۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۶
سرعت لاک‌پشتی اجرای راه‌آهن «بوشهر - شیراز»؛ قطاری که برای حرکت پول می‌خواهد
مطالبه مهمی که روی زمین ماند؛

سرعت لاک‌پشتی اجرای راه‌آهن «بوشهر - شیراز»؛ قطاری که برای حرکت پول می‌خواهد

بوشهر- راه‌آهن «بوشهر - شیراز» یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم استان‌های بوشهر و فارس است که سال‌ها متوقف شده بود و حالا به کندی پیش می‌رود.

سعید رضایی؛ بازار؛ استان بوشهر در جوار خلیج فارس دارای ظرفیت‌های اقتصادی بسیار خوبی است که یکی از مهمترین ظرفیت‌های استان همین هم‌جواری با خلیج فارس و داشتن راه به آب‌های آزاد است.

اقتصادی شدن این ظرفیت مهم یعنی دریا نیازمند اتصال دیگر نقاط کشور به طرق مختلف به بوشهر است؛ اتصالی که باید از طریق جاده و ریل و پرواز فراهم شود ولی هنوز یکی از اساسی‌ترین حلقه‌های آن یعنی خط ریلی مفقود مانده است.

اتصال استان بوشهر به خط ریلی سراسری از طریق شیراز یکی از دغدغه‌های اساسی مردم این استان است و علی‌رغم اینکه طراحی لازم صورت گرفته و بخشی از مسیر نیز انجام شده است، پروژه با اعتبارات قطره‌چکانی به کندی پیش می‌رود.

پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز از مصوبات سفر اول دولت محمود احمدی‌نژاد به استان بوشهر بود که در سال ۸۶ عملیات اجرایی آن در بوشهر آغاز شد، اما به دلیل تأمین نشدن اعتبارات مورد نیاز روند اجرای پروژه کند بوده و طی سال‌های گذشته نیز متوقف شده بود.

پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز دارای طول ۴۳۷ کیلومتر است که در ۱۱ قطعه اجرا می‌شود و قطعات ۹ و ۱۰ و ۱۱ در استان بوشهر قرار دارد.

حالا بار دیگر یکی از قطعات این پروژه فعال شده است. قطعه دهم پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز دارای ۲۵.۵ کیلومتر طول است که در دو بخش «الف» و «ب» در دست اجرا است که قطعه «ب» دارای ۱۸.۱ کیلومتر طول است.

 قطعه دهم پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز دارای ۹ تونل و ۱۷ دهانه پل است که در مجموع طول پل‌ها دو هزار و ۹۰۰ متر و طول تونل‌ها دو هزار و ۱۰۰ متر است. این قطعه دارای دو ایستگاه است که در هور و اهرم قرار دارد.

ین اتصال علاوه بر اینکه برای استان بوشهر دارای مزایا و فواید بسیار زیادی است، به اقتصادی‌ترشدن راه‌آهن سراسری که تا شیراز کشیده شده نیز کمک شایانی را خواهد داشت

ضرورت اتصال بوشهر به خط ریل سراسری
رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: اتصال استان بوشهر به خط ریل سراسری یکی از مطالبات جدی در همه نقاط استان است که به صورت جدی دنبال و پیگیری می‌شود.

عبدالکریم جمیری اضافه کرد: این اتصال علاوه بر اینکه برای استان بوشهر دارای مزایا و فواید بسیار زیادی است، به اقتصادی‌ترشدن راه‌آهن سراسری که تا شیراز کشیده شده نیز کمک شایانی را خواهد داشت.

وی اظهار کرد: در بازدیدی که از روند اجرای پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز در قطعه دوم آن که در تنگستان در دست اجرا است داشتیمٰ وضعیت خوبی را در اجرای این قطعه مشاهده کردیم و امیدواریم همه قطعات آن فعال شود.

لزوم تامین مالی راه‌آهن بوشهر
نماینده مردم بوشهر، گناوه، دیلم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تلاش و پیگیری بسیار زیادی را در راستای تامین مالی پروژه راه آهن بوشهر به شیراز داشته‌ایم و مجمع نمایندگان استان بوشهر به جد پیگیر این موضوع است.

جمیری با اشاره به برگزاری نشستی با حضور استانداران بوشهر و فارس و  مسئولان و معاونان وزارت راه و شهرسازی و مدیرعامل بانک‌ها برای شرکت در این پروژه افزود: برای اجرای خط ریلی بوشهر - شیراز هماهنگی مسئولان دو استان بوشهر و فارس اهمیت بسیار زیادی دارد.

وی تصریح کرد: امیدواریم نتیجه این هماهنگی‌ها و پیگیری‌ها منتج به تسریع در ساخت راه‌آهن بوشهر شیراز شده و به زودی صدای سوت قطار در این مسیر شنیده شود.

قطعه ۱۰ پروژه راه آهن بوشهر - شیراز از سخت‌ترین قطعات این پروژه است و هم‌اکنون روند ساخت این قطعه به خوبی پیش می‌رود و پیشرفت آن به ۲۵ درصد رسیده است

پیشرفت ۲۵ درصدی قطعه ۱۰
معاون امور عمرانی استاندار بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: دولت علی رغم مشکلاتی که در زمینه تامین مالی پروژه‌ها دارد، تلاش زیادی را برای رونق پروژه‌های عمرانی داشته و می‌خواهیم که هیچ پروژه‌ای متوقف نشود.

مهرداد ستوده با اشاره به اینکه قطعه ۱۰ پروژه راه آهن بوشهر - شیراز از سخت‌ترین قطعات این پروژه است ادامه داد: هم‌اکنون روند ساخت این قطعه به خوبی پیش می‌رود و پیشرفت آن به ۲۵ درصد رسیده است.

وی با اشاره به اینکه ۲۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای قطعه ۱۰ پروژه راه آهن بوشهر - شیراز در نظر گرفته است، تاکید کرد: امیدواریم با تعدیل در این قیمت شاهد رسیدن اعتبارات به ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان باشیم.

رفع مشکلات مالی پروژه
معاون امور عمرانی استاندار بوشهر از تلاش و برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات مالی و تامین اعتبارات پروژه خبر داد و افزود: تلاش داریم که در قالب ماده ۵۶ مشکلات مالی این پروژه برطرف و روند اجرای آن تسریع شود.

ستوده با اشاره به پیگیری‌های استاندار بوشهر برای تسریع در روند اجرای این پروژه اضافه کرد: اجرای این پروژه هم در زمینه اقتصادی و هم در زمینه گردشگری نقش بسیار مهمی خواهد داشت و برکات فراوانی دارد.

وی بیان کرد: تکمیل راه‌آهن بوشهر - شیراز از خواسته‌ها و مطالبات مشترک مردم استان‌های بوشهر و فارس است و به همین منظور تلاش داریم تا زمینه تسریع در بهره‌برداری کامل از آن فراهم شود.

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر تصریح کرد: با وجود همه سختی‌هایی که وجود دارد، تلاش می‌شود تا اعتبارات مورد نیاز پروژه تامین شود و از همه ظرفیت‌ها در این راستا استفاده خواهیم کرد.

تکمیل پروژه نیازمند ۵۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار
مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: ۱۴۰ کیلومتر از کل مسیر ۴۳۷ کیلومتری راه‌آهن بوشهر - شیراز در استان بوشهر قرار دارد که شامل دو قطعه از ۱۱ قطعه این پروژه می‌شود.

فرزاد رستمی با اشاره به اینکه قطعه ۱۰ پروژه یکی از مهمترین و سخت‌ترین قطعات پروژه است افزود: در این قطعه دو هزار و ۲۰۰ متر تونل شامل ۹ دستگاه تونل و سه هزار متر پل‌ وجود دارد که به سختی کار می‌افزاید.

برآورد اولیه برای اجرای این پروژه در استان بوشهر سه هزار میلیارد تومان بوده که و با توجه به افزایش قیمت اجناس و مصالح برآورد پروژه حدود پنج هزار میلیارد تومان است

وی به پیشرفت ۲۵ درصدی عملیات احداث قطعه دهم پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز اشاره کرد و ادامه داد: قطعه یازدهم پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز نیز دارای پیشرفت حدود ۶۰ درصدی است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر برآورد اولیه برای اجرای این پروژه در استان بوشهر را سه هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: اکنون و با توجه به افزایش قیمت اجناس و مصالح برآورد پروژه حدود پنج هزار میلیارد تومان است.

با توجه به نقش اساسی پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز در رونق هر دو استان و خصوصا استان بوشهر، می‌طلبد که تلاش جدی برای تامین اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل این پروژه انجام شود.

یکی از راهکارهایی که برای تکمیل پروژه پیشنهاد شده استٰ استفاده از فاینانس خارجی است که می‌طلبد عزمی جدی برای جذب این اعتبارات صورت گیرد.

کد خبر: ۴۳٬۴۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha