۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷
سیاست گذاری ها علیه کشاورزی است/ افزایش تغییر کاربری مزارع گیلان برای صرفه نداشتن تولید
تولید برنج سالم بدون استفاده از کودهای شیمیایی و آفت کش ها در کشور

سیاست گذاری ها علیه کشاورزی است/ افزایش تغییر کاربری مزارع گیلان برای صرفه نداشتن تولید

یک تولیدکننده برنج سالم در غرب گیلان، معتقد است همه مردم با هر سطح درآمدی حق دارند به محصولات سالم و فاقد کودهای شیمیایی دسترسی داشته باشند با این وجود چالش های بسیاری پیش روی تولیدکنندگان بخش کشاورزی کشور به خصوص در حوزه محصولات سالم وجود دارد.

بازار؛ گروه کشاورزی: چند سالی است که تولید محصولات کشاورزی سالم و فاقد کودهای شیمایی در کشور رواج یافته است و حامیان و علاقمندان خاصی نیز در کشور دارد. اگرچه تولید این دسته از محصولات، در دیگر کشورها سالهای زیادی است رواج یافته اما در ایران هنوز هم سنگ اندازی هایی در مسیر تولید کنندگان صورت می گیرد و تولید را سخت می سازد.

«شیرین پارسی» از جمله کشاورزانی است که در منطقه غرب گیلان اقدام به کشت برنج سالم (فاقد کود شیمیایی و آفت کش ها) کرده است و در حال حاضر این حرفه را به صورت خانوادگی انجام می دهد. وی به همراه همسر خود بخش تولید را به عهده دارد، فرزند بزرگ خانواده  مسئول فنی مزرعه و فرزند کوچک مسئول فروش محصول تولیدی شان است. آنچه در ادامه می خوانید حاصل گفت و گوی بازار با این بانوی کار آفرین است.

*شما جزو کارآفرینان نمونه کشور هستید، چه شد که به کشاورزی رو آوردید؟
در سال ۵۸ بعد از بازگشت به ایران به همراه همسرم تصمیم گرفتیم در زمین های پدر همسرم اقدام به کشت برنج  در روستای چپه زاد واقع در شاندرمن در غرب گیلان کنیم.

در آن سال ها کار بسیار سخت بود چون نه برنج قیمتی داشت و نه کار کشاورزی چندان ارزشمند بود. اگرچه هنوز هم وضعیت کشاورزی اینگونه است و کشاورز آخرین نفری است که از آنچه که تولید می کند بهره می برد.

چون سیاست ها سالها است بر علیه تولید کشاورزی بوده است. علیرغم این ثروت بی پایانی که در سرزمین ما است به دلیل اقلیم ویژه ای که داریم.

کشاورز آخرین نفری است که از آنچه که تولید می کند بهره می برد،  چون سیاست ها سالها است بر علیه تولید کشاورزی بوده است

به هرحال کار برنج کاری را با مشکلات بسیار زیادی شروع کردیم اما در حقیقت به سمت تغییر شیوه های تولید رفتیم. در آن زمان سازمان ترویج کشاورزی یکسری دوره ها برگزار می کرد و  حرکت از  کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی مدرن را تبلیغ می کرد. ما نیز این کارها را به کار بستیم و با بزرگ شدن فرزندانم که به طور هدفمند در رشته کشاورزی تحصیل کردند یک کشاورزی خانوادگی در منطقه راه اندازی کردیم. درواقع جزو اولین کشاورزانی بودیم که در منطقه مزرعه را تفکیک کردیم و انواع تراکتورهای مختص مزرعه را در مزرعه استفاده کردیم و اولین ماشین نشاء را به منطقه آوردیم. از سوی دیگر برای برداشت نیز از ماشین های برداشت ماشین های مدرن استفاده کردیم. با توجه به تخصص یکی از فرزندانم که ماشین آلات کشاورزی است در این مسیر روند خوبی داشتیم.

متاسفانه مجموعه سیاست گذاران همت خود را بر این گذاشته اند و بسیاری از سیاستگذاران نظرشان این است که نفت می دهیم همه چیز وارد می کنیم! و تولیدکننده در حاشیه قرار گرفته است

*چه شد که تصمیم گرفتید تولید خود را به سمت تولید برنج سالم تغییر بدهید؟
از سال ۷۹ عضو یک سازمان محیط زیستی در استان گیلان شدم  آگاهی نسبت به این موضوع پیدا کردم و به این ترتیب نگاه محیط زیست برای کشاورزی را انتخاب کردیم. نتیجه کار به اینجا رسید که ما از سال ۱۳۸۳ بتدریج کود شیمیایی را از بخشی از مزرعه حذف کردیم و سپس آن را به همه مزرعه تعمیم دادیم.

در حقیقت بجای کود شیمیایی ما از کود حیوانی و یکسری کود چوب استفاده کردیم. البته اغلب از کودهای حیوانی و کودهای پایه مثل تقویتی روی و آهن استفاده می کنیم.

از سوی دیگر از سال ۸۸ نیز  دیگر از آفت کش ها در مزرعه استفاده نکردیم و در عوض از زنبور تریکوگراما که یک مبارز بیولوژیک است  استفاده کردیم. البته ناگفته نماند که تبلیغ این روش مبارزه توسط وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفت و در همان اوایل حتی به صورت  مجانی این زنبور را در اختیار کشاورز قرار  می داد و ما از آن استقبال کردیم. اما الان به مدت ۲ سال است که قیمت آن آزاد شده است.

*حجم تولیدات شما چه میزان است و آیا صادرات هم دارید یا فقط در داخل فروش دارید؟
ما تا سالها  برنج فروشی نمی کردیم و  به شکل شلتوک به واسطه می دادیم. چون ما جزو منطقه محروم هستیم و کشاورزان در اینجا به دلایل عدیده ای محصولات شان را سر مزرعه؛ یعنی به صورت شلتوک می فروشند و نه به شکل برنج! در نتیجه سود کمتری نصیب شان می شود.

از سال ۸۸ دیگر از آفت کش ها در مزرعه استفاده نکردیم و در عوض از زنبور تریکوگراما که یک مبارز بیولوژیک است، استفاده می کنیم

ما نیز تا ۵ سال پیش به صورت شلتوک فروش داشتیم و بتدریج توانستیم کارها را مدیریت کنیم و فرزند کوچکم مسئولیت فروش برنج را به عهده گرفته است.

*برنج سالم تولیدی شما چه ویژگی ها و خواصی دارد؟
در مورد خواص این نوع برنج صحبت نمی کنم اما ما روی کیسه های برنج نیز می نویسیم که این محصول فاقد کود شیمیایی و آفت کش است. از سوی دیگر ما این محصول را به دو شکل عرضه می کنیم؛ برنج سفید و سبوس دار که الان معروف به برنج قهوه ای شده است. این برنج به دلیل طعم و کیفیتی که دارد علاقمندان خاص خود را نیز دارد.

*از نظر قیمت برنج سالم تولیدی شما چه تفاوتی با دیگر برنج ها دارد؟
با توجه به اینکه ما معتقدیم همه انسانها باید محصول سالم بخورند و فقط قشر پولدار نباید مصرف کننده محصولات سالم باشند. در نتیجه قیمتی که برای برنج تولیدی خود تعیین می کنیم با برنج های دیگر تفاوت ندارد.

پس از سال ۸۴ ما شاهد فروش زمین های کشاورزی در این منطقه هستیم! چون سیاستی که در کلان تصمیم گیری می شود به نفع تولید نیست و تولید دیگر صرفه اقتصادی ندارد

*عمده چالش هایی که در بحث تولید با آن مواجه هستید، چیست؟
فقط در یک دوره یعنی از سال ۷۶ تا ۸۴ ما شاهد سیاست گذاری دولت برای ضرر نکردن و سودآوری کشت برنج بودیم؛ به طوری که بسیاری از مردم حتی حیاط های خانه خود را تبدیل به برنج زار کردند در حالی که پس از ۸۴ ما شاهد فروش زمین های کشاورزی در این منطقه هستیم! چون سیاستی که در کلان تصمیم گیری می شود به نفع تولید نیست.

علیرغم اینکه قانون داریم و بر اساس آن زمین کشاورزی نباید تغییر کاربری داده شود اما می بینیم که اهالی بومی این منطقه مزارع خود را برای فروش گذاشته اند  چرا که هزینه ها بالا رفته است و کشت و کار دیگر صرفه اقتصادی ندارد.

متاسفانه مجموعه سیاست گذاران همت خود را بر این گذاشته اند و بسیاری از سیاستگذاران نظرشان این است که نفت می دهیم همه چیز وارد می کنیم! و تولیدکننده در حاشیه قرار گرفته است.

*برنامه آتی شما چیست؟
ما تولید کننده هستیم و جز تولید کار دیگری بلد نیستیم بنابراین همین کار را تا وقتی که توان داشته باشیم ادامه خواهیم داد. البته اگر شرایط فراهم باشد در فکر توسعه برنج کوبی نیز هستیم.

کد خبر: ۴۳٬۹۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha