۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹
نرخ خرید تضمینی گندم به صرفه نیست
دبیر انجمن بنیاد ملی گندم‌کاران:

نرخ خرید تضمینی گندم به صرفه نیست

خان‌محمدی، دبیر انجمن بنیاد ملی گندم‌کاران اظهار کرد: نرخ خرید تضمینی تعیین شده از سوی دولت واقعی و منطقی نیست.

به گزارش بازار، علی خان‌محمدی، دبیر انجمن بنیاد ملی گندم‌کاران و مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی، با بیان اینکه خرید تضمینی شامل چهار محصول گندم، کلزا، پنبه و چغندر می‌شود، گفت: البته دولت موظف است که کلیه محصولات کشاورزی تولیدی را قیمت‌گذاری و اعلام کند.

وی با اشاره به اینکه قیمت تضمینی تعیین شده برای محصولات سال آینده ۴ هزار تومان است، افزود: سال گذشته قیمت ۲۵۰۰ تومان تعیین شده بود که امسال ۱۵۰۰ تومان افزایش پیدا کرد.

دبیر انجمن بنیاد ملی گندم‌کاران همچنین درباره قیمت گندم وارداتی به کشور هم اینطور گفت: طبق اطلاعات موثقی که خودم از دولت شنیدم سال گذشته ۳ میلیون تن گندم به قیمت کیلویی ۶۲۰۰ تومان با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شد.

خان‌محمدی معتقد است که نرخ تضمینی تعیین شده از سوی دولت واقعی و منطقی نیست و اگر قیمت گندم را با سود پایین هم حساب کنیم از ۵ هزار تومان پایین‌تر صرفه اقتصادی ندارد و باز هم وارد دلال بازی خواهدشد و نهایتاً پایداری و الگوی کشت به خطر میفتد.

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی درمورد تأثیرات خرید تضمینی بر صنایع کشور گفت: نرخ خرید تضمینی محصولات بر همه مراحل کاری صنایع تأثیرگذار است؛ یعنی از آنجایی که بخشی از صنعت به بخش کشاورزی وابسته است، لذا فقط برنامه‌ریزی دقیق و نرخ تضمینی عادلانه می‌تواند همه این بخش‌ها را به ثبات برساند.

وی تصریح کرد: در کجای دنیا تولیدکننده منتظر تصمیم دولت می‌ماند!؟ چرا کشاورز اجازه ندارد که با کشورهای خارجی ارتباط بگیرد تا تولیداتش را بر اساس کیفیت‌های موجود و ثبت سفارش عرضه کند؟

خان‌محمدی مطرح کرد: ما به جای تعیین و اعلام نرخ تضمینی محصولات کشاورزی، بهتر است قوانین را اصلاح و به ویژه الگوی کشت را برای کشاورزان تعریف کنیم.

کد خبر: ۴۳٬۸۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha