۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱
ایران بزرگ‌ترین شریک تجاری افغانستان است
رایزن بازرگانی سفارت ایران در افغانستان:

ایران بزرگ‌ترین شریک تجاری افغانستان است

جوانمرد قصاب، رایزن بازرگانی سفارت ایران در افغانستان اظهار داشت: بسیاری از فعالان اقتصادی ایران می‌توانند در عین همکاری با شرکت‌های افغانستان در کشورهای ثالث حضور داشته باشند.

به گزارش بازار، محمدمهدی جوانمرد قصاب گفت: اقتصادی هیئت جمهوری اسلامی ایران روز یکم مهرماه وارد خاک افغانستان شده و در افتتاحیه نخستین نمایشگاه خدمات فنی و مهندسی ایران در حوزه آب و برق و انرژی در افعانستان شرکت کرده است.

وی با اشاره به این که افغانستان از هیئت اقتصادی ایران استقبال خوبی کرد، افزود: ما در روز افتتاحیه با مقامات بلندپایه‌ی افغانستان دیدارهای متعددی را داشتیم.

رایزن بازرگانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان ادامه داد: «نمایشگاه خدمات فنی و مهندسی ایران در حوزه آب و برق و انرژی» به طور تخصصی برگزار می‌شود و بازدیدکننده‌ی عام یا عمومی ندارد.

وی اضافه کرد: این نمایشگاه با همت سازمان توسعه تجارت ایران و سفارت ایران در افغانستان با وسعت بسیار زیادی در کشور افغانستان برگزار شد.

محمدمهدی جوانمرد قصاب افزود: برخی از نمایندگان مجلس و نماینده وزیر کشور و معاون وزیر نیرو با ۱۰۰ غرفه ایرانی در نمایشگاه خدمات فنی و مهندسی ایران در حوزه آب و برق و انرژی شرکت داشتند.

وی با اشاره به شرایط تحریمی کشور، توضیح داد: همه ما می‌دانیم که تحریم‌های کشور باعث شده تا ما در بسیاری از صنایع داخلی به خودکفایی برسیم و صنایع مختلف را به رشد برسانیم.

رایزن بازرگانی سفارت ایران در افغانستان ادامه داد: تحریم‌های ظالمانه در بخش‌های غذایی و دارویی مردم ایران را اذیت می‌کنند.

وی با اشاره به این که ایران اشتراکات فرهنگی و اقتصادی متعددی با افغانستان دارد، تاکید داشت: ما تلاش می‌کنیم تا افزایش صادرات و ثبات صادرات به افغانستان را حفظ کنیم.

محمدمهدی جوانمرد قصاب افزود: بسیاری از تجار ایران برای صادرات دید بلند مدت و استراتژیک ندارند و همین موضوع باعث می‌شود تا ما در این حوزه آسیب ببینیم.

وی با اشاره به این که برخی از شرکت‌های دولتی و خصوصی ایران درک درستی از حضور در بازار بین‌الملل ندارند، ادامه داد: بسیاری از فعالان اقتصادی ایران می‌توانند در عین همکاری با شرکت‌های افغانستان در کشورهای ثالث حضور داشته باشند.

رایزن بازرگانی سفارت ایران در افغانستان تاکید داشت: ایران بزرگ‌ترین شریک تجاری افغانستان است.

وی با اشاره به موضوع تعهدات ارزی در کشور، توضیح داد: ما تا قبل از اجرای تعهدات ارزی در کشور برای مبادله‌ی پول با افغانستان مشکلی نداشتیم، اما پس از اجرا شدن تعهدات ارزی مشکلات متعددی ایجاد شدند و امروزه در مسیر مرتفع شدن قرار گرفته‌اند.

محمدمهدی جوانمرد قصاب با اشاره به این که بازار افغانستان ۴۰ میلیون نفر ظرفیت دارد، عنوان کرد: سازمان توسعه و تجارت ایران به عنوان متولی تجارت خارجی کشور آمادگی دارد تا تمامی شرکت‌ها و تولیدکنندگان ایرانی – راغب به صادرات – در جریان اطلاعات و آگاهی کامل قرار هد.

وی افزود: بازار افغانستان جا دارد تا ما کارها و فعالیت‌های مختلفی را در این کشور انجام دهیم.

کد خبر: ۴۳٬۲۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha