۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۳
تنها گذرگاه ترانزیتی ایران به ترکیه در دست انداز وعده ها
بازار از وضعیت جاده مرند - ایواغلی گزارش می‌دهد؛

تنها گذرگاه ترانزیتی ایران به ترکیه در دست انداز وعده ها

مرند- مسیر مرند به ایواوغلی منتهی به مرز بازرگان، تنها گذرگاه عبور کامیون‌های باری ایران به مقصد ترکیه و کشورهای اروپایی و بالعکس است اما هنوز ۲ بانده کردن آن به اتمام نرسیده است.

بازار، گروه استان ها- بیت اله احمدی؛ توسعه حمل و نقل و صادرات از جمله هسته ‌های کلیدی توسعه شهرستان مرند است، در جهت استفاده از این ظرفیت، پروژه‌ های ۴ بانده کردن محورهای مرند- جلفا و مرند- ایواوغلی به صورت ویژه پیگیری شد.

۲ بانده کردن محور مرند - ایواغلی به علت قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی به کشورهای اروپایی و ترکیه اهمیت زیادی دارد.

محور مرند - ایواغلی با ترافیک متوسط روزانه ۳ هزار و ۹۵۸ خودرو یکی از شاهراه های ترانزیت استان آذربایجان شرقی محسوب می شود اما تکمیل ۲ بانده کردن این جاده یکی از مطالبات مردم است.

۴۶ کیلومتر از این محور در محدوده آذربایجان شرقی قرار دارد که ۱۸ کیلومتر آن هنوز دو بانده نشده است.

پیشرفت ۸۵ درصدی قطعه دوم مرند - ایواوغلی

فرماندار ویژه مرند در گفتگو با خبرنگار بازار، با اشاره به ترانزیتی بودن مسیر و تردد زیاد خودروها از این مسیر تصریح کرد: یک طرفه بودن بخشی از این محور باعث بروز حوادث دلخراش شده و می شود.

داود گرشاسبی تاکید کرد: با رفع نواقصی مانند نصب علایم، استاندارد سازی سطح جاده و اصلاح ورودی و خروجی مسیر، باید نسبت به زیر بار ترافیک رفتن مسیر مرند - ایواوغلی اقدام شود.

وی عنوان کرد: همه باید در جهت ایمن سازی مسیر، رفع مشکلات و ایجاد استانداردهای لازم در مسیر اقدام کنیم تا باری از مشکلات را کاهش دهیم.

جاده مرگ، همچنان قربانی می گیرد

باز هم خبر تصادف در جاده مرند – خوی و جان باختن تنی چند از هموطنان در این جاده مرگ؛ روز دوشنبه ۱۴ بهمن ماه، حادثه تصادف پراید و اتوبوس در جاده مرند – خوی موجب جان باختن ۴ عضو یک خانواده شد.

این جاده سالهاست که طبق وعده مسئولان باید تعریض و ۲ محور شود، اما به تعویق افتادن وعده مسئولان، هر هفته و هر ماه شاهد مرگ چندین نفر در این جاده خطرناک هستیم.  

رئیس اداره راه و شهرسازی مرند، در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: قطعه دوم به طول ۲۰ کیلومتر که ۱۳ کیلومتر آن زیر بار ترافیک رفته و ۷ کیلومتر آن بیش از ۸۵ درصد پیشرفت عملیات ساخت دارد.

رضوی افزود: قطعه سوم جاده مرند – ایواوغلی نیز به مبلغ ۳۶ میلیارد تومان به پیمانکار واگذار شده است.

وی تاکید کرد: نواقصات قطعه اول این مسیر، ناقص بودن رمپ زیرگذر دیزج حسین بیگ و زیرگذر یالقوزآغاج است و خود زیرگذر توسط قطعات پیش ساخته، کارگذاری شده و به محض تامین اعتبار نسبت به تملک و ساخت رمپ اقدام خواهد شد.

وجود ۹ هزار دستگاه خودروی سنگین در مرند

گفتنی است، بزرگراه مرند - ایواوغلی در ۳ قطعه اجرا می‌ شود که قطعه اول آن به طول ۱۵ کیلومتر و قطعه دوم به طول ۲۰ کیلومتر است.

این مسیر ترانزیتی یک خطه و منتهی به مرز بازرگان، تنها گذرگاه عبور کامیون‌های باری ایران به مقصد ترکیه و کشورهای اروپایی و بالعکس است و سالانه افزون بر ۲۰ هزار کامیون کشنده از آن استفاده می‌ کنند که همین امر وقوع تصادفات خونین می‌ شود.

تعداد ۹ هزار دستگاه خودروی سنگین در شهرستان مرند وجود دارد که سرمایه بزرگی برای این شهرستان است و با یک برنامه ریزی قوی، می توان اقتصاد این منطقه را رونقی دیگر داد.

در شهرستان مرند ۱۳ شرکت های حمل داخلی کالا، ۱۲ شرکت های داخلی مسافری و ۲ شرکت حمل و نقل کالا وجود دارد، اما علیرغم دارا بودن این ظرفیت عظیم، هنوز جاده بین المللی این شهرستان، تکمیل نشده است.

کد خبر: ۴٬۳۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha