۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۶
نیت شوم در انتشار خبر خودرو قسطی نمایندگان/ پول خودرو  نمایندگان قبلی را مجلس می داد!
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با بازار:

نیت شوم در انتشار خبر خودرو قسطی نمایندگان/ پول خودرو نمایندگان قبلی را مجلس می داد!

فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه نمایندگان مردم در مجلس به جد پیگیر طرح تحقیق و تفحص از خودروسازان هستند، گفت: اختصاص خودرو به نمایندگان تاثیری بر تصمیم ما ندارد.

بازار؛ گروه خودرو: طی روزهای اخیر خبری مبنی بر فروش قسطی محصول پرحاشیه یکی از دو خودروسازان بزرگ کشور به نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی منتشر شد؛ خبری که در آن گفته شده بود دنا پلاس اتوماتیک که قیمت آن در بازار به بیش از ۶۱۰ میلیون تومان رسیده؛ بدون نوبت، قسطی و ارزان‌تر از حتی درب کارخانه به نمایندگان مجلس تحویل داده می‌شود.

این خبر نیز درست چند روز پس از انتشار درخواست یکی از نمایندگان مبنی بر ضرورت استعفای مدیران خودروسازی‌ها به دلیل ناکارآمدی منتشر شد. از همین رو این نگرانی ایجاد شد که نمایندگان مجلس با تحویل خودرو از یکی از خودروسازان دیگر پیگیر طرح‌هایی چون طرح تحقیق و تفحص از خودروسازان نشوند. از همین رو به سراغ حجت ‌اله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی رفتیم که در ادامه گفتگوی بازار با این نماینده مردم در مجلس را خواهید خواند.

* طی روزهای اخیر خبری در خصوص اختصاص یک خودرو پر حاشیه از سوی یکی از خودروسازان به نمایندگان مجلس در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفت، ماجرای این دنای ۶۱۰ میلیونی بازار که به دست نمایندگان با قیمت مناسب و به صورت قسطی تخصیص داده می‌شود، چیست؟
تخصیص خودرو به نمایندگان مجلس موضوع تازه‌ای نیست که این چنین آن را رسانه‌ای کرده‌اند و همیشه خودروهایی برای تسریع در رسیدگی به امور مردم به نمایندگان تحویل داده می‌شد که هزینه آن نیز به صورت اقساط از حقوق خود نمایندگان پرداخت می‌شد.

در این دوره از مجلس نیز با هدف کاهش هزینه‌ها قصد نداشتند به نمایندگان خودرو تحویل دهند و با توجه به اینکه مجلس موظف بود تعداد زیادی خودرو به همراه راننده برای نمایندگان تهیه کند و تمام هزینه‌های نگهداری، سوخت و... خودرو به عهده مجلس بود، تصمیم گرفتند که خودروهایی به نام مجلس خریداری و در اختیار نمایندگان قرار دهند که در نهایت نیز خود نمایندگان اقساط آن را پرداخت کنند.

از همین رو در مدتی که خودرو به نام مجلس است، نمایندگان علاوه بر اینکه موظف به پرداخت اقساط هستند باید تمام هزینه‌ها از جمله استخدام راننده، بنزین، استهلاک و... را خودشان پرداخت کنند. این خودروها هم عملا بعد از چهار سال فعالیت نمایندگان مستهلک خواهد شد اما با توجه به اینکه اقساط آن‌ها را نمایندگان پرداخت کردند بعد از اتمام اقساط به نام خودشان خواهد شد.

* اشاره کردید پس از پایان اقساط خودرو مستهلک شده به نام نمایندگان می‌شود، پس با این شرایط به طور کلی خودرو صفر تحویل داده شده متعلق به نمایندگان نیست و نمی‌توانند آن را بفروشند و خودرویی دیگر خریداری کنند؟
خیر، همانطور که اشاره کردم بعد از پایان دوره اقساط عملا خودرو مستهلک شده به نام نمایندگان می‌شود. هیچ کدام از خودروهایی که به نمایندگان تحویل داده می‌شود قبل از پایان اقساط متعلق به خودشان نیست. همین طرح کلی از هزینه‌های مجلس را با استناد به تحلیل هیات رئیسه کاسته است، مضاف بر اینکه هنوز خودروی تحویل داده نشده است. درحال حاضر نیز تمام نمایندگان مشغول استفاده از خودروی شخصی خودشان هستند.

* چرا از این همه خودرو، دنا پلاس اتوماتیک پرحاشیه که چندی پیش هم نام آن در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفت برای نمایندگان معرفی شد؟
خودروهای متعددی برای نمایندگان معرفی شده که شامل خودروهای سمند، پژو پارس و دنا است. از آنجایی که خودروها اقساطی خواهد بود بیشتر نمایندگان به دلیل عدم توان پرداخت، خودروهای دیگر را انتخاب کردند. این گونه نیست که یک طیف خودرو برای همه نمایندگان انتخاب شده باشد.

متاسفانه اطلاعات این خبر به درستی منعکس نشده است. چرا منتشر کنندگان این خبر به خودروها اختصاص داده به دوره‌های مختلف مجلس اشاره‌ای ندارند که نمایندگان خودروهای مختلف خارجی را تحویل گرفته‌اند. آن‌ها هم خودرو اقساطی می‌گرفتند، در ضمن بیشتر هزینه‌های دوره‌های قبل به عهده مجلس بود و حالا نمایندگان این دوره باید خودشان تمام هزینه‌ها را بپردازند.

*  سوالی که از سوی بسیاری از مخاطبان بعد از انتشار اختصاص دنا به نمایندگان مجلس مطرح می‌شود این است که آیا تحویل خودرو از سوی خودروسازان به مجلس می‌تواند در طرح‌ها و شفافیت سازی‌های آینده از سوی نمایندگان مردم تاثیر گذار باشد؟
متاسفانه به نظر می‌رسد به این دلیل که طرح تحقیق و تفحص از خودروسازان در مجلس کلید خورده، عده‌ای قصد داشتند با انتشار این خبر مردم را تحت تاثیر قرار دهند.

به صراحت عنوان می‌کنم که نمایندگان موضوع تحقیق و تفحص از خودروسازان را به جد دنبال می‌کنند و روز گذشته نیز تعدادی از نمایندگان مجلس در این خصوص در کمیسیون اقتصادی پیگیری موضوع بودند.

در آن جلسه مدیران عامل خودروسازان و مسئولین وزارت صمت نیز حضور داشتند. همانطور که اشاره کردم تعدادی  از نمایندگان به جد به دنبال تحقیق و تفحص هستند. بنابراین انتشار این اخبار تاثیری بر عملکرد نمایندگان نخواهد داشت، کما اینکه موضوع تخصیص این خودروها مربوط به چند ماه پیش بوده است.

*  برخی معتقدند که طی دو سال اخیر خودروسازان کارنامه خوبی ارائه نداده‌اند یک طرف ماجرا افزایش غیر معمول قیمت خودرو به دلیل سیاست‌های نامناسب آنهاست، در این خصوص چه نظری دارید؟  ​​​​​​برای بررسی این موضوع باید شاخص وجود داشته باشد که به این جمع بندی برسد. انصاف نیست در خصوص عملکرد شخصی بدون شاخص صحبت کرد و ما نمایندگان مردم در مجلس هم بر اساس شرایط و نحوه عملکرد مدیران را ارزیابی می‌کنیم.

کد خبر: ۴۳٬۲۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha