۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۲
پاسخ به نیاز مردم رسالت دانش‌بنیان؛ اردبیل نیازمند تولیدات جدید فناوری است
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

پاسخ به نیاز مردم رسالت دانش‌بنیان؛ اردبیل نیازمند تولیدات جدید فناوری است

اردبیل- تحرکات شرکت‌های دانش‌بنیان در اردبیل به‌تدریج در مسیر پاسخگویی به نیاز مردم به فناوری‌های جدید قرارگرفته است، موضوعی که نیازمند حمایت نهادهای متولی است.

ونوس بهنود؛ بازار: هرچند  استان اردبیل آخرین استانی بود که صاحب پارک علم و فناوری شد، امروز شرکت‌های مستقر در آن به دنبال پایش نیازمندی‌های بازار و تولید در راستای آنچه می‌تواند گرهی از مردم بگشاید، قرارگرفته‌اند.

اغلب شرکت‌های دانش‌بنیان در اردبیل عمری کمتر از نیم دهه دارند و مجموعه تشکیل‌دهنده آن نیز گروهی از جوانان نخبه علاقه‌مند به تولید است. بااین‌وجود این قدم‌های ابتدایی نیازمند حمایت جدی است. به طوریکه عدم فروش محصولات تولیدشده و یا راهبری صحیح فنی می‌تواند مانع از استمرار فعالیت  شرکت‌ها شود.

با نوید مهاجری مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان رسا صدر سبلان الکترونیک به گفتگو نشستیم. شرکتی که تنها ۵ سال از آغاز به فعالیت آن سپری‌شده و امروز محصولات منحصربه‌فردی در کشور تولید می‌کند.

*کارتان را چطور و با چه هدفی آغاز کردید؟
شرکت دانش‌بنیان رسا صدر سبلان الکترونیک در سال ۱۳۹۴ باهدف رفع نیازهای مردم در حوزه فناوری فعالیت‌ خود را آغاز کرد.

تیم تحقیق و توسعه این شرکت در سال ۱۳۹۵ به تکنولوژی کامل محصولات حوزه شارژ باتری‌های لیتیوم، ازجمله شارژر سریع گوشی موبایل، پاوربانک دست پیدا کرد و تولید آزمایشی این محصولات در سال ۱۳۹۶ آغاز شد.

*به نظر می‌رسد در روند توسعه فعالیت‌های تولیدی، تعداد اعضای تیم کاری شما نیز افزایش‌یافته  و به عبارتی اشتغال‌زایی کرده‌اید. چه بخش‌هایی در شرکت دایر شده است؟
شرکت در بدو تأسیس با ۳ متخصص حوزه الکترونیک شروع به کار کرد و تا یک سال با همان نفرات مشغول تحقیق و توسعه بود. با شروع تولید پاور بانک برای رفع کمبود نیروی کار استخدام نفرات متخصص  انجام شد.

در حال حاضر شرکت رسا صدر سبلان الکترونیک با ۱۵ نفر نیروی کار نخبه، که با حساسیت بالا انتخاب‌شده‌اند در حال فعالیت بوده و بخش‌های اداری و مالی، تحقیق و توسعه و طراحی و تولید شکل‌گرفته است. حال‌آنکه شرکت پتانسیل اشتغال‌زایی برای ۵۰ نفر را در صورت حمایت بیشتر دارد.

*در این مدت حائز رتبه در جشنواره‌ها بودید؟
اعضای تیم تحقیق و توسعه شرکت رسا صدر سبلان الکترونیک موفق به کسب ۱۸ مقام در مسابقات رباتیک شده‌اند.

*تعامل پارک‌ها با شرکت‌های دانش‌بنیان را چطور ارزیابی می‌کنید؟
فعالیت پارک مطلوب و حمایت‌ها عالی هستند و مطالبه اصلی شرکت تخصیص فضای کار بزرگ به شرکت هست.

*فکر می‌کنید چه تمایزی در محصولات تولیدی در مقایسه با نمونه‌های مشابه ایجاد کردید؟
ما تنها طراحی کننده و تولیدکننده پاور بانک با تکنولوژی شارژ سریع و بی‌سیم در کشور هستیم. در ادامه با پایش نیاز مردم تولید تب‌سنج دیجیتالی با لنز هم در شرکت انجام‌شده است.

*آیا تابه‌حال تسهیلات درخواستی شما مورد موافقت قرارگرفته است. در این حوزه نیازمندی خود را بیان کنید.
صندوق‌های پژوهش دانشگاه‌های صنعتی شریف و تهران با همکاری پارک علم و فناوری با اعطای سرمایه در گردش کمک شایانی به شرکت رسا صدر سبلان الکترونیک کردند.

حال‌آنکه شرکت برای توسعه و گسترش خط تولید و اشتغال‌زایی نیازمند توجه بیش‌ازحد بنگاه‌های سرمایه است.

*در بخش بازاریابی و بازارسازی چه اقداماتی داشتید؟
تمرکز شرکت در فاز نخست  فروش آنلاین و تبلیغات مجازی و در ادامه صادرات به کشورهای همسایه است.

*آیا توانستید با شرکت‌های مرتبط در زمینه کاری و تولیدی خود، ارتباط و تعامل علمی و فنی داشته باشید؟
شرکت رسا صدر تنها شرکت تولیدکننده پاور بانک است. بنابراین همکاری درخور توجهی با شرکت‌های دیگر در خصوص تولید پاور بانک نداریم ولی با شرکت‌های چینی همکاری داریم. برای مثال شرکت همکارمان در کشور چین از طراحی‌های برد شرکت رسا در محصولاتشان استفاده می‌کنند.

*در این میان تعامل نهادهای اجرایی با شرکت‌های دانش‌بنیان را چطور ارزیابی می‌کنید؟
تا به این لحظه حمایت‌هایی خوبی از طرف سازمان‌ها و مراکز تصمیم‌گیری صورت پذیرفته ولی شرکت برای توسعه و پیش برد اهداف خود به حمایت هر چه بیشتر نیاز دارد.

*آیا شرکت‌های دانش‌بنیان در اردبیل توانسته‌اند سهمی در تولید ناخالص داخلی کسب کنند؟
شرکت‌های دانش‌بنیان رکن اصلی پیشرفت کشورها هستند. در استان اردبیل تلاش‌های خوبی توسط شرکت‌ها انجام‌گرفته اما نگاه مسئولان می‌تواند بهتر از پیش باشد تا باعث دلگرمی این‌چنین شرکت‌هایی شوند. معمولاً شرکت‌های نوظهور هرچند که پیشرفت چشم‌گیر و ارزش‌افزوده بالایی داشته باشند اما متأسفانه در برابر شرکت‌های باسابقه نادیده گرفته می‌شوند. توجه به شرکت‌ها و نیروهای جوان باید بیشتر از این‌ها باشد.

*پارک علم و فناوری استان درحال‌توسعه فضاهای کاری خود است. مطالبه‌تان را در این خصوص بیان کنید.
ساختمان جدید دارای طراحی مطلوبی بوده و محل مناسبی برای احداث آن در نظر گرفته‌شده است. اتمام هر چه سریع‌تر پروژه  مطالبه شرکت‌ها است.

 همچنین درصورتی‌که بخشی از این زمین‌ها به شرکت‌ها واگذار شود، شرکت ما آمادگی سرمایه گذاری در این پروژه را دارد، اما متأسفانه زمین به شرکت اجاره داده می‌شود و احداث ساختمان به عهده شرکت است که شرکت‌ها را از سرمایه گذاری در این پروژه بازمی‌دارد.

*در شرایط شیوع کرونا آیا مجبور به تغییر روند فعالیت یا نوع محصولات تولیدی شدید؟
در زمستان سال ۱۳۹۸ و هم‌زمان با شیوع ویروس کرونا در کشور چین و ایران، با توجه به مسئولیت اجتماعی شرکت و نیاز بازار، طراحی و تولید محصولات الکترونیکی مرتبط با کرونا در دستور کار قرار گرفت. در این راستا تولید محصول ترمومتر یا تب‌سنج لیزری مجهز به هلنز از فروردین سال ۱۳۹۹ در دستور کار قرار گرفت. این محصول دارای تائیدیه‌های FDA و CE و دارای مجوز تولید از سازمان غذا و داروی ایران است.

*فکر می‌کنید تحریم‌ها چقدر مانع فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان است؟
قطعاً تحریم محدودیت‌هایی به در بازه زمانی کوتاه‌مدت برای شرکت‌ها دارد. رسا هم از این اثرات مستثنا نیست. به همین دلیل در دوران تحریم با مشکلات عدیده در تأمین ارز و تأمین  قطعات مواجه بودیم.

تأمین ارز و سرمایه جهت واردات قطعات اولیه از مشکلات عمده شرکت است. افزایش سرسام‌آور قیمت ارز، اکثر شرکت‌های تولیدکننده قطعات الکترونیک را با مشکلات بسیار زیاد در حد ورشکستگی مواجه می‌کند.

کد خبر: ۴۳٬۳۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha