۴ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۱
مدلسازی علمی برای بهره برداری از معادن کشور
پژوهشگر حوزه معدن عنوان کرد

مدلسازی علمی برای بهره برداری از معادن کشور

احمدی، پژوهشگر حوزه معدن گفت: با استفاده از مدلسازی، بهره برداری از معادن را می‌توان به میزان قابل توجهی کاهش داد.

به گزارش بازار، محمدحسین احمدی پژوهشگر نخستین پسادکترای کشور در رشته مهندسی معدن از دانشگاه امیرکبیر با اعلام این مطلب گفت: هزینه‌های ناشی از حفاری و انفجار می‌تواند هزینه‌های کلی معدن را تحت تأثیر قرار دهد.

وی افزود: مدلسازی عناصر (پارامترهای) ذاتی توده سنگ را ارزیابی و با استفاده از مواد منفجره متناسب، میزان مصرف مواد منفجره را ارزیابی می‌کند. احمدی گفت: مدلسازی که ما ابداع کردیم علاوه بر کاهش میزان مصرف مواد منفجره فله‌ای (آمفو)، میزان خردایش سنگ را کاهش می‌دهد.

وی افزود: علاوه بر خردایش، مصرف کمتر مواد منفجره می‌تواند اثرات مخرب لرزش زمین و عقب زدگی در پله‌های معدن را کاهش دهد.

احمدی گفت: این طرح با همکاری شرکت ملی صنایع مس ایران در معدن سنقر و ورزقان پیاده سازی شده است و می‌توان آنرا در معادنی که روش استخراج آن حفاری بشکل انفجار است مانند معادن مس و آهن بکار گرفت.

وی ادامه داد: روش سنتی که اکنون در صنایع ما بکار گرفته می‌شود بصورت تجربی است حال آنکه دنیا به سمت استفاده از روش‌های نوین مهندسی معدن و استفاده از مطالعات عناصر (پارامترهای) توده سنگ‌ها می‌رود.

نتایج این تحقیق در چندین نشریه تخصصی بین المللی بچاپ رسیده است.

این پژوهشگر معدن کشور همچنین پیشنهاد کرده که با استفاده از ظرفیت ۲ تا ۳ هزار دانش آموخته رشته‌های مهندسی معدن در چهار گرایش، زمین شناسی، مهندسی مواد و متالورژی و مهندسی نقشه برداری که ذیل نظام مهندسی معدن در استان‌های مختلف جمع شده اند، بهره برداری از معادن کشور را تخصصی‌تر بکار گرفت.

کد خبر: ۴۳٬۵۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha