۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۱
روش های کهن، دست و پا گیر کشاورزی بوشهر شد؛ حرکت لاک پشتی از سنت به مدرنیته
گزارش بازار؛

روش های کهن، دست و پا گیر کشاورزی بوشهر شد؛ حرکت لاک پشتی از سنت به مدرنیته

بوشهر- کشاورزی در استان بوشهر همچنان شکل سنتی خود را حفظ کرده است و می‌طلبد که به سمت تحول در عرصه کشاورزی حرکت کرد و شیوه‌های نوین آبیاری نیز استفاده شود.

عبدالرضا رضایی، بازار؛ بوشهر به عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی محسوب می‌شود. تولید سالانه بیش از هزار و ۵۰۰ تن محصولات کشاورزی اعم از محصولات باغی و زراعی بیانگر نقش مهم این استان در تولید کشاورزی است.

علی‌رغم ظرفیت‌های بسیار خوبی که در حوزه کشاورزی استان بوشهر وجود دارد، ولی این بخش همچنان به صورت سنتی جلو می‌رود و بخش عمده کشاورزی این استان همچنان تحت تاثیر شیوه‌های نوین کشت و آبیاری قرار نگرفته است.

بخش عمده‌ای از کشت گندم و جو در این استان به صورت دیم است، شیوه اصلی آبیاری نخیلات این شهرستان به صورت غرق‌آبی است و گوجه فرنگی که یکی از محصولات مهم این استان است به صورت روباز کشت می‌شود.

در استان بوشهر همچنان بخش زیادی از اراضی کشاورزی به گندم دیم اختصاص دارد که راندمان بسیار پائینی دارند و می‌توان از این اراضی استفاده به مراتب بهتری کرد و با تغییر شکل و شیوه و نوع کشت و آبیاری، درآمدزایی، اشتغال‌زایی و ارزآوری بیشتری داشت.

لزوم تحول در نخیلات
نخل و خرما یکی از مهمترین ظرفیت‌ها در استان بوشهر است. حدود شش میلیون اصله نخل در استان بوشهر وجود دارد که در سطح حدود ۳۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان بوشهر قرار گرفته است.

سالانه بین ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار تن خرما در استان بوشهر برداشت می‌شود که شامل حدود ۱۱۰ هزار تن خرما، ۵۰ هزار تن رطب و حدود هشت هزار تن خارک است و بخشی در استان مصرف می‌شود و بخشی نیز مصرف داخل کشور دارد و بخشی نیز صادر می‌شود.

علی‌رغم ظرفیت بسیار خوبی که در حوزه نخل و خرمای استان بوشهر وجود دارد، واریته‌های مورد استفاده در استان بوشهر که بخش عمده آنها را کبکاب تشکیل می‌دهد، بازارپسندی کمتری دارند و به نسبت دیگر نمونه‌های خرما قیمت پائین‌تری نیز دارند.

می‌طلبد که نسبت به تحول در واریته‌های خرما اقدام شود تا کشاورزان بتوانند در واحد سطح درآمدزایی بیشتری داشته باشند و اقتصاد خرما تقویت شده و نخل‌داری اقتصادی‌تر شود.

آبیاری نخیلات نیز همچنان شکل سنتی را حفظ کرده است و مانند صدها سال پیش تاکنون به شکل غرق‌آبی است که حجم مصرف بسیار بالایی دارد و بخش زیادی از آن هدر رفته و یا تبخیر می‌شود و راندمان کمی دارد.

می‌طلبد که نسبت به تحول در عرصه نخیلات چه از نظر واریته‌ها و نوع کاشت و داشت و چه در زمینه آبیاری آن اقدامات لازم انجام شود.

اجرای سیستم نوین آبیاری
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: تغییر و تحول در عرصه کشاورزی استان بوشهر یک ضرورت است که طرح‌ها و برنامه‌های مهمی را در این راستا در دستور کار داریم.

محمدتقی منوچهری اضافه کرد: اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در استان بوشهر اجرایی شده و در مجموع ۳۷ هزار هکتار از باغات و اراضی کشاورزی استان بوشهر به سیستم نوین آبیاری تجهیز می‌شوند.

۳۷ هزار هکتار از باغات و اراضی کشاورزی استان بوشهر به سیستم نوین آبیاری تجهیز می‌شوند

وی با بیان اینکه در سال جاری سه هزار و ۵۴۰ هکتار از مزارع و باغات استان بوشهر تحت پوشش آبیاری نوین قرار خواهند گرفت، افزود: در هفته دولت امسال هزار و ۵۰ هکتار از سیستم آبیاری نوین استان افتتاح شد.

اجرای طرح تحول نخلستان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر از اجرای طرح تحول نخلستان در استان خبر داد و بیان کرد: اصلاح شیوه آبیاری نخیلات و مزارع استان بوشهر با جدیت در دستور کار است.

منوچهری تصریح کرد: یکی از طرح‌های مهم اقتصادی مقاومتی در استان بوشهر طرح نخلستان است که در سطح ۳۴ هزار هکتار از اراضی نخیلات استان اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه طرح نخلستان در دو هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی نخیلات منطقه سعدآباد شهرستان دشتستان اجرایی شده است، در منطقه آب‌پخش نیز این طرح در سطح سه هزار و ۱۶۰ هکتار اجرا خواهد شد.

لزوم تبدیل کشت روباز به کشت تحت‌کنترل
با وجود اینکه استان بوشهر با کمبود آب روبرو است و در این شرایط باید بخش عمده کشت با شیوه‌های کم‌آب‌بر انجام شود، ولی اغلب کشت و زرع استان بوشهر به صورت کشت روباز انجام می‌شود.

گوجه‌فرنگی یکی از محصولات مهم و اساسی در استان بوشهر است که این استان به عنوان قطب تولید گوجه‌فرنگی خارج از فصل کشور نیز شناخته می‌شود ولی بخش عمده گوجه‌فرنگی در فضای باز کشت می‌شود که علاوه بر مصرف آب بالا و راندمان پائین، تغییرات آب و هوایی نیز بر آن تاثیر زیادی دارد.

این وضعیت استان بوشهر می‌طلبد که بخش عمده گوجه فرنگی در گلخانه‌ها کشت شود و کشت در فضای روباز به کشت گلخانه‌ای تبدیل شود تا زمینه برای افزایش راندمان در این حوزه فراهم شود.

توسعه گلخانه‌ها
معاون جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: توسعه و تقویت کشت گلخانه‌ای را به صورت ویژه در دستور کار داریم و در این راستا شاهد سرمایه‌گذاری‌های خوبی در سطح استان هستیم.

خسرو عمرانی اضافه کرد: در سال گذشته بیش از ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان بوشهر تبدیل به گلخانه شد و در سال قبل از آن نیز حدود ۹۸ هکتار گلخانه در استان بوشهر ایجاد شد.

وی گسترش گلخانه‌ها در استان را به عنوان یک اولویت مهم ذکر کرد و ادامه داد: در زمینه توسعه گلخانه‌ها از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استقبال می‌کنیم و تلاش می‌شود که تسهیلات مورد نیاز نیز برای آنها تامین شود.

معاون جهاد کشاورزی استان بوشهر از تعیین الگوی کشت برای کشاورزی در فضای باز استان خبر داد و افزود: در همین راستا برای کشت گلخانه‌ای نیز الگوی مناسب طرحی خواهد شد.

تحول در عرصه کشاورزی استان بوشهر چه در عرصه نخیلات و چه در زراعت می‌تواند نقش مهمی در افزایش کمیت و کیفیت محصولات این استان داشته باشد.

حرکت به سمت کشت و آبیاری نوین علاوه بر افزایش راندمان حوزه کشاورزی، زمینه‌ساز توسعه اشتغال‌زایی، درآمدزایی و ارزآوری خواهد بود که مسئولان باید حمایت لازم را در این زمینه داشته باشند.

کد خبر: ۴۳٬۱۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha