۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۷
مرغ‌ها «دان» می‌خواهند؛ تکلیف نامعلوم تأمین نهاده‌ها
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

مرغ‌ها «دان» می‌خواهند؛ تکلیف نامعلوم تأمین نهاده‌ها

مشهد- خوراک دام و طیور یکی از موضوعاتی است که دولت نمی‌خواهد بابت آن یارانه پرداخت کند و از طرفی توزیع نامناسب، ایجاد بازار سیاه و گرانی سه برابری قیمت موجب شده تا بسیاری واحدهای مرغ تخم‌گذار عطای تولید را به لقایش بخشیده و کم‌کم از این شغل کناره‌گیری کنند.

بازار؛ گروه استان ها: برعکس معادله «اول مرغ به وجود آمد یا تخم‌مرغ» مسئله گرانی نهاده‌های طیور به این پیچیدگی نیست زیرا تولیدکننده برای تولید ارزان نهاده دولتی می‌خواهد اما دولت قادر به تأمین نهاده ارزان نیست و از طرفی خواستار جلوگیری از گرانی است.

تولیدکنندگان که به قول خودشان هزینه‌های تولید برای آن‌ها در سال جدید افزون بر سه برابر افزایش داشته است عنوان می‌کنند اگر دولت قادر به تأمین نهاده نیست و از تولیدکننده می‌خواهد که نهاده را از بازار آزاد تهیه کند پس باید دست ما را در نرخ‌گذاری محصول باز بگذارد.

  خرید تضمینی با کدام حمایت
در همین راستا غدیر ترشیزی یکی از تولیدکنندگان تخم‌مرغ در کاشمر به ما می‌گوید: دولت توان تهیه نهاده‌های مصرفی و دان طیور را ندارد و اگر هم دارد حداقل به دست ما نمی‌رسد!

وی می‌گوید: امسال حتی نیمی از نهاده‌های تولید را هم نتوانستیم با نرخ دولتی تأمین کنیم و لذا سویا کیلویی دو هزار تومان را کیلویی هشت‌تا ۱۰ هزار تومان هم در بازار نمی‌توان پیدا کرد!

ترشیزی با اشاره به این‌که قیمت‌گذاری با عنوان نرخ مصوب فشار یک‌طرفه از طرف دولت به تولیدکننده است بیان می‌کند: ازیک‌طرف دولت خودش را در تأمین خوراک طیور، تهیه واکسن و حوزه حمل‌ونقل و انرژی واحدهای تولدی دخیل ندانسته و کمکی به ما  نمی‌کند اما همین‌که صحبت از قیمت می‌شود نرخ مصوب را پیش کشیده و دست روی قیمت می‌گذارد.

وی می‌گوید: اگر قرار است ما دان مرغ را به سه برابر قیمت گذشته از بازار آزاد تهیه کنیم پس دولت اجازه بدهد محصول راهم با سه برابر قیمت به فروش برسانیم و اگر هم دولت می‌خواهد قیمت تولید را پائین نگاه دارد پس نهاده دولتی در اختیار تولیدکننده قرار بدهد.

 قیمت تخم‌مرغ به حمایت دولت بستگی دارد
در همین رابطه مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار بابیان اینکه قیمت تخم‌مرغ در دست تولیدکننده نیست و دولت به‌صورت مستقیم در این راستا نقش دارد بیان کرد: اگر دولت نهاده‌های تولید را به‌صورت یارانه‌ای در اختیار تولیدکننده قرار دهد به‌طور حتم قیمت این محصول کاهش خواهد یافت.

اگر دولت نهاده‌های تولید را به‌صورت یارانه‌ای در اختیار تولیدکننده قرار دهد به‌طور حتم قیمت این محصول کاهش خواهد یافت

 سید حسین موسوی نژاد اظهار می‌کند: اما اگر قرار باشد نهاده و محصولاتی مانند واکسن، دارو، مکمل‌ها و کنسانتره را با ارز آزاد وارد کنیم، قیمت تمام‌شده تخم‌مرغ برای مرغدار حداقل کیلویی ۲۱ هزار تومان می‌شود که باید با سود متعارف ۱۵ درصد آن را بفروشد؛ بنابراین تخم‌مرغ باقیمت کیلویی ۳۰ هزار تومان به دست مصرف‌کننده برسد.

وی بابیان اینکه متأسفانه تولیدکننده هم چنان دغدغه تأمین نهاده اولیه را برای تولید دارد بیان کرد: مرغداران ما در شش ماهه ابتدای سال از ذخایر انبارهای خود بهره گرفتند  و به هر شکل ممکن دست از تولید نکشیدند اما در حال حاضر که با کمبود نهاده روبرو هستند ادامه فعالیت برای آن ها بسیار دشوار شده است.

مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی با اشاره به اینکه ما به هیچ عنوان دنبال گران‌فروشی یا افزایش قیمت نیستیم، تصریح کرد: جامعه تولیدکننده دنبال این موضوع نیست و اگر افزایشی در بازار است، عوامل دیگری که قیمت تمام شده ما را افزایش داده، باعث و بانی این مسئله است.

کسری نهاده‌های تولید
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در این رابطه بابیان اینکه متأسفانه به دلیل نیاز به واردات نهاده‌های دام و طیور هرگونه اخلال در آن موجب ایجاد تنش در بین تولیدکنندگان می‌شود اظهار کرد: در حوزه  تأمین دو نهاده ذرت و سویا در کشور وابسته به واردات هستیم به‌طوری‌که ۹۶ درصد ذرت و ۹۸ درصد سویا و ۵۵ درصد جو موردنیاز کشور از محل واردات تأمین می‌شود.

مجید جعفری افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۱۱۰ هزار تن سویا، ۲۰۳ هزار تن ذرت و حدود ۹۷ هزار تن جو که معادل ۶۷ درصد سویا، ۴۸ درصد ذرت و ۲۳ درصد جو موردنیاز دامداران و مرغداران استان است از محل واردات تأمین‌شده است.

در حوزه  تأمین دو نهاده ذرت و سویا در کشور وابسته به واردات هستیم به‌طوری‌که ۹۶ درصد ذرت و ۹۸ درصد سویا و ۵۵ درصد جو موردنیاز کشور از محل واردات تأمین می‌شود

وی بابیان اینکه نیاز ماهیانه نهاده‌های دامی در استان معادل ۷۰ هزار تن ذرت، ۷۰ هزار تن جو و ۲۸ هزار تن سویاست، ادامه داد: با وضعیت موجود نهاده در استان معادل ۵۲ درصد در زمینه ذرت، ۷۷ درصد جو و ۳۳ درصد در زمینه سویا کسری داریم که به‌این‌ترتیب دامداران و مرغداران ناچار باید کسری خود را از بازار آزاد تأمین کنند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: قیمت نهاده‌ها در بازار آزاد روزانه متفاوت است و این معضل مربوط به جهاد نیست و درحالی‌که ۷۰ درصد هزینه مرغداری‌ها و یا دامداری‌ها را خوراک به خود اختصاص می‌دهد باید به مدیریت صحیح و تأمین آن اهمیت بسیار داد زیرا تأثیر مستقیم و اجتناب‌ناپذیر در قیمت دارد.

وی اظهار داشت: البته این کسری نهاده به‌هیچ‌وجه موجب کاهش تولید و یا کمبود محصولات پروتئینی در بازار نشده و خوشبختانه از ابتدای امسال تاکنون حدود ۷۸ هزار تن گوشت مرغ، ۷۰ هزار تن تخم‌مرغ، ۴۲ هزار تن گوشت قرمز و ۶۰۰ هزار تن شیر در این استان تولیدشده است.

وی ادامه داد: هنوز تولید استان در بخش دام و طیور نسبت به سنوات گذشته تغییر و کاهشی را تجربه نکرده است و کمبود نهاده دولتی بیشتر خود را به شکل افزایش قیمت تمام‌شده نشان داده است.

معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: البته در صورت ادامه روند موجود توقف تولید و افزایش قیمت دوباره دور از ذهن نیست.

کد خبر: ۴۳٬۷۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha