزایش تولید مجتمع‌های پتروشیمی تولیدکننده پلی پروپیلن، التهاب این بازار به زودی کاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه پلی پروپیلن به عنوان ماده اولیه در صنایع مختلف نظیر صنعت خودرو سازی، صنایع بسته بندی مواد غذایی و ظروف شوینده‌ها و مواد بهداشتی کاربرد فراوانی دارد افزود: افزایش قیمت این محصول می‌تواند موجب افزایش قیمت کالاهای دیگر شود بنابراین در تلاشیم تا ثبات را به بازار برگردانیم.  

طهماسبی در تشریح دلایل افزایش قیمت پلی پروپیلن گفت: افزایش قیمت ناشی از دو عامل نرخ جهانی این محصول و همچنین نرخ ارز است و، چون طی یک هفته گذشته، نرخ ارز ۵ و چهار دهم درصد افزایش یافته، بنابراین طبیعی است که قیمت محصولات پتروشیمی نیز افزایش یابد.

رئیس دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی با بیان این که یکی از دلایل التهاب در بازار پلی پروپیلن کاهش تولید آن بوده است افزود: با توجه به این که از دو ماه گذشته پالایشگاه شازند درگیر تعمیرات اساسی بود به همین دلیل مقداری از خوراک پتروشیمی‌های تولیدکننده پلی پروپیلن کاهش یافت و کاهش تولید به التهاب بازار دامن زد.

طهماسبی اضافه کرد: اگرچه در این مدت و با وجود کاهش تولید، کف عرضه رعایت شده است، اما جو روانی ناشی از کاهش تولید، تقاضای کاذب را در بازار افزایش داد و معمولا وقتی تقاضا در بازار افزایش یافته وعرضه نیز با محدودیت‌هایی مواجه است، خرید محصول دربورس کالا با رقابت مواجه شده و افزایش قیمت می‌یابد.

وی گفت: با توجه به اقدامات انجام شده در زمینه افزایش تولید و همچنین وعده وزارت صمت مبنی بر اصلاح تقاضاها امیدواریم حداکثر تا دو هفته آینده التهاب بازار از بین برود.

رئیس دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی با اشاره به اینکه بخشی از التهاب بازار ناشی از فعالیت‌های سوداگرانه دربازار است افزود: متاسفانه هر وقت اختلاف نرخ ارز نیمایی با ارز آزاد زیاد می‌شود انگیزه برای سودجویان و سفته بازان برای ورود به بازار این محصولات افزایش پیدا می‌کند و همین مساله باعث می‌شود تا تقاضای کاذب در بازار زیاد شود.

طهماسبی گفت: امروز برخی از محصولات پتروشیمی نقش کالای سرمایه‌ای را پیدا کرده اند و افراد، چون تصور می‌کنند قیمت این محصولات در آینده افزایش پیدا می‌کند آن‌ها را خریداری و انبار می‌کنند تا اگر آن را در تولید مصرف کردند، هزینه تولیدشان کاهش یابد و اگر تولید هم نکنند و ماده اولیه را به صورت غیرقانونی در بازار بفروشند باز هم برای آن‌ها سود خواهد داشت.

وی افزود: بنابراین راه اساسی و ریشه‌ای برای کاهش التهاب بازار در محصولات پتروشیمی ارز، تک نرخی یا کم کردن فاصله نرخ ارز نیمایی با نرخ ارز آزاد است.

رئیس دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی با اشاره به اصلاح تقاضا در بازار پی وی سی گفت: پس از پیگیری‌های انجام شده وزارت صمت، تقاضا در بخش پی وی سی را اصلاح کرد و همین اصلاح، باعث شد تا دو هفته پیش حدود ۲۰ درصد از محصول عرضه شده در بورس معامله شود و قطع یقین اگر وزارت صمت تقاضا در محصول پلی پروپیلن به ویژه گرید ساجی و پت نساجی را کنترل کند شاهد بازگشت ثبات به این بازار نیز خواهیم بود.

طهماسبی در پاسخ به این سوال که چرا قیمت محصولات پتروشیمی که خوراک آن‌ها داخلی بوده و تولید داخل هستند متاثر از قیمت ارز نوسان می‌یابند گفت: نکته‌ای که کمتر به آن توجه می‌شود این است که اگر چه پتروشیمی‌ها خوراک شان را از داخل تامین می‌کنند و محصولات شان تولید داخلی است، اما ههمه خوراک این واحدها و حتی هزینه‌های تولید آن‌ها به صورت ارزی محاسبه می‌شود، بنابراین قیمت محصولات آن‌ها نیز تابعه‌ای از قیمت جهانی، ضرب در نرخ ارز نیمایی است پس وقتی قیمت ارز یا قیمت جهانی محصول افزایش می‌یابد قیمت این کالا در داخل کشور نیز گران می‌شود.

وی افزود: با این وجود امسال افزایش قیمت محصولات پتروشیمی کمتر از افزایش نرخ ارز بوده واز ابتدای امسال تاکنون با وجود افزایش ۵۴ درصد نرخ ارز، قیمت محصولات پتروشیمی تنها ۳۰ درصد افزایش قیمت یافته است.  

رئیس دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی گفت: هرچند به پتروشیمی‌ها مجوز داده شده تا ۲۰ درصد از محصولات خود را با هدف تامین ارز برای خرید کاتالیست و تجهیزات وارداتی مورد نیازشان، صادر کنند، اما امسال عرضه این محصولات دربورس کالا برای تامین صنایع پایین دستی ۹۲ درصد بوده است که این مسئله نشان می‌دهد پتروشیمی‌ها بیش ازآنچه تکلیف داشته اند، محصولات خود را به بازار داخلی عرضه کرده اند.  

طهماسبی با بیان اینکه افزایش عرضه محصولات پتروشیمی به بازار داخلی نشان دهنده افزایش تولید در صنایع پایین دستی است گفت: اگرچه پتروشیمی‌ها عرضه محصولات خود را تا ۹۲ درصد افزایش داده اند، اما بعید به نظر می‌رسد با توجه به شیوع بیماری کرونا تولید صنایع پایین دستی نیز تا این میزان رشد داشته باشد بنابراین بخشی از کالاهای عرضه شده در بورس کالا صرف تولید نشده و احتمالا از دیگر بازارها سر درآورده اند که باید نهادهای نظارتی به آن ورود کنند.

رئیس دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی درپایان ابراز امیداوری کرد با اصلاح تقاضا و کاهش اختلاف نرخ ارز نیمایی با نرخ ارز آزاد، شاهد بازگشت ثبات به بازار محصولات پتروشیمی باشیم.

کد خبر: ۴۴٬۰۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha