۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳
عدم شفافیت، مهم‌ترین مشکل بودجه‌ کشور است
رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس:

عدم شفافیت، مهم‌ترین مشکل بودجه‌ کشور است

زنگنه، رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس با اشاره به لزوم اصلاح ساختار بودجه کشور، گفت: نبود شفافیت در ساختار بودجه باعث می‌شود تا مدیران مختلف بتوانند با نظارت و اعمال سلطه، قدرت‌های خاصی را برای خودشان ایجاد کنند.

به گزارش بازار، محسن زنگنه گفت: اصلاح ساختار بودجه به معنای حاکمیت اقتصادی ایران و مدیریت اقتصادی دولت است.

وی افزود: اصلاح ساختار بودجه باید ریل‌گذاری مدیریت اقتصاد کلان کشور را اصلاح کند.

رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس با اشاره به این که اصلاح ساختار بودجه قطعا با مقاومت‌های متعددی مواجه می‌شود، عنوان کرد: در حال حاضر بودجه در ایران به اهرم قدرت در دست سازمان برنامه و بودجه و دولت مبدل شده است.

وی ادامه داد: امروزه افراد از طریق اعمال سلیقه در ردیف‌ها بودجه و به دست گرفتن مدیریت بودجه قدرت خودشان را اعمال می‌کنند.

محسن زنگنه افزود: در سال‌های گذشته اکثر کارشناسان و مقام معظم رهبری اذعان داشتند که بسیاری از معضلات اقتصادی ایران از ساختار ناصحیح و معیوب بودجه‌ای کشور نشات می‌گیرند.

وی تاکید داشت: مجلس یازدهم از اولین روزهای فعالیت خودش اصلاح ساختار بودجه را در اولویت امور قرار داده است.

رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ما منتظر بودیم تا دولت در قالب یک لایحه اصلاح ساختار بودجه را به مجلس اعلام کند، اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

وی افزود: در حال حاضر مجلس تصمیم گرفته تا با ۱۲ حکم تحت عنوان «طرح احکام کلی بودجه ۱۴۰۰» در صحن علنی حاضر شود و با این پیگیری این طرح اولین قدم در راستای اصلاح ساختار بودجه را بردارد.

محسن زنگنه با بیان این که عدم شفافیت یکی از مهم‌ترین مشکلات ساختار بودجه‌ای کشور است، اظهار داشت: نبود شفافیت در ساختار بودجه باعث می‌شود تا مدیران مختلف بتوانند با نظارت و اعمال سلطه، قدرت‌های خاصی را برای خودشان ایجاد کنند.

وی با اشاره به این که درآمدها و هزینه‌های دولت در حوزه‌های مختلف مشخص نیستند، اضافه کرد: عدم شفافیت در ساختار بودجه امکان فساد در کارهای اقتصادی را افزایش می‌دهد.

رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که تمام هزینه‌های دولت باید در قالب کد / شناسه تعیین تکلیف شوند، عنوان کرد: تمام هزینه‌های دولت باید قابل شناسایی و رهگیری باشند.

وی افزود: هزینه‌های دولت باید به طور مستقیم از حساب خزانه به حساب ذینفع نهایی واریز شود، در حالی که امروزه پول‌های مختلف برای رسیدن به پیمانکار یا ذینفع نهایی مسیر و دست‌های مختلف و متعددی را سپری می‌کنند.

محسن زنگنه تاکید داشت: مجلس یازدهم در سه ماه گذشته با جدیت تمام به حوزه‌های مختلف ورود کرده و اقدامات خوبی را کلید زده است.

وی ادامه داد: مجلس یازدهم برای اولین بار در تاریخ قبل از وصول لایحه‌ی دولت در حوزه بودجه، احکام مد نظرش را به دولت ابلاغ می‌کند.

کد خبر: ۴۳٬۸۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha