۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
روی بایدن در مورد ایران نمی‌شود حساب کرد
استاد دانشگاه کمبریج در گفتگو با بازار:

روی بایدن در مورد ایران نمی‌شود حساب کرد

پروفسور «جان دان» معتقد است اعلام تحریمهای سازمان ملل علیه ایران توسط آمریکا اقدامی نمایشی از سوی ترامپ است.

جواد حیران نیا؛ بازار: آمریکا اخیرا اعلام کرده پایان تحریمهای تسلیحاتی ایران را به رسمیت نمی شناسد و هر کشوری که تجارت سلاح با ایران داشته باشد مورد تحریمهای ثانویه این کشور قرار می گیرد.

از سوی دیگر واشنگتن با فعال سازی مکانیسم ماشه که حمایت شورای امنیت سازمان ملل را هم نداشت ادعا کرد که تحریمهای سازمان ملل علیه ایران بازگشته است. این موضوع از سوی «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل، کشورهای اروپایی طرف برجام، روسیه و چین رد شد.

با این وجود آمریکا درصدد است تا این اقدامات غیر قانونی که حتی توسط متحدان واشنگتن نیز به رسمیت شناخته نمی شوند را عملیاتی کند.

پروفسور «جان دان» استاد برجسته دانشگاه کمبریج انگلستان در خصوص این اقدامات آمریکا علیه ایران به خبرنگار بازار گفت: من صریحاً نمی فهمم که اقدامات اخیر ترامپ علیه ایران چه معنایی دارد. تحریم های موجود آمریکا در مختل کردن تجارت ایران با هر مکانی که تجارت بیشتری با ایالات متحده داشته باشد، موثر بوده است.

وی افزود: این تحریمها خسارتی به ایران وارد کرده است. اما تحریمهای آمریکا با هدف خرد و نابود کردن ایران دنبال می شود که چنین نشده است.

وی یادآور شد: در واقع همه کشورها از تحریمهای آمریکا علیه ایران پیروی نمی کنند. روسیه و چین همراهی با آمریکا آنطور که انتظار واشنگتن بوده نداشته اند.

استاد پیشین دانشگاه هاروارد گفت: در تحریم تسلیحاتی و تحریمهای ناشی از مکانیسم ماشه علیه ایران نیز این کشورها با آمریکا همراهی نخواهند کرد.

وی تأکید کرد: دلیل این دو ابتکار عمل اخیر آمریکا علیه ایران(تحریم تسلیحاتی و فعال کردن مکانیسم ماشه) قابل فهم نیست. آنچه مسلم این است که اینها اولویتهای سیاست خارجی آمریکا نباید باشد.

استاد برجسته دانشگاه کمبریج در ادامه افزود: اگر این ایده خود ترامپ بود، هیچ دلیلی وجود ندارد که تصور کنیم این یک معنی اساسی دارد. این ابتکار عملها معلوم نیست چه نیروی فشاری می تواند داشته باشد.

وی افزود: ترامپ در حال حاضر مانند دولت جانسون است که خود را به در و دیوار می کوبد و نمی داند چکار می کند.

«جان دان» در ادامه یادآور شد: مطمئناً همیشه وکلایی در آمریکا وجود دارند که ترامپ درمورد هر اقدامی که می کند به آنها استناد خواهد کرد. اما من فکر نمی کنم تحریم تسلیحاتی ایران و فعال کردن مکانیسم ماشه ایده های وزارت امور خارجه آمریکا باشند.

استاد پیشین دانشگاه هاروارد در پایان تأکید کرد: تصور می کنم که اگر بایدن رئیس جمهور شود او به سادگی قادر خواهد بود این تحریمها را لغو کند. البته خیلی امیدوار نیستم که او پیروز انتخابات شود و حتی خیلی نمی توان روی او حساب کرد.

کد خبر: ۴۳٬۴۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha