۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
ساعت پایش اکسیژن اپل برای مقابله با کرونا به بازار آمد
تکنولوژی در خدمت سلامت بشر

ساعت پایش اکسیژن اپل برای مقابله با کرونا به بازار آمد

مطالعات گسترده آزمایشگاهی حاکی از تاثیرات مخرب ویروس کرونا برروی اندام های تنفسی و در پی آن ایجاد عارضه خطرناک هیپوکسیمی در بدن است بنابراین پایش و اندازه گیری مداوم اشباع اکسیژن خون تا حد قابل ملاحظه ای در پیشگیری این بیماری موثر واقع خواهد شد. این در حالی است که شرکت اپل در هفته جاری از جدیدترین محصول خود با قابلیت اندازه گیری اشباع اکسیژن خون رونمایی کرد.

سیران خانعلی زاده؛ گروه فناوری اطلاعات: بر اساس گزارشات مکرر سازمان بهداشت جهانی و نهاد های درمانی کاهش شدید اکسیژن در شریان های بیماران، تنگی نفس و عدم توانایی ریه ها در انجام عمل دم و بازدم  را از جمله مهم ترین علایم بیماران مبتلا به ویروس کرونا بر شمرده اند. تشخیص زودهنگام این عارضه (هیپوکسیمی)  با استفاده از ابزار پایش اکسیژن در افراد مبتلا به کرونا قدمی بزرگ در کاهش آمار مرگ و میر این بیماری قلمداد می شود.

هیپوکسیمی را بهتر بشناسیم
افت اکسیژن خون (هیپوکسیمی) به  کاهش میزان اکسیژن خون به ویژه در شریان ‌ها تلقی می شود که از نشانه های  اصلی مشکلات تنفس و یا گردش خون می باشد. افت اکسیژن خون با اندازه گیری میزان اکسیژن در نمونه خون گرفته شده از شریان ها تعیین میشود. برای اندازه گیری اشباع اکسیژن خون در بیمارستان ها  از دستگاه کوچکی تحت عنوان پالس آکسی متر استفاده می شود. به طور یقین در شرایط پاندمی اکنون، نبود تعداد کافی دستگاه های پالس اکسی متر در بیمارستان ها روند شناسایی و درمان بیماران مبتلا به کرونا و هیپوکسی ناشی از کرونا را کندتر خواهد کرد.

کاهش شدید اکسیژن در شریان های بیماران  ، تنگی نفس و عدم توانایی ریه ها در انجام عمل دم و بازدم  را ازجمله مهم ترین علایم بیماران مبتلا به ویروس کرونا بر شمرده اند

ساعت های مچی پایش اشباع اکسیژن خون اپل
شرکت اپل، غول دنیای فناوری و اطلاعات، همگام با سایر مدافعان سلامت  در خط مقدم مبارزه با پاندمی جهانی ویروس کرونا ایستاده است؛ این شرکت  در هفته جاری از جدیدترین محصول خود با قابلیت اندازه گیری اشباع اکسیژن خون رو نمایی کرد. مدل ساعت های اپل  Series ۶ دارای تکنولوژی خوانش و پایش میزان اشباع اکسیژن خون شریانها - شاخص کلی سلامت - در راستای شناسایی هیپوکسیمی و تاثیرات مخرب آن بر سلامت افراد مبتلا به بیماری کرونا است.

جاناتان آیو مدیر ارشد طراحی شرکت اپل در مصاحبه خود با  نیویورک تایمز ساعت های شرکت اپل را از محورهای کلیدی سنجش سلامت کاربران عنوان کرد. وی به موفقیت ساعت های اپل ۲۰۱۸ با قابلیت پایش ضربان قلب نیز اشاره کرد و نسل جدید ساعت های  سنجش اکسیژن خون ۲۰۲۰ در شرایط پاندمی کرونا را یک طراحی هوشمندانه و به موقع در این بازه زمانی خطاب کرد. وی در ادامه مصاحبه خود به پتانسیل بالای این ساعت ها در پیش بینی سریع الهنگام  کمبود اکسیژن در افراد مبتلا به ویروس کرونا اشاره کرد و از تلاش تیم متخصصین اپل برای تولید ساعت های مچی با کارایی های وسیعتر و جامع تر درآینده نزدیک خبر داد.

وی افزود، برای بررسی میزان کارایی این ساعت ها تنها کافی است که آن را بر روی مچ دست خود ببندید و نرم افزار اندازه گیری اکسیژن خون را فعال کنید. پس از ۱۵ ثانیه حسگرهای تعبیه شد در قسمت پشت ساعت میزان اکسیژن موجود در خون را اندازه گیری کرده و از طریق صفحه مانیتور ساعت اطلاعات نمایش داده می شوند. علاوه بر خوانش لحظه های میزان اکسیژن خون، ثبت  مداوم داده های بدست آمده از طریق حسگرها و بررسی دوره ای تغییرات میزان اکسیژن خون نیز می تواند برای پیش بینی و بررسی سایر بیماری ها مفید واقع شود.

مدل ساعت های Serie s ۶ دارای تکنولوژی خوانش و پایش میزان اشباع اکسیژن خون شریانها، شاخص کلی سلامت،  در راستای شناسایی هیپوکسیمی و تاثیرات مخرب آن بر سلامت افراد مبتلا به بیماری کرونا است

به گزارش بازار به نقل از «نیویورک تایمز»، میزان کارایی  ساعت های جدید شرکت اپل توسط تیم متخصصین دانشگاه میشیگان و کالیفرنیا مورد بررسی و آزمایش قرارگرفته است. کتی گلدشتاین مدیر این پروژه  اعلام کرد: داده های زیادی از ساعت های اکسیژن سنج جمع آوری شده اند، این داده ها به صورت کاملا منطقی تصویری پر واضح و قابل پیش بینی از روند پیشرفت بیماری های افراد را در اختیار ما قرارمیدهد  .وی در ادامه یادآور شد: انجام آزمایش های مداوم بررسی میزان اکسیژن خون به منظور پیش بینی پیش از موعود بیماری کرونا الزامی است، اما با توجه به هزینه بالای و کمبود امکانات انجام این آزمایش ها برای تمام اقشار جامعه مقدور نیست. وی با استناد به تحقیقات انجام شده از سوی تیم متخصصین دانشگاه کالیفرنیا و میشیگان  صحت و دقت اطلاعات ساعت های پایش اکسیژن اپل را تایید کرد و تهیه آن در شرایط پاندمی کرونا را مقرون به صرفه دانست.

تیم متخصصین دانشگاه کالیفرنیا و میشیگان  صحت و دقت اطلاعات ساعت های پایش اکسیژن اپل را تایید کرد و تهیه آن در شرایط پاندمی کرونا را مقرون به صرفه دانست

چرا باید اکسیژن خون اندازه گیری شود
اندازه گیری اکسیژن خون به نام سطح اشباع اکسیژن شناخته می شود. در مختصر نویسی پزشکی و هنگام استفاده از یک آزمایش گاز خون سرخرگی ممکن است به آن PaO۲ و در زمان استفاده از پالس اُکسی‌متر O۲ Sat یا (SpO۲) گفته شود. سطح عادی اکسیژن  خون در موارد استفاده از دستگاه پالس اُکسی‌متر با خوانش عادی سطح اکسیژن خون (SpO۲) معمولا بین ۹۵ تا ۱۰۰ درصد است.

از سوی دیگر، در موارد ابتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه یا بیماری های ریوی دیگر از جمله مبتلایان ویروس کرونا، این محدوده ها  بسیار پایین تر از حد نرمال خواهد بود. هر چه میزان اکسیژن پایین تر باشد، میزان هیپوکسی شدید تر خواهد بود و در نهایت وضعیت سلامت بیمار دچار مخاطره خواهد شد. احساس تنگی نفس، سردرد های  مزمن، سرفه، درد قفسه سینه، احساس سردرگمی و عدم انرژی از جمله عوارض ناشی از کمبود اکسیژن خون هستند.

کد خبر: ۴۳٬۵۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha