۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۸
۳۰ درصد از اشتغال استان زنجان در بخش کشاورزی است
معاون برنامه‌ریزی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان:

۳۰ درصد از اشتغال استان زنجان در بخش کشاورزی است

زنجان-معاون برنامه‌ریزی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان،گفت: ۳۰ درصد از اشتغال استان زنجان در بخش کشاورزی است.

به گزارش خبرنگار بازار، مهدی قهرمانی بعد از ظهر چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران، در محل جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: جهاد کشاورزی از اهمیت زیادی برخوردار است و این بخش نقش بالایی در اشتغال استان دارد.

وی با بیان اینکه ۳۰ درصد از اشتغال استان زنجان در بخش کشاورزی است، اظهار کرد: نقش بخش کشاورزی در حوزه تولید ناخالص داخلی ۲۶ تا ۲۷ درصد است.

معاون برنامه‌ریزی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، اهمیت بخش کشاورزی را بسیار مهم اعلام کرد و گفت: کشاورزی در بحث اقتصاد نقش بسیار بسزایی دارد.

قهرمانی به نگاه دانش بنیان و پژوهشی به بخش کشاورزی اشاره کرد و یاد آور شد: اجرای طرح اصلاح نژاد گوسفند افشار یکی از موفقیت‌های حوزه پژوهش در استان زنجان است و در قالب یک طرح دانش‌بنیان و کاملاً منطبق بر شاخص‌های اقتصاد مقاومتی در استان برنامه‌ریزی و اجرا شد.

وی به کشت محصول و نبود بازار برای آن محصولاتی چون گوجه‌فرنگی اشاره کرد و گفت: الگوی کشت وجود دارد، اما در برخی موارد به‌قصد سود افراد به کشت محصول ورود پیداکرده و بازار را خراب می‌کنند.

 معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی زنجان با اشاره به سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی استان، گفت: سهم این بخش در تولید ناخالص داخلی استان زنجان حدود ۲۶ تا ۲۷ درصد است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع استان زنجان ، گفت: سالانه ۲۰۰ هزار تن محصولات دامی در زنجان تولید می‌شود و این استان رتبه ۲۴ کشوری را دارد.

 پرویز مرادی گفت: استان زنجان در زمینه تولید محصولات زراعی رتبه هجدهم کشوری را دارد.

وی با بیان اینکه ۱.۷ میلیون تن محصولات زراعی در استان زنجان کشت می‌شود، اظهار کرد: سالانه ۴۷۰ هزار تن محصولات باغی در زنجان برداشت می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع استان زنجان، گفت: ۸۸۱ هزار و ۲۰۴ هکتار اراضی کشاورزی در زنجان وجود دارد که ۹۱ هزار و ۶۰۳ بهره‌بردار در این اراضی مشغول به فعالیت هستند.

مرادی میزان اراضی دیمی استان زنجان را ۳۲۸ هزار و ۷۸۶ هکتار اعلام کرد و افزود: میزان اراضی «آیش» در استان زنجان ۳۶۸ هزار و ۱۲۴ هکتار است.

وی تصریح کرد: ۶۲ هزار هکتار از اراضی باغی آبی در استان زنجان فعال است و ۱۲۲ هزار و ۲۹۴ هکتار از اراضی استان زنجان زراعی است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع استان زنجان ابراز کرد: از مجموع مراتع استان زنجان تنها ۷ درصد مراتع خوب است و ۶۰ درصد مراتع استان متوسط و ۳۳ درصد مراتع استان فقیر است.

مرادی به فعالیت ایستگاه، پایگاه و بخش تحقیقاتی و آزمایشگاه تحقیقاتی اشاره کرد و افزود: این فعالیت در حوزه تحقیقاتی، ترویجی و تولیدی انجام می‌شود.

وی به نگرانی مردم از محصولات ترا ریخته اشاره کرد و یاد آورشد: اکنون هیچ مقاله علمی مستند در مورد مضرات گیاهان ترار یخته نوشته نشده و تحقیقات در حال انجام است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع استان زنجان، بیان کرد: سالانه ۲۰۰ هزار تن محصولات دامی در زنجان تولید می‌شود و این استان رتبه ۲۴ کشوری را دارد.

مرادی گفت: میزان تولید محصولات شیلاتی در استان زنجان ۱۴ هزار تن است و این استان رتبه دوازدهم کشوری را دارد.

رئیس بخش تحقیقات آبخیزداری و حفاظت خاک مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع استان زنجان نیز در ادامه این نشست گفت: زنجان یکی از استان‌های کم آب بوده و جزو استان‌های خشک و نیمه خشک است.

پرویز عبدی نژاد ابراز کرد: کاشت گیاهان مقاوم در مناطق یکی از رویکردهای جلوگیری از بیابانی شدن مناطق است و بهره‌گیری از منابع آبی در روستاهای در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه این طرح در قالب پخش سیلاب انجام می‌شود، افزود: در این پخش سیلاب آب‌های فاقد مصرف روستایی جمع‌آوری می‌شود و این آب‌ها در زمان نیاز، آب‌گیری می‌شود.

رئیس بخش تحقیقات آبخیزداری و حفاظت خاک مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع استان زنجان تصریح کرد: ۲۴ ایستگاه برای اجرای طرح پخش سیلاب در استان زنجان شناسایی شده و این طرح در صورت تامین اعتبار قابل اجرا است.

کد خبر: ۴۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha