۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱
بی‌مهری به مالکان مسکن مهر در بوشهر؛ ۲ هزار واحد همچنان ناتمام است
گزارش بازار؛

بی‌مهری به مالکان مسکن مهر در بوشهر؛ ۲ هزار واحد همچنان ناتمام است

بوشهر - چند سالی از زمان تعیین شده برای پایان پروژه مسکن مهر گذشته و همه وعده‌ها همچنان روی کاغذ مانده و بیش از دو هزار متقاضی در استان بوشهر چشم‌انتظار سرپناه هستند.

محمودرضا عباسی، بازار؛ مسکن یکی از مهم‌ترین نیازها و دغدغه‌های جوانان در شرایط کنونی است؛ نیازی که اکنون به چالشی اساسی تبدیل شده است و بسیاری از مردم در تامین این نیاز مانده‌اند.

قیمت زمین افزایش چشمگیری داشته است و مصالح ساختمانی نیز که نیاز اصلی ساخت مسکن است، طی سال‌های اخیر روند صعودی و روبه‌رشدی را داشته است که روز به روز کار احداث مسکن را سخت‌تر کرده است.

یکی از طرح‌هایی که نور امید را برای دریافت مسکن ارزان در دل مردم زنده کرد، پروژه مسکن مهر بود که علی‌رغم وعده‌هایی که به مردم داده شده بود، همچنان بخشی از آن نیمه تمام مانده است.

جوانانی که سال‌ها پیش برای دریافت مسکن مهر تقاضا داده بودند، حالا میان‌سال شده‌اند و هنوز هم مسکن خود را دریافت نکرده‌اند و چشم‌انتظار مجریان برای تکمیل مسکن مهر هستند.

طرح مسکن مهر در ابتدا در قالب بند «د» تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۳۸۶ آغاز شد و سپس بر مبنای قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، به صورت پیوسته در دستور کار قرار گرفت.

این طرح که در حقیقت شامل اجاره بلند مدت زمین جهت احداث مسکن است، در طرح جامع مسکن نیز پیشنهاد شده بود. اما حجم پیشنهاد شده در آن طرح بسیار کمتر بود که در دولت دهم از ۲۰ هزار واحد در سال به ۱.۵ میلیون واحد در سال افزایش یافت.

مبنای اصلی مسکن مهر بر این امر مبتنی است که ارزش زمین، بخش قابل توجهی از هزینه تمام شده مسکن را به خود اختصاص می‌دهد. این سهم در کل کشور در دوره ۳۵ ساله برابر ۴۰ درصد و در دهه اخیر برابر ۴۵ درصد بوده است.

با حذف یا کاهش ارزش زمین از هزینه تمام شده مسکن، می‌توان تا حدود زیادی هزینه مسکن را کاهش داد. بنابراین طرح مسکن مهر بر اجاره بلند مدت زمین جهت احداث مسکن مبتنی است.

در واقع دولت در راستای پاسخگویی به نیاز مردم به تامین مسکن، طرح مسکن مهر را مطرح کرد و متعهد شد با اجرای این طرح سالانه ۱.۵ میلیون واحد مسکونی در سطح کشور بسازد.

وعده‌هایی که محقق نشد
مالکان واحدهای مسکن مهر عمدتا کارگر و یا از اقشار کم‌درآمد هستند که سال‌ها است چشم‌انتظار سرپناهی برای خود هستند ولی هنوز دستشان به کلیدی که باید قفل خانه را باز کند نرسیده است.

یکی از مالکان واحدهای مسکن مهر در استان بوشهر به خبرنگار بازار گفت: چند سالی است که چشم‌انتظار تکمیل واحد مسکن مهر هستم و مسئولان همواره قول می‌دهند که به زودی تکمیل می‌شود ولی هنوز محقق نشده است.

محمد که دیگر کاسه صبرش برای دریافت واحد مسکن مهر لبریز شده است ادامه می‌دهد: آخرین وعده‌ای که به ما داده بودند آخر شهریورماه بود ولی می‌بینید که همچنان از تکمیل واحدها خبری نیست.

یکی دیگر از مالکان مسکن مهر با اشاره به کیفیت بسیار پائین ساخت و سازها در مسکن مهر بیان کرد: انتظار داشتیم وقتی که این همه سال منتظر مانده‌ایم تا مسکن مهر تکمیل شود، حداقل خانه باکیفیتی را به ما می‌دادند.

او که هفت سال برای مسکن مهر انتظار کشیده است اضافه کرد: سهم خود را پرداخت کرده‌ایم ولی هنوز خانه ما رنگ و بوی تکمیل ندارد و گویا قرار نیست حالا حالاها خانه‌ای به ما تحویل شود.

۲۱۵۰ متقاضی چشم‌انتظار مسکن
در حالی که بیش از ۳۴ هزار واحد مسکن مهر برای استان بوشهر دیده شده است، هنوز بیش از دو هزار واحد آن ناقص بوده و تکمیل نشده است که انتظار می‌رود برای تسریع در آن تلاش بیشتری شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: تلاش زیادی را برای تسریع در روند اجرای پروژه‌های مسکن مهر در نقاط مختلف استان داشته‌ایم و برخی از واحدها در شرف تکمیل شدن است.

تعداد کل واحدهای مسکن مهر طراحی شده در استان بوشهر ۳۴ هزار و ۷۱۵ واحد است که ۳۲ هزار و ۵۶۴ واحد مسکن مهر تکمیل و تحویل شده است

فرزاد رستمی تعداد کل واحدهای مسکن مهر طراحی شده در استان بوشهر را ۳۴ هزار و ۷۱۵ واحد دانست و بیان کرد: در حال حاضر در استان بوشهر ۳۲ هزار و ۵۶۴ واحد مسکن مهر تکمیل و تحویل شده است.

تسریع در تکمیل واحدها
مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر با اشاره به تکمیل و تحویل واحدهای مسکن مهر ولایت بوشهر و پرگان برازجان در آینده نزدیک اظهار کرد: تسریع در تکمیل واحدهای مسکن مهر را با جدیت در دستور کار داریم.

وی ادامه داد: در مجتمع ولایت بوشهر ۱۶۰ واحد مسکن مهر آماده افتتاح است و در مجتمع ۳۴۰ واحد پرگان برازجان نیز عملیات واگذاری ۱۲۰ واحد آغاز شده است و ۱۴۰ واحد دیگر نیز تا آخر همین ماه افتتاح می‌شود.

رستمی پیشرفت واحدهای مسکن مهر در بلوک دوم پرگان برازجان را بیش از ۸۵ درصد عنوان کرد و افزود: چهار بلوک آخر مجتمع پرگان برازجان نیز پیشرفت ۷۸ تا ۸۲ درصدی را دارند که اواخر آبان‌ماه برای تکمیل آنها مد نظر است.

تکمیل واحدها در آینده نزدیک
معاون امور عمرانی استاندار بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در راستای تسریع در تکمیل واحدهای مسکن مهر در استان بوشهر تلاش ویژه‌ای داریم و مدیریت ارشد استان به جد پیگیر این موضوع است.

مهرداد ستوده از تکمیل مسکن ولایت بوشهر و پرکان دشتستان در آینده نزدیک خبر داد و اضافه کرد: تلاش داریم در سریع‌ترین زمان این واحدها تکمیل شده و به بهره‌برداری برسند و انتظار ما از مجریان و ناظران هم تسریع در این طرح‌ها است.

وی با اشاره به اینکه کم‌کاری در زمینه تکمیل واحدهای مسکن مهر در استان را نمی‌پذیریم،‌ تصریح کرد: از دستگاه‌های متولی مسکن مهر استان بوشهر نیز انتظار داریم که در سریع‌ترین زمان پروژه را به پیش ببرند.

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر افزود: به مجری طرح مسکن مهر در شهرهای بوشهر و برازجان تاکید شده است که بر اساس برنامه زمان‌بندی باید واحدهای مسکونی را تکمیل کند.

وی از برگزاری و تشکیل نشست‌های مختلف و متعدد برای تکمیل این واحدها خبر داد و اضافه کرد: دستگاه‌های مختلف اجرایی از جمله اداره کل مالیات، راه و شهرسازی، آب و فاضلاب و شرکت توزیع نیروی برق در تسریع در تکمیل این واحدها نقش‌آفرین هستند که از آنها خواسته‌ایم نهایت همکاری را داشته باشند.

متقاضیان سال‌ها است که چشم‌انتظار ساخت مسکن و سرپناهی برای خود هستند و همه برنامه‌ریزی آنها این بوده که سال‌ها پیش در این خانه‌ها مستقر شوند ولی کار طبق روال پیش نرفته است.

عدم تکمیل این واحدها هزینه‌های بسیار زیادی را متوجه خانواده‌های متقاضیان کرده است و حالا انتظار می‌رود که این افراد بیش از این معطل نشوند و خانه به دوش نباشند.

کد خبر: ۴۳٬۴۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha