۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۲
خسارت یک میلیارد تومانی مزارع پرورش ماهی در همدان/ پرورش «شاه میگوی آب شیرین» دنبال می‌شود
بازار گزارش می‌دهد؛

خسارت یک میلیارد تومانی مزارع پرورش ماهی در همدان/ پرورش «شاه میگوی آب شیرین» دنبال می‌شود

همدان- حوزه شیلات استان همدان امسال متحمل خسارتی افزون بر یک میلیاردتومان شده است اما با این وجود همدان تلاش خود را برای پرورش شاه میگوی آب شیرین به کار بسته تا از این منظر به فرصت اقتصادی برای آبزی پروری دست یابد.

بازار؛ گروه استان ها: ماهی از پر خاصیت‌ترین ماده‌های غذایی است که استفاده از آن همیشه مورد تاکید پزشکان و فعالان عرصه سلامت بوده به طوری که مصرف گوشت ماهی بر گوشت مرغ و گوشت قرمز اولویت دارد.

استان همدان علارغم دوری از دریا و ارتفاع زیاد از سطح دریا اما در پرورش ماهیان سرد آبی و گرم آبی موفق بوده و سرانه مصرف ماهی نیز در استان همدان به صورت سالانه در حال افزایش است، هر چند نسبت به میانگین کشوری سرانه مصرف ماهی در استان همدان پایین‌تر است اما در چند سال گذشته این عدد افزایش خوبی داشته و مردم به مصرف گوشت این موجود پر خاصیت تمایل بیشتری پیدا کرده‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در چند سال اخیر توسعه آبزی پروری و پرورش آبزیان به عنوان یکی از راهکارهای رونق اقتصادی در برخی مناطق استان همدان قابل توجه بوده که به منظور کسب اطلاعات بیشتر با معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان همدان به گفتگو نشستیم.

۹۱۸ واحد فعال آبزی پروری در حوزه‌های مختلف پرورش ماهیان گرم آبی و سرد آبی در استان همدان فعالیت دارند

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه جهاد کشاورزی استان همدان در حوزه شیلات و آبزی پروری از سال‌های گذشته فعالیت‌های متنوعی را آغاز کرده است؛ اظهار کرد: ۹۱۸ واحد فعال آبزی پروری در حوزه‌های مختلف پرورش ماهیان گرم آبی و سرد آبی در استان همدان فعالیت دارند و سال گذشته شش هزار و ۳۰۳ تن ماهی خوراکی در استان همدان تولید کردند.

علی دولو با اشاره به اینکه سال گذشته ۵۴ واحد پرورش ماهیان زینتی در استان همدان فعالیت داشت؛ ادامه داد: این ۵۴ واحد چهار میلیون و ۲۸۰ هزار قطعه انواع ماهی زینتی در استان همدان تولید کردند.

وی با اشاره به اینکه تعداد واحدهای پرورش ماهیان زینتی در سال جاری به ۵۶ واحد افزایش پیدا کرده است؛ افزود: پیش‌بینی شده امسال چهار میلیون و ۳۵۰ هزار قطعه انواع ماهی زینتی در استان همدان تولید شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه در رابطه با ماهیان خوراکی چند واحد جدید به بهره‌برداری رسیده و چند واحد نیز افزایش ظرفیت داشته‌اند؛ بیان کرد: پیش‌بینی شده امسال شش هزار و ۷۰۰ تن ماهی خوراکی در استان همدان تولید شود.

ساخت یک واحد مرکز تکثیر بچه ماهی در دست اقدام است
دولو با اشاره به اینکه در حوزه تولید بچه ماهی و تکثیر بچه ماهی ۹ واحد حد واسط در استان همدان وجود دارد؛ افزود: ساخت یک واحد مرکز تکثیر بچه ماهی در سال جاری در استان همدان در دست اقدام است و تا پایان نیمه دوم سال به عرصه تولید خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه در سال‌جاری یکی از برنامه‌های مستمر ترویج آبزی پروری در استخرهای ذخیره آب کشاورزی و استخرهای دو منظوره است؛ افزود: ۱۵۰ هزار قطعه بچه ماهی ترویجی امسال در مزارع و استخرهای دو منظوره توزیع شد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه مصرف سرانه ماهی در استان همدان حدود ۸.۱ کیلو گرم بوده است، افزود: سرانه مصرف ماهی کشور در سال گذشته ۱۳ کیلو گرم بوده است.

وی با تاکید بر اینکه بیشترین میزان تولید ماهی در نهاوند انجام می‌شود؛ افزود: نهاوند در حوزه تولید ماهیان سرد آبی فعالیت دارد و حدود دو هزار و ۵۰۰ تن از ماهیان تولید شده در استان همدان مربوط به شهرستان نهاوند است.

دولو با اشاره به اینکه یکی از اقدامات شیلات استان همدان در زمینه آموزش‌ها است؛ ادامه داد: بیشتر برنامه‌های آموزشی در نیمه دوم سال انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی شده امسال دو هزار و ۵۰۰ نفر در دوره‌های طبخ آبزیان شرکت کنند؛ بیان کرد: نمایشگاه‌های مختلفی هم در داخل استان و خارج استان برگزار شده و تولید کنندگان ماهی از استان همدان در این نمایشگاه‌ها حضور خوبی داشتند.

وی در رابطه با واحدهای فراوری و بسته بندی ماهی در استان همدان یادآور شد: یک واحد بسته بندی ماهی در نهاوند فعالیت دارد و ماهیان مختلفی از استان همدان و خارج استان را بعد از بسته بندی و وکیوم عرضه می‌کند.

یک واحد فرآوری آبزیان در استان همدان فعالیت دارد که سوسیس و کالباس ماهی تولید می‌کند

دولو با اشاره به اینکه یک واحد فرآوری آبزیان در استان همدان فعالیت دارد که سوسیس و کالباس ماهی تولید می‌کند؛ افزود: این دو واحد فراوری آبزیان استانداردهای لازم را گرفته و به افزایش سرانه مصرف ماهی کمک زیادی کرده‌اند.

وی در رابطه با تولید انواع ماهی در استان همدان نیز افزود: در استان همدان گونه‌های خوراکی ماهی سرد آبی شامل قزل آلا و گونه گرم آبی شامل کپور پرورش داده می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان همدان در رابطه با میزان خسارات وارده در حوزه شیلات در استان همدان ادامه داد: با توجه به سیل رخ داده در اوایل سال تعدادی از مزارع پرورش ماهی در معرض سیل قرار گرفتند که از طریق مدیریت بحران پیگیری و برآورد خسارت اتفاق افتاد.

وی با اشاره به اینکه در سال‌جاری یک میلیارد تومان خسارت به حوزه شیلات استان همدان وارد شد؛ عنوان کرد: پرونده خسارت حوزه شیلات تکمیل و برای پیگیری به مراجع ذی ربط ارسال شده ضمن اینکه خوشبختانه امسال خسارت کمتری نسبت به سال‌های گذشته داشتیم.

ماهیان تولیدی استان همدان از طریق شرکت‌های صادراتی به کشورهای دیگر صادر می‌شود
دولو در ادامه به موضوع صادرات آبزیان نیز اشاره کرد و با بیان اینکه صادرات به صورت مستقیم از گمرک استان همدان صورت نگرفته است؛ ادامه داد: ماهیان تولیدی در استان همدان از طریق شرکت‌های صادراتی به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

وی در رابطه با پرداخت تسهیلات به بخش آبزی پروری اظهار کرد: تسهیلات سازمان جهاد کشاورزی به شکل‌های مختلفی انجام می‌شود اما روال به گونه‌ای است که سرمایه گذار بعد از گرفتن پروانه تاسیس برای گرفتن تسهیلات به بانک‌ها معرفی می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان همدان افزود: یکی دیگر از روش‌های پرداخت تسهیلات حوزه مکانیزاسیون است و تسهیلات مکانیزاسیون به واحدهایی با نیت افزایش تولید و بهره‌وری پرداخت می‌شود.

وی در ادامه به رتبه کشوری استان همدان همدان در زمینه تولید شیلات اشاره کرد و افزود: استان همدان در زمینه پرورش ماهیان سرد آبی و گرم آبی رتبه یازدهم و دوازدهم کشور را دارد.

دولو در زمینه اشتغالزایی بخش آبزی پروری نیز افزود: در بخش پرورش ماهی در استان همدان یک هزار و ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم شاغل هستند.

وی در ادامه به پروژه‌های آبزی پروری استان همدان نیز اشاره کرد و با بیان اینکه امسال سه مزرعه بزرگ پرورش ماهی به بهره برداری خواهد رسید؛ افزود: در استان همدان ۵ پروانه تاسیس مزرعه پرورش ماهی با ظرفیت ۲۵۵ تن صادر شده که امیدواریم این مزارع به تولید برسند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه برای تولید دو میلیون قطعه بچه ماهی در استان همدان پروانه صادر شده است؛ افزود: پروژه‌های جدید برای ۲۱ نفر اشتغال جدید ایجاد می‌کند.

وی افزود: ۶ فقره پروانه بهره‌برداری با ۹ نفر اشتغال در استان همدان صادر شده که وارد عرصه تولید شده و فعالیت خود را انجام می‌دهند.

مرکز تکثیر بچه ماهی گرم آبی در استان همدان وجود ندارد و بچه ماهی گرم آبی از شمال کشور وارد استان همدان می‌شود

دولو در رابطه با وضعیت واردات بچه ماهی به استان همدان نیز افزود: مرکز تکثیر بچه ماهی گرم آبی در استان همدان وجود ندارد و بچه ماهی گرم آبی از شمال کشور وارد استان همدان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از خارج کشور هیچ گونه واردات بچه ماهی انجام نمی‌شود؛ ادامه داد: در رابطه با بچه ماهی قزل آلا کمبودی وجود ندارد اما تخم چشم زده از اسپانیا وارد می‌شود و این موضوع یک مسئله کشوری است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه در رابطه با توزیع کود شیمیایی برای مزارع پرورش ماهی افزود: مزارع پرورش ماهی گرم آبی ۴۵ تن کود شیمیایی درخواست داشتند که بعد از دریافت کود از آن استفاده کردند.

پروژه پرورش ماهیان خاویار را در دستور کار داریم
وی با اشاره به اینکه پروژه پرورش ماهیان خاویار را در دستور کار داریم؛ ادامه داد: پرورش ماهیان خاویار در حال پیگیری است و در آینده اخبار خوبی در این زمینه دریافت خواهید کرد.

دولو در ادامه به سرمایه گذاری در حوزه آبزی پروری نیز اشاره کرد و افزود: سرمایه گذاران بسیاری از داخل و خارج استان در زمینه پرورش ماهی سرمایه گذاری کردند و هر سرمایه گذاری که تمایل به سرمایه گذاری در این راستا دارد دست وی را به گرمی می‌فشاریم.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان همدان در رابطه با پرورش شاه میگوی آب شیرین نیز با بیان اینکه این پروژه به صورت آزمایشی در استان همدان انجام شد و تا حدودی هم جواب داده است؛ افزود: پروژه پرورش شاه میگوی آب شیرین در حال انجام کارهای تکمیلی است تا بتوان آن را گسترش داد، اما هنوز به مرحله عملیاتی تولید اقتصادی به عنوان یک مزرعه خاص نرسیده است.

وی با بیان اینکه در حوزه پرورش سایر آبزیان دو واحد پرورش زالوی طبی با ظرفیت ۲۵۰ هزار قطعه در استان همدان فعالیت دارند؛ افزود: یک واحد دیگر پرورش زالوی طبی نیز در حال پیگیری برای گرفتن مجوز است.

کد خبر: ۴۳٬۹۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha