۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۸
صنعت حمل و نقل هوایی آبرو و برند کشور است
رئیس کمیسیون عمران مجلس:

صنعت حمل و نقل هوایی آبرو و برند کشور است

رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: صنعت حمل و نقل هوایی، آبرو و برند کشور است.

به گزارش بازار به نقل از سازمان هواپیمایی کشوری، محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در نشست بررسی آخرین وضعیت صنعت هوانوردی کشور که با حضور کاپیتان زنگنه، معاون وزیر و ریاست سازمان هواپیمایی کشوری، ریاست و اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، مقامات صنعت هوانوردی کشور، مدیران عامل و روسای هیات مدیره شرکت های هواپیمایی که بیشترین سهم را در جابجایی مسافر داشته اند، همچنین معاونین، مشاورین و مدیران سازمان هواپیمایی کشوری تشکیل شد، ضمن قدردانی از زحمات شبانه روزی فعالان صنعت حمل و نقل هوایی کشور اظهارداشت: زمانی که پیشنهاد تشکیل این جلسه داده شد زنگ خطر برای صنعت را حس کرده بودم و در این شرایط سخت کرونا و فشارهای ناشی از تحریم ها و افزایش نرخ ارز به یقین رسیدم که صنعت حمل و نقل هوایی متحمل فشارهای مضاعفی است.

وی ادامه داد: در گذشته با تشکیل جلساتی در جریان مسائل این صنعت قرار گرفتم و متعاقب آن با تشکیل جلسه با ریاست مجلس شورای اسلامی وقت برخی از مشکلات صنعت حل و فصل شد اما برخی مشکلات نیز به قوت خود باقی ماند.
رضایی کوچی تصریح کرد: جناب آقای فیروزی پور به عنوان رئیس کمیته حمل و نقل هوایی مجلس از روز اول دغدغه این صنعت را داشتند و همواره یاد آور شدند به کمک فرودگاهها و شرکت های هواپیمایی برسیم.

وی با بیان اینکه این شرایط سخت تقریبا بسیاری از حوزه های کشور را درگیر کرده است پیشنهاد داد: موضوعات و مشکلات صنعت به صورت مشخص تعیین شود و جلساتی با دست اندرکاران صنعت حمل و نقل هوایی تا آخر مهرماه برگزار و متناسب با شرایط و امکانات کشور همفکری و همکاری های لازم انجام و به منظور دستیابی به راهکارهای مشخص برای رفع مشکلات صنعت تصمیماتی اتخاذ شود.

وی همچنین پیشنهاد داد جلسه ای در سطح بالاتر با ریاست مجلس شورای اسلامی، وزیر اقتصاد، رئیس بانک مرکزی و رئیس صندوق توسعه ملی تشکیل و نسبت به رفع مشکلات  صنعت تدابیری اتخاذ شود چرا که آسیب های وارده به این صنعت سایر بخش های دیگر از جمله صنعت گردشگری و هتل داری را نیز متضرر خواهد کرد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حمل و نقل هوایی آبرو و برند کشور است اما متاسفانه از تحریم ها بیشترین آسیب را متحمل شده است.

وی با بیان اینکه به طور حتم این نشست ها بی ثمر نخواهد بود افزود: با حضور مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور، مدیر عامل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) و در رأس آن کاپیتان زنگنه، ریاست سازمان هواپیمایی کشوری آرامشی در صنعت ایجاد شده و انگیزه کمک به صنعت بیشتر شده است و در این شرایط سخت، شرکت فرودگاه هاباشرکت های هواپیمایی همکاری خوبی دارد چرا که صنعت حمل و نقل هوایی واقعا درگیر بحران است.

رضایی کوچی با بیان اینکه بیش از 60 درصد هزینه های شرکت های هواپیمایی ارزی است، افزود: ما شرایط شما را درک می کنیم و در این نشست آمده ایم بگوییم ما در کنار شمائیم و پیشنهاد همفکری می دهیم تا با استفاده از راهکارهای مناسب بتوانیم مشکل صنعت را حل کنیم.

صنعت هوانوردی کشور در وضعیت خوبی نیست
معاون وزیر و ریاست سازمان هواپیمایی کشوری در این نشست به تشریح مشکلات صنعت هوانوردی پرداخت و گفت: صنعت هوانوردی کشور در وضعیت خوبی نیست.

کاپیتان زنگنه افزود: در حال حاضر تمامی شرکت های هواپیمایی حتی قادر به پرداخت هزینه های جاری خود نیستند لذا ضروری است دولت برای کاهش این مشکلات تدابیری بیندیشد.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری به پرداخت وام کرونایی اشاره کرد و افزود: شرایط اخذ تسهیلات مذکور به گونه ای است که هنوز برخی شرکت ها موفق به دریافت این وام نشده اند چرا که سود این تسهیلات 12 درصد بوده و در صورت دیر کرد بیش از سه روز، این سود به 26 درصد افزایش می یابد. از سویی دیگر این وام برای ماه های اسفند، فروردین و اردیبهشت بوده که اکنون با گذشت بیش از چهار ماه هنوز برخی شرکت ها آن رادریافت نکرده اند.

تدابیری اتخاذ شود تا همه ارکان نظام، صنعت هوایی را به عنوان یک صنعت حمل و نقل عمومی بپذیرند
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی نیز به بیان مشکلات صنعت حمل ونقل هوایی پرداخت و افزود: با شیوع ویروس کرونا، مشکلات صنعت چند برابر شده و از اسفندماه سال گذشته صنعت هوایی وارد بحران عمیقی شده و کماکان در این بحران قرار دارد.

سامانی خاطرنشان کرد: همچنین تشدید تحریم ها و مشکلاتی که آمریکایی های برای کشور و صنعت بوجود آورده اند در یکسال گذشته شاهد کاهش ورود هواپیما به کشور بوده و هزینه دسترسی به قطعات به شدت افزایش یافته است. هر چند بهره گیری از توانمندی های متخصصان داخلی و اقدامات چشمگیر در زمینه تعمیرات هواپیما کمک بسیاری به شرکتها کرده ولی این صنعت همچنان دچار بحران هست.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی ضمن اشاره به مشکلات پرداخت مالیات بر ارزش افزوده وحقوق گمرکی جهت ورود قطعات هواپیما وعوارض شهرداری خاطرنشان کرد: در حال حاضر به لحاظ مدیریتی و با حضور جناب آقای زنگنه در سازمان هواپیمایی کشوری و جناب آقای امیرمکری در شرکت فرودگاهها در شرایط خوبی قرار داریم و هماهنگی های خوبی صورت می گیرد که این امر نقطه قوت برای صنعت به شمار می رود.

وی از ریاست کمیسون عمران مجلس خواست تا با وضع قوانین مناسب، نسبت به رفع مشکلات صنعت اقدام و تدابیری اتخاذ شود تا همه ارکان نظام، صنعت هوایی را به عنوان یک صنعت حمل و نقل عمومی پذیرفته و باور داشته باشند.

کاهش 80 درصدی درآمد هوانوردی کشور 
امیرمکری، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در ادامه به بیان مشکلاتی که بخش فرودگاهی کشور با آن مواجه است پرداخت و عمده ترین مشکلات صنعت حمل و نقل هوایی را ساختاری و اقتصادی عنوان کرد.

وی مشکلاتی از جمله سقوط هواپیمای اوکراینی و به دنبال آن شیوع بیماری کرونا را منفی ترین تاثیر برمهمترین بخش درآمد شرکت فرودگاههای ایران که از پروازهای عبوری تامین می شد، برشمرد و افزود: 70درصد درآمدهای شرکت فرودگاهها، از پروازهای عبوری تامین می شد اما با اتفاقات صورت گرفته در سال 98 از 900 پرواز به 130پرواز و در حال حاضر به 300 پرواز کاهش یافت و بیش از 80 درصد کاهش درآمد هوانوردی کشور رقم زده شد.  

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه در خاورمیانه و ایران کاهش جابه جایی مسافر 47 درصد است افزود: در حالت واقع بینانه و با دریافت مطالبات از شرکت های هواپیمایی حدود 50درصد درآمد شرکت فرودگاهها می تواند محقق شود.

فروگاه حضرت امام خمینی (ره) بدون کمک دولت با مشکل جدی مواجه می شود
کربلایی، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی حضرت امام خمینی (ره) اظهارداشت: در 5 ماهه ابتدای سال 99 حدود 85 درصد پروازها نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت و بعد از سقوط هواپیمایی اکراینی و شیوع ویروس کووید 19 در اسفند و فروردین ماه پروازها نیز به صفر رسید و همین امر باعث شد که اکنون در شرایط بدی قرار بگیریم.

وی با اشاره به کاهش درآمد 85 درصدی فرودگاه حضرت امام (ره) گفت: از شرکت های هواپیمایی در حدود هزار میلیارد تومان طلب داریم که با این شرایط نمی توانیم به شرکت ها فشار بیاوریم. 

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی حضرت امام خمینی (ره)،گفت: بدون کمک دولت، شرکت شهر فرودگاهی حضرت امام(ره) با مشکل جدی مواجه می شود. 

لازم به ذکر است در این نشست مدیران عامل و روسای هیات مدیره شرکت های هواپیمایی نیز نقطه نظرات خود و مشکلات پیش روی صنعت را مطرح نمودند.

کد خبر: ۴۳٬۵۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha