۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
آشفته بازار گوشی همراه در اصفهان؛ «شاد» زخمی جدید بر پیکر بازار
بازار گزارش می دهد؛

آشفته بازار گوشی همراه در اصفهان؛ «شاد» زخمی جدید بر پیکر بازار

اصفهان- در شرایطی که همزمان با بالا رفتن قیمت ارز، قیمت تلفن همراه نیز روزهای پرفراز و نشیبی را طی می کند، بازگشایی مدارس و آموزش مجازی زخم جدیدی بر پیکر این بازار آشفته شده است.

هادی نجف زاده؛ بازار: حدود ۵۰۰ هزار تومان افزایش قیمت فقط در یک ۲۴ ساعت! در لحظه اولی که این مطلب شنیدم برایم غیرقابل باور بود اما با گشت و گذاری در بازارهای متنوع موبایل اصفهان، متوجه صحت مطلب شدم؛ اینکه در این آشفتگی بازار فروش کالا و ارز، قیمت یک تلفن همراه که در شرایط کنونی به عنوان یک کالای ضروری برای خانواده های ایرانی در راستای آموزش غیرحضوری فرزندانشان تبدیل شده است، در یک روز تا این حد افزایش قیمت دارد جای تاسف و تامل دارد.

درست است که قیمت تلفن همراه به عنوان کالایی ۱۰۰ درصد وارداتی، ارتباط مستقیمی با قیمت ارز دارد ولی  سرعت افزایش قیمت تلفن همراه گوی سبقت را از قیمت ارز نیز ربوده است.

یکی از همشهریان اصفهانی در یکی از مغازه های موبایل فروشی شهر در حال خرید موبایل است، بعد از اتمام خرید گوشی همراه توسط وی، چند دقیقه ای با او به گفت و گو می نشینیم.

پرواز  بخش عمده حقوق یک ماهه کارمندان برای داشتن ضرورتی به نام شبکه شاد
این شهروند که خود را حسین کیوانی معرفی می کند در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به شرایط بد اقتصادی و معیشتی اظهار داشت: برای خرید یک گوشی حداقلی، که با نصب نرم افزار شاد دو فرزندم امکان آموزش مجازی در منزل را داشته باشند بیش از نیمی از حقوق یکماه خود را مجبور شدم هزینه کنم.

وی با اشاره به اینکه قیمت این گوشی از دیروز تا امروز حدود ۲۵۰ هزار تومان گران شده است، ابراز داشت: متاسفانه چاره ای نداشتم. بحث آموزش فرزندانم بود و مجبور به تهیه گوشی هستم، از امروز به بعد خرید شارژ اینترنتی را هم باید به هزینه های ماهانه خود اضافه کنم در حالیکه من یک کارگر شرکت تولیدی هستم‌ و با وجود اقساط فراوان در حال حاضر هم دخل و خرج خانواده پنج نفره من جور در نمی آید.

این شهروند اصفهانی با بیان اینکه دیگر هیچ امیدی برای بهبود معیشت خانواده خود نداریم، تصریح کرد: به دلیل هزینه های زیاد زندگی همسر من هم مجبور هست به کارهای پاره وقت بپردازد که این هزینه های غیرقابل پیش بینی در زندگی هم به نوعی قوز بالا قوز می شود.

وی افزود: سه روز برای آموزش مجازی فرزندانم به دنبال گوشی بودم و روز به روز قیمت افزایش پیدا می کرد، آیا در این مواقع  نباید آنهایی که تصمیم می گیرند به فکر مردم باشند؟، بسیاری از خانواده ها مجبور به تهیه گوشی موبایل هستند و  افرادی مانند من نیز باید برای تهیه یک گوشی باید از دیگران پول قرض کنیم.

افزایش نجومی قیمت گوشی تلفن همراه
یکی از صاحبان واحد صنفی فروش تلفن همراه هم در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه قیمت تلفن همراه بعد از تعطیلات تاسوعا و عاشورا رو به فزونی یافت، اظهار داشت: گوشی تلفن همراه در بازار به حد کافی وجود دارد ولی تغییر قیمت روزی و ساعتی شده است و نسبت به یکی دو هفته پیش حدود ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته ایم.

وی با اشاره به اینکه به دنبال بازگشایی مدارس و لزوم آموزش مجازی تقاضا برای خرید تلفن همراه و تبلت زیاد شده است، ابراز داشت: قیمت گذاری روی گوشی ها توسط شرکت وارد کننده است و واحدهای صنفی توانایی قیمت گذاری را ندارند و قیمت پایه هم در تهران مشخص می شود.

به دلیل اینکه واردات گوشی و تبلت توسط چند شرکت خاص انجام می شود دولت و دستگاه های نظارتی به راحتی می توانند با نظارت خود مانع از افزایش قیمت این کالای مورد نیاز خانواده ها در شرایط کنونی شوند ولی انگار هیچ خبری از نظارت نیست

دستگاه های نظارتی عملا از بازار تلفن همراه پا پس‌کشیده اند
جواد کرامتی با اشاره به اینکه دستگاه های نظارتی عملا از بازار تلفن همراه پا پس‌کشیده اند، بیان داشت: به دلیل اینکه واردات گوشی و تبلت توسط چند شرکت خاص انجام می شود دولت و دستگاه های نظارتی به راحتی می توانند با نظارت خود مانع از افزایش قیمت این کالای مورد نیاز خانواده ها در شرایط کنونی شوند ولی انگار هیچ خبری از نظارت نیست.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه با وجود این افزایش قیمت خدمات پس از فروش این شرکت ها چندان کارساز نبوده است، یادآور شد: این مشکلی است که بسیاری از فروشندگان و خریداران دارند و اگر مشکلی برای یکی از کالاها پیش آید چند هفته طول می کشد تا گارانتی گوشی اعمال شود.

این فروشنده تلفن همراه با بیان اینکه این افزایش قیمت احتمال دارد تا یکی دو هفته دیگر حتی ادامه داشته باشد، گفت: بسیاری از خانواده ها و مشتریان ما مجبور به خرید گوشی تلفن همراه هستند و به دلیل ضرورت آموزش مجازی فرزندانشان کم خود و زندگی خود می گذارد تا این کالا را تهیه کنند و انصاف نیست که این بازار برای یک عده‌ای زمینه ای برای سودآوری بیشتر از حد نرمال باشد.

آنچه که در گشت و گذار خود از بازار موبایل دیدم زیاد هم با آنچه شنیده بودم تفاوت نداشت. متاسفانه خیلی از پدر و مادرها به دلیل قیمت بالای گوشی ها عطای حضور در مغازه ها را به لقای آن بخشیده و عملا دست خالی به منزل برمی‌گشتند.

آنچه واضح و مبرهن است قیمتها از تهران دیکته می شود و فروشندگان به غیر از سودی در حدود شش الی هفت درصد اختیار دیگری در قیمت گذاری ندارند.

بازار داغ خرید و فروش گوشی های دسته دوم
اما در این میان بازار خرید و فروش گوشی های دسته دوم هم در بازار گوشی تلفن همراه و حتی فضای مجازی داغ شده است. بسیاری از گوشی هایی که به دلایل مختلف در پستوی خانه ها و گوشه کمدها کنار گذاشته شده بودند حال مورد خرید و فروش قرار می گیرند.

واردات گوشی و تبلت توسط چند شرکت خاص انجام می شود دولت و دستگاه های نظارتی به راحتی می توانند با نظارت خود مانع از افزایش قیمت این کالای مورد نیاز خانواده ها در شرایط کنونی شوند ولی انگار هیچ خبری از نظارت نیست

رئیس اتحادیه صنفی فروشندگان تلفن همراه اصفهان هم در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان اینکه گوشی به حد کافی در بازار است، اظهار داشت: عمده فروشی ها اجازه دارند تا سه درصد و خرده فروشی ها تا هفت درصد روی قیمت گوشی ها برای سود فروش بکشانند ولی اغلب به دلیل بازار رقابتی موجود سود ناشی از فروش آنها کمتر از این مقدار است.

به دلیل اینکه واردات گوشی و تبلت توسط چند شرکت خاص انجام می شود دولت و دستگاه های نظارتی به راحتی می توانند با نظارت خود مانع از افزایش قیمت این کالای مورد نیاز خانواده ها در شرایط کنونی شوند ولی انگار هیچ خبری از نظارت نیست با اشاره به اینکه گوشی تلفن همراه یک کالای تمام وارداتی است، ابراز داشت: شرکت های وارد کننده تلفن همراه که قیمت بر روی گوشی ها می گذارند متاسفانه در ارائه خدمات پس از فروش به اندازه کافی قوی نیستند.

وی با اشاره به اینکه از حقوق مصرف کننده این است که شرکت واردکننده گوشی تلفن همراه در استان فروش کالای خود خدمات پس از فروش ارائه کند، تاکید کرد: برای مثال نباید گوشی که در اصفهان به فروش می رود در یک استان دیگر مثلا در نمایندگی مشهد و یا تهران گارانتی شود چراکه این موضوع بین دو تا چهار هفته طول می کشد و عملا در این مدت خریدار بدون گوشی می ماند.

ضوروت ورود سازمان حمایت از مصرف کننده برای حذف شرکت های فاقدکه خدمات پس از فروش
رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه اصفهان با بیان اینکه سازمان حمایت از مصرف کننده باید شرکت هایی را که خدمات پس از فروش در استانها ندارند را حذف کند، یادآور شد: خدمات پس از فروش باید در همان استانی که کالا به فروش میرود ارائه شود و این در حالی است که در بازار موبایل اینگونه نیست و این مغایر با حقوق مصرف کنندگان است.

وی افزود: لازم است سازمان حمایت از مصرف کننده یک تجدیدنظر جدی در ارائه خدمات پس از فروش شرکت های وارد کننده تلفن همراه بکند چرا که بعضی از شرکت های واردکننده کالا را می آورند ولی واحدهای خدماتی آنها  هنوز فعال نیست.

یک کارشناس فناوری اطلاعات هم در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به عزم جدی دولت در مبارزه با قاچاق گوشی تلفن همراه اظهار داشت: قبلا بسیاری از گوشی ها از بازارچه مرزی وارد می شد ولی دولت با اجرای طرح همتا و رجیستری خرید گوشی از این بازارچه های مرزی را محدود کرد.

قسمت عمده ای از افزایش قیمت در شرایط کنونی به دلیل انحصار این قیمت گذاری توسط شرکت های واردکننده است و اگر عزم جدی برای مبارزه با این افزایش بی رویه قیمتها باشد به راحتی می توان بر این بازار نظارت کرد

وی با اشاره با اینکه تا چند ماه پیش رجیستری با پاسپورت انجام می شد، ابراز داشت: در حال حاضر به دلیل توقف مسافرت ها امکان رجیستری نیست و به همین دلیل موبایل کشور فقط از طریق شرکت های واردکننده تامین می شود و با عبارتی انحصار قیمت گذاری هم در دست همین شرکت هاست.

انحصار  قیمت گذاری موبایل توسط شرکت های واردکننده
حمیدرضا شیرازی قسمت عمده ای از افزایش قیمت در شرایط کنونی را به دلیل انحصار این قیمت گذاری توسط شرکت های واردکننده دانست و گفت: این شرکت ها توسط وزارت صمت کاملا شناخته شده است و اگر عزم جدی برای مبارزه با این افزایش بی رویه قیمتها باشد به راحتی می توان بر این بازار نظارت کرد.

اگر از افزایش روزانه قیمت ارز و تاثیر آن بر قیمت گوشی و وسائل الکترونیکی که بگذریم بخش دیگری از قیمت گذاری تلفن همراه در دست شرکت های وارد کننده است. همانطور که پیش تر گفته شد این شرکت ها با وجود این افزایش قیمت ها متاسفانه خدمات پس از فروش مطلوبی به خریداران ارائه نمی کنند و عملا به نظر می رسد در مقابل تعهدات و گارانتی خود مسئولیتی متقبل نیستند.

به هر حال لازم است دستگاه های نظارتی در این بازار ورودی جدی کنند چراکه بسیاری از خانوارهای ایرانی برای تهیه گوشی مجبورند از بسیاری هزینه های ماهانه خود بگذرند تا بتوانند هزینه خرید یک گوشی را فراهم کنند.

کد خبر: ۴۳٬۷۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha