۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰
مصرف آب ۶۰ درصد تهرانی‌ها کمتر از الگوی مصرف
مدیر عامل آبفای تهران اعلام کرد

مصرف آب ۶۰ درصد تهرانی‌ها کمتر از الگوی مصرف

بختیاری، مدیر عامل آبفای تهران گفت: مصرف آب ۶۰ درصد شهروندان تهرانی زیر خط نرمال است.

به گزارش بازار، محمدرضا بختیاری در نشست خبری امروز افزود: هزینه قبض بیش از ۶۰ درصد از شهروندان تهرانی کمتر از ۲۰ هزار تومان است که یعنی این جمعیت تقریبا آب را رایگان مصرف می‌کنند.

بختیاری با اشاره به اینکه هزینه تمام شده تسویه هر مترمکعب آب در تهران دو هزار و ۵۰۰ تومان است، ادامه داد: هزینه دریافتی از مشترکین آب در استان تهران ۷۰۰ تومان است.

وی گفت: از ابتدای اسفند ۹۸ ما با حجم پیش بینی نشده‌ای از مصرف آب در تهران مواجه شدیم که این روند در خرداد، تیر، مرداد و اواسط شهریور نیز ادامه داشت و این درحالی است که در این مدت حتی یک ساعت نیز آب شرب تهران با قحطی مواجه نشد.

بختیاری با اشاره به تاثیر ورود نابهنگام ویروس کرونا در میزان مصرف آب شرب در تهران افزود: بعد از وزارت بهداشت شرکت‌های آب و فاضلاب با بیشترین چالش مواجه شدند، که تلاش کردیم از این شرایط با موفقیت خارج شویم.

وی با اشاره به اینکه در اسفند سال ۹۸ مصرف آب شرب در تهران ۲۵ درصد افزایش پیدا کرد، گفت: این حجم معادل ۶۰۰ تا ۷۰۰ مترمکعب است و در تابستان نیز این افزایش مصرف نسبت به سال گذشته بسیار قابل توجه بود، به نحوی که مقدار حجم افزایش یافته آب شرب در تهران معادل مصرف آب شرب شهر اصفهان بود که این وضعیت تنش جدی را برای تامین آب شرب تهران ایجاد کرد.

مدیر عامل آبفای تهران با بیان اینکه استان تهران با ۱۴ تا ۱۵ میلیون نفر جمعیت ۲۰ درصد مصرف آب کشور را به خود اختصاص داده است، افزود: در تابستان امسال مصرف آب تهران یک ممیز سه برابر دریاچه چیتگر در روز بود که با وجود این حجم قابل توجه مصرف، حتی افت چندانی برای فشار آب در تهران اعمال نکردیم.

بختیاری درباره شرایط برخورد با پرمصرف‌ها گفت: قانون، اجازه قطع آب مشترکان پرمصرف را نمی‌دهد، اما در بخش‌های بسیار پرمصرف کاهش افت شدید فشار را اعمال کردیم.

وی ادامه داد: ۶۰ درصد مردم شهر تهران زیر خط نرمال مصرف می‌کنند، ۲۰ درصد در حد نرمال و ۱۵ درصد نیز پرمصرف هستند، ۵ درصد از ساکنان شهر تهران بسیار پرمصرف هستند.

بختیاری با اشاره به کمک مردم در کاهش مصرف آب، گفت: از افزایش ۲۵ درصدی مصرف آب شرب در اسفندماه با همراهی و کمک مردم به مصرف ۶ درصدی در سه ماه اخیر رسیدیم و این همراهی سبب شد تا تابستان امسال را به خوبی سپری کنیم.

وی با بیان اینکه مناطق یک، دو و سه شهرداری تهران پرمصرف‌ترین مناطق استان تهران در بخش مصرف آب شرب هستند، افزود: سرانه مصرف آب در تهران ۲۵۰ لیتر در شبانه روز است که این شرایط در اسفندماه به ۲۹۰ لیتر افزایش یافته بود که اگر با همین روند پیش می‌رفتیم، تابستان امسال با مشکل جدی مواجه می‌شدیم.

مدیر عامل آبفای تهران، ادغام شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی را از مهمترین برنامه‌های عملیاتی شده وزارت نیرو خواند و گفت: با ادغام این دو شرکت خدمات رسانی به روستاهای تهران ۲۰۰ درصد افزایش یافت، به نحوی که در روستاهای جنوب شرق تهران در چهار تا پنج ماه گذشته به اندازه سه سال اعتبارات تزریق شده است.

بختیاری با بیان اینکه در سه سال آینده روستاهای استان تهران با مقوله‌ای به نام آب رسانی با تانکر مواجه نخواهند بود، افزود: برای خدمات رسانی به روستاهای استان تهران ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه درنظر گرفته و برنامه ریزی هم انجام شده است.

وی با بیان اینکه آب شرب تهران بالاترین استانداردها را به لحاظ کیفیت دارد، گفت: تهران تنها شهری است که در پساب آن حتی یک مورد آثار باقیمانده از ویروس کرونا یافت نشده است.

بختیاری با بیان اینکه ۴۰ درصد از شبکه آب شرب تهران بالای ۵۵ سال قدمت دارد، افزود: ۹ هزار کیلومتر شبکه آب شرب و به همین میزان شبکه جمع آوری فاضلاب در تهران وجود دارد که سالی ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر از آب بهسازی و نوسازی می‌شود، که ارزان بودن آب شرب فروخته شده به مردم توان شرکت‌های آب و فاضلاب را برای نوسازی و بهسازی شبکه آب کاهش داده است؛ بنابراین این رویه کند انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد آب شیرین دنیا در کانادا وجود دارد، ولی قیمت آب شرب در این کشور ۷۰ برابر شهر تهران است، گفت: کیفیت آب خارج شده از سدها و تسویه خانه‌های تهران در جهان کم رقیب است.

مدیر عامل آبفای تهران درباره وضعیت پساب مصرفی در استان تهران افزود: در تهران یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب مصرف آب شرب وجود دارد که بین ۶۰ تا ۷۰ درصد آن به پساب تبدیل می‌شود، این درحالیست که در حال حاضر فقط ۲۴۰ میلیون مترمکعب از پساب به دشت ورامین تزریق می‌شود.

بختیاری گفت:با اجرای همه طرح‌ها در استان تهران تا سال ۱۴۱۰ هشتصد میلیون مترمکعب از فاضلاب تولیدشده در تهران تسویه خواهد شد و دوباره به چرخه مصرف بازخواهد گشت.

وی ادامه داد: با احداث سد لتیان و ماملو همه آب رودخانه جاجرود برای شرب تهران مورد استفاده قرار گرفت و به جای حق آبه بخش کشاورزی که از این دو سد تامین می‌شد، پساب تحویل این بخش می‌دهیم.

بختیاری افتتاحیه تسویه خانه فیروز بهرام را بزرگترین پروژه شهر تهران خواند و گفت: با خارج شدن این تسویه خانه که دومین تسویه خانه بزرگ کشور است،۱۹۰ میلیون مترمکعب پساب تولید خواهد شد که ظرفیت تولید پساب در تهران را تا پایان امسال به ۴۳۰ میلیون مترمکعب افزایش می‌دهد.

وی افزود: پساب تولیدشده در تسویه خانه فیروز بهرام به منطقه رباط کریم تحویل داده می‌شود و کشاورزان آن منطقه که اکنون از ۱۱۷ حلقه چاه برای آبیاری استفاده می‌کنند، پساب دریافت خواهند کرد و چاه‌ها نیز مسدود می‌شوند.

کد خبر: ۴۳٬۰۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha