۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۱
خام فروشی بلای جان اقتصاد معادن زنجان
بازار بررسی می کند؛

خام فروشی بلای جان اقتصاد معادن زنجان

زنجان- برخورداری استان زنجان از ماده معدنی و وجود رگه های بزرگ مواد معدنی در نقاط مختلف این استان، می تواند سهم مهمی در زمینه توسعه اقتصادی زنجان، حول محور اقتصاد معدن رقم بزند که در صورت وجود زیرساخت های صنایع تبدیلی این سهم افزایش چشمگیری می تواند داشته باشد.

زهرا مقدمی؛ بازار: معادن جزو ذخایر و ثروت هر کشوری محسوب می‌شود و توجه به فرآوری معادن باعث افزایش ارزش‌افزوده شده و جلوی واردات را می‌گیرد و در این میان، زنجان به لحاظ تنوع مواد معدنی که دارد می‌تواند در فرآوری این صنایع نام‌آور شود.

سال جهش تولید، قانونی برای جلوگیری از خام‌فروشی، با تصویب ممنوعیت صادرات خام مواد معدنی گام‌های بلندی در ارزش‌افزوده برداشته شده است ولی باید گام‌های بلندتری در ایجاد صنایع فرآوری این محصول برداشته شود.

فرآوری، یکی از مهم‌ترین ارکان زنجیره صنایع معدنی است و در کشورهای توسعه یافته به دلیل پتانسیل بالای تولید و ارزش‌افزوده در صنایع فرآوری، توجه ویژه‌ای به این صنایع می‌شود.

برخورداری استان زنجان از  ماده معدنی و وجود رگه های بزرگ مواد معدنی در نقاط مختلف این استان، می تواند سهم مهمی در زمینه توسعه اقتصادی زنجان، حول محور اقتصاد معدن رقم بزند که در صورت وجود یرساخت های صنایع تبدیلی این سهم افزایش چشمگیر داشته باشد.

در ایجاد صنایع فرآوری مواد معدنی در یک منطقه، دسترسی به ذخایر معدنی و انرژی ارزان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا ظرفیت‌های تعریف شده در صنایع فرآوری، غالباً بزرگ و این صنایع به‌ویژه در بخش خردایش و نرمایش، انرژی قابل توجهی مصرف می‌کند.

ایران با داشتن هفت درصد منابع معدنی دنیا و در اختیار داشتن منابع عظیم انرژی، پتانسیل خوبی در این زمینه دارد. استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه صنایع معدنی و جهت‌دهی تحقیقات دانشگاه‌های بزرگ در مسیرهای تخصصی و ویژه در راستای رفع مشکلات صنایع فرآوری کشور می‌تواند گامی مؤثر برای ارتقای سطح کمی و کیفی تولیدات صنایع معدنی کشور باشد.

استان زنجان ۶۵ معدن غیرفعال دارد و در راستای اجرای سیاست دولت مبنی بر فعال‌سازی معادن و صنایع غیرفعال، ۲۹ معدن در استان زنجان طی سال‌جاری فعال شده است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه در سال جهش تولید، معادن راکد زنجان فعال می‌شود، می‌گوید: این استان ۶۵ معدن غیرفعال دارد.

ناصر فغفوری می‌افزاید: در راستای اجرای سیاست دولت مبنی بر فعال‌سازی معادن و صنایع غیرفعال، ۲۹ معدن در استان زنجان طی سال‌جاری فعال شده است.

وی با بیان اینکه رونق و توسعه معادن، برنامه مهم سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان است، تصریح می‌کند: در این راستا سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اقدام به رصد مشکلات معادن منطقه کرده است.

این مسئول تاکید می‌کند: در این میان با بررسی توجیه اقتصادی معادن و قابلیت توسعه آن‌ها با ارائه راهکارهایی و ورود سرمایه‌گذار جدید به معدن، بازاریابی‌های جدید و رفع مشکل معارضان نسبت به فعال‌سازی این معادن، اقدامات لازم انجام می‌شود.

عیار متوسط این معدن ۳۰ درصد است که با افتتاح معدن زیرزمینی سولفوره انگوران ۵۰ درصد از مشکلات تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی شمش روی حل شده است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه معان  گرانیت، تراورتن سیلیس، سنگ لاشه و خاک رس از معادن استان زنجان به شمار می‌رود، از بهره‌برداری معدن زیرزمینی سولفوره انگوران بعد از سال‌ها خبر داده و ادامه می‌دهد: عیار متوسط این معدن ۳۰ درصد است که با افتتاح معدن زیرزمینی سولفوره انگوران ۵۰ درصد از مشکلات تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی شمش روی حل شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه نگرانی برای تامین مواد اولیه منابع معدنی روباز و ذخایر جدید معدن انگوران وجود ندارد، یادآور می‌شود: با این وجود کارهای اکتشافی این معدن به صورت زیرزمینی انجام شده است.

اول نیاز داخل و بعد صادرات
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه خام‌فروشی معادن ممنوع است، مگر به شرط تامین نیازهای داخلی و ایجاد ارزش‌افزوده، ابراز می‌کند: صادرات سنگ‌آهن نیز به شرط فرآوری است.

فغفوری با بیان اینکه صادرات مازاد سنگ‌آهن هماتیت تولید استان انجام می‌گیرد، یادآور می‌شود: تنها صادرات سنگ معدن مگنتیت با توجه به ظرفیت‌های فرآوری ممنوع است. همچنین ممنوعیت صادرات سنگ‌آهن مگنتیت در راستای جلوگیری از خام‌فروشی و ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر و تامین نیازهای داخل واحدهای کشور اتفاق افتاده است.

وی یا یادآوری اینکه صادرات سنگ‌آهن مگنتیت از استان صفر شده و در همین استان فرآوری می‌شود، اظهار می‌کند: در مورد سنگ‌آهن هماتیت ممنوعیتی وجود ندارد، چون در استان زنجان واحد فرآوری سنگ‌آهن هماتیتی که واحدهای هماتیتی را پوشش دهد وجود ندارد و بخشی از معادن سنگ‌آهن به کارخانه‌های سیمان داخل کشور و بخشی به کشور عراق برای استفاده در کارخانه سیمان صادر می‌شود.

معدن سنگ‌آهن فعال با حجم ذخایر ۲۰ میلیون تومانی در استان زنجان شناسایی و مواد آن در حال استخراج است و طی سال گذشته عوارض ۲۵ درصدی صادرات در سنگ‌آهن اعمال شد و ۱۵ درصد تولید سنگ‌آهن مگنتیت زنجان معادل ۶۰۰ هزار تن آن صادر شده است

این مسئول با بیان اینکه تاکنون ۴۵ معدن سنگ‌آهن فعال با حجم ذخایر ۲۰ میلیون تومانی در استان زنجان شناسایی و مواد آن در حال استخراج است، ابراز می‌کند: طی سال گذشته عوارض ۲۵ درصدی صادرات در سنگ‌آهن اعمال شد و ۱۵ درصد تولید سنگ‌آهن مگنتیت زنجان معادل ۶۰۰ هزار تن آن صادر شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه ظرفیت تولید معادن سنگ‌آهن استان زنجان بیش از سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن است، خاطرنشان می‌کند: طی سال گذشته ۷۰۰ هزار تن از این محصول برداشت شده است.

معادن نقش بسیار مهمی در اقتصاد و توسعه استان زنجان دارند
استاندار زنجان نیز ابراز می‌کند: برای رونق معادن و ایفای نقش آن‌ها در تحقق جهش تولید باید اقدامات اساسی مورد توجه قرار گیرد.

فتح‌الله حقیقی با بیان اینکه انتظار از حوزه معادن استان زیاد است، عنوان می‌کند: افزایش فعالیت معادن، خروج معادن از رکود، فعال کردن معادن خرد و کوچک و استفاده از مجریان حوزه معدن برای رفع موانع معادن استان مهم است.

وی بر احیای معادن نیمه‌فعال در استان تاکید کرده و خاطرنشان می‌کند: معادن نقش بسیار مهمی در اقتصاد و توسعه استان زنجان دارند.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان زنجان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، به وضعیت معادن استان زنجان اشاره کرده و می‌گوید: حال معادن استان زنجان خوب نیست  ولی با این وجود از سال گذشته استخراج معادن استان ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد داشته است.

رضا کشاورز با بیان اینکه از نظر ماشین‌آلات و تجهیزات در معادن در کشور و به تبع آن در استان زنجان مشکل داریم، می‌افزاید: در خصوص ماشین‌آلات در تحریم هستیم و گرانی دلار باعث شده تا از نظر ماشین‌آلات ضعف داشته باشیم، لذا دولت باید کاری کند تا تعرفه واردات ماشین‌آلات را پایین بیاورد.

وی در ادامه به کلینیک معادن کشور در استان زنجان اشاره کرده و تصریح می‌کند: هدف از راه‌اندازی نخستین کلینیک معادن کشور در استان زنجان، ارتقای فعالیت در بخش معدن و صنایع معدنی است و در این کلینیک مشکلات سرمایه‌ای، فنی و اداری معادن توسط متخصصان مرتفع می‌شود.

برخی معادن در استان زنجان به لحاظ فنی و تکنیک‌های بهره‌برداری و اکتشاف دارای مشکلاتی هستند که در کلینیک رفع می‌شود و فروش بار معادن یکی دیگر از فعالیت‌های کلینیک معدن در استان است

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان زنجان، ادامه می‌دهد: برخی معادن در استان زنجان به لحاظ فنی و تکنیک‌های بهره‌برداری و اکتشاف دارای مشکلاتی هستند که در کلینیک رفع می‌شود و فروش بار معادن یکی دیگر از فعالیت‌های کلینیک معدن در استان است.

کشاورز با بیان اینکه در حال حاضر فرآوری مواد معدنی کمیاب از جمله لیتیوم، نیکل، کبالت و غیره جزو دغدغه‌های اصلی قرار گرفته است، ابراز می‌کند: بنیاد برکت و بنیاد مستضعفان به این موضوع ورود کردند.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان زنجان با بیان اینکه در صدد ارتقای تکنولوژی فرآوری معدنی کشور هستیم، اظهار می‌کند: باید انتقال تکنولوژی جدید و به‌روز معدنی به کشور مورد توجه قرار گیرد.

بخش معدن استان زنجان نقش مهمی در توسعه اقتصادی استان دارد و تحقق این امر نیازمند تعامل همه بخش های مرتبط با حوزه صنعت و معدن است و ایجاد زیرساخت ها و صنایع فراوری سنگ های معدنی می تواند سهم بخش معدن را در زمینه توسعه اقتصادی استان بهبود دهد.

کد خبر: ۴۳٬۱۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha