۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۹
دست هنرمندان مشهدی زیر چرخ مشکلات؛ صنایع‌دستی نیازمند دستگیری است
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

دست هنرمندان مشهدی زیر چرخ مشکلات؛ صنایع‌دستی نیازمند دستگیری است

مشهد- صنعت گردشگری در آخرین ماه‌های سال گذشته با ویروس جهانی کرونا درگیر شد و دست تمامی هنرمندان و صنعتگران خراسانی را برای میزبانی از گردشگران کشورهای همسایه و فروش محصولات خود زیر سنگ گذاشت.

بازار؛ گروه استان ها: ریزش مسافر و تعطیلی هتل‌ها و از همه مهم تر تعطیلی حرم مطهر رضوی موجب رسیدن آمار مسافران به عدد صفر در خراسان رضوی شد و لذا این وضعیت که هم چنان بعد از گذشت ۷ ماه ادامه دارد تحمل حفظ اشتغال در کارگاه‌های صنایع‌دستی را سخت کرده و به قول هنرمندان آن ها را در وضعیت اورژانسی قرار داده است.

تعدادی از هنرمندان و صنعتگران خراسانی که امیدوار بودند با ورود به ماه محرم بتوانند بخشی از ضررهای خود را به‌واسطه رونق گرفتن فعالیت‌های مذهبی جبران کنند اما امسال به دلیل محدودیت در برگزاری مراسم عزاداری و هم‌چنین لغو مراسم پیاده‌روی اربعین این روزنه امید بسته شد و رکود هم چنان بر بازار مشهد به ویژه در حوزه صنایع دستی سایه انداخته است.

توقف صادرات
در همین راستا محمد صالح حمیدی یکی از تولیدکنندگان پرچم‌های مذهبی و کتیبه دوز های مشهد در بازار رضا(ع)به خبرنگار ما می‌گوید: همه‌ساله تا قبل از اربعین به‌صورت شبانه‌روزی کارگاه به‌صورت سه شیفت مشغول کار بود و ۱۰ نفر چرخ‌کار در این کارگاه کار می‌کردند اما امسال به دلیل تعطیلی بسیاری از مراسم و به‌ویژه مراسم اربعین در عراق دیگر مشتری چندانی برای ما باقی نمانده است.

وی بیان می کند: متأسفانه همه‌ساله بیشتر تولیدات مشهد به کشور عراق صادر می‌شد اما  امسال بسته شدن مرزها و جلوگیری از برپایی مراسم اربعین چرخ دوخت و دوز را از حرکت واداشته است.

این تولید کننده کتیبه های مذهبی اذعان می‌کند: متأسفانه قیمت نخ افزایش بسیاری زیادی پیداکرده و لذا سال آینده نیز معلوم نیست با این قیمت‌ها آیا صادرات مقرون به‌صرفه باشد یا عراقی‌ها تمایلی برای خرید با این قیمت را داشته باشند یا خیر!

وی بابیان اینکه بازار رضا(ع) درگذشته از مراکز پرچم دوزی مذهبی در مشهد بود می‌افزاید: متأسفانه در حال حاضر تنها چند کارگاه کوچک پرچم دوزی در این مکان باقی‌مانده است و هرساله از تعداد فعالان این صنعت به دلیل همین مشکلات اقتصادی کم می‌شود.

وی اظهار می کند: پرچم‌های گلدوزی شده با طرح‌های مذهبی از مشهد به سایر شهرهای کشور مثل تهران و قم و اصفهان و کشورهای مسلمان دیگر ازجمله عراق ارسال می‌شود اما امسال کرونا تمامی معادلات تولید کنندگان و هنرمندان را به هم‌ریخت.

تعطیلی بازار
فرید شرعی یکی از فروشندگان انگشتر و لوازم مسی در همین بازار نیز به ما گفت: بازار رضای مشهد که تا پیش‌ازاین در تابستان‌ها حتی امکان سوزن انداختن در آن وجود نداشت و برای رفتن از این سر تا آن سر بازار به ناخودآگاه چندین بار با مردم شانه‌به‌شانه می‌شدید در حال حاضر اگر با خودرو هم تردد کنید به عابری برخورد نخواهید کرد.

۴۰۰کارگاه و پروانه تولیدی عضو اتحادیه صنایع دستی مشهد هستند که حدود ۷۰ درصد از این تعداد تعطیل و افراد بسیاری پروانه‌های فعالیت خود را باطل کرده‌اند

وی بابیان اینکه متأسفانه فقط در عید سعید فطر چند روزی آن‌هم به مقدار بسیار اندک شاهد حضور مسافر بودیم بیان کرد: انسداد مرزها و نبود گردشگر خارجی موجب شده تا بسیاری از همکاران من به دلیل ناتوانی در پرداخت اجاره مغازه‌ها را تخلیه و تغییر شغل بدهند.

شرعی بیان کرد: متأسفانه نگین بازارهای ایران در حال خاموشی است.

تعطیلی کارگاه‌های صنایع‌دستی
در همین رابطه رئیس اتحادیه صنایع‌دستی مشهد مقدس در گفت‌وگو با بازار عنوان می‌کند: ۷۰ درصد کارگاه‌های صنایع‌دستی مشهد از زمان کرونا تاکنون به تعطیلی کشیده شده است.

صادق ابراهیم‌زاده فرشچی بابیان اینکه درآمد هنرمندان به یک‌چهارم رسیده است می‌افزاید: این در حالی است که اجاره بهاء کارگاه‌ها چهار برابر شده و لذا ادامه کار را برای فعالیت صنعتگران بسیار سخت کرده است.

وی بابیان اینکه تعداد ۴۰۰ کارگاه و پروانه تولیدی در این اتحادیه عضو هستند به ما می‌گوید: حدود ۷۰ درصد از این تعداد تعطیل و افراد بسیاری پروانه‌های خود را باطل کرده‌اند.

رئیس اتحادیه صنایع‌دستی مشهد مقدس بابیان اینکه مشکل به تعطیلی همین ۴۰۰ کارگاه ختم نمی‌شود ادامه می‌دهد: افزون بر دو هزار نفر هنرمند و صنعتگر از اداره میراث فرهنگی و گردشگری کارت صنایع‌دستی دریافت کرده و در منزل مشغول به کار هستند که آمار دقیقی از بیکاری آن‌ها در دسترس نیست!

در حالی که درآمد هنرمندان به یک‌چهارم سال گذشته رسیده اما اجاره بهاء کارگاه‌ها چهار برابر شده و لذا ادامه کار را برای فعالیت صنعتگران بسیار سخت کرده است

فرشچی بابیان اینکه اکثر این افراد زیر نظر کارگاه‌های تولیدی در حال فعالیت هستند یادآور می‌شود: در کارگاه‌های بزرگ ما تا حدود۷۰۰ نفر نیز شاغل هستند امادرکارگاه های کوچک از ۱۰ نفر تا ۲۰۰ نفر تا پیش از شیوع بیماری کرونا فعالیت داشتند که اکثر این افراد در حال حاضر بیکار شده‌اند.

صادرات به صفر رسیده است
رئیس اتحادیه صنایع‌دستی مشهد مقدس با اشاره به اینکه ۱۵ سال است که ما به کشور عراق صادرات داریم و حوزه ما ارزآوری بسیار خوبی برای کشور داشته است بیان می‌کند: اما متأسفانه از زمان شیوع کرونا، یک ریال جنس به کشور های دیگر صادر نشده است.

فرشچی با اشاره به این موضوع که هرسال گذشته در حوزه تولید پرچم‌های مذهبی و محصولاتی مانند انگشتر به کشورهای همسایه به‌ویژه عراق فعالیت بسیار خوبی داشتیم ادامه می‌دهد: به‌طور میانگین ماهانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان از محل صادرات صنایع‌دستی به استان خراسان رضوی وارد می‌شد که این رقم به دلیل شیوع بیماری کرونا به یک رویا تبدیل‌شده است .

وی بابیان اینکه در سال گذشته ۵۰ واحد صنفی داشتیم که هرکدام به‌طور میانگین ماهانه ۱۰۰ میلیون تومان درآمد داشتند اذعان می‌کند: و باوجود عرضه و افزایش تولید بازهم با کمبود کالا مواجه می‌شدیم  و لذا تولید تا سه الی چهار برابر افزایش می‌یافت اما بازهم تقاضا بیشتر بود اما از اسفندماه سال ۹۸ تاکنون این رقم صفر شده است.

رئیس اتحادیه صنایع‌دستی مشهد مقدس بیشترین مشتری محصولات و صنایع‌دستی خراسان را عراقی‌ها عنوان کرده و می‌گوید: عراقی‌ها با مراجعه به ایران مستقیم با واحدهای صنفی قرارداد می‌بستند و به‌صورت ماهانه سفارشات را در قالب یک کامیون به کشور مقصد ارسال می‌کردیم.

وی بیشترین اقلام خریداری‌شده توسط عراقی‌ها را پرچم‌های مذهبی عنوان کرده و می‌گوید: حدود ۷۰ درصد آن‌ها  پس از استفاده در نجف و کربلا، به‌عنوان پرچم متبرک  کشور عودت داده می‌شد و ۳۰ درصد به شهرهای دیگر عراق فرستاده می‌شد که امسال به دلیل انسداد مرز این بازار هم از دست رفت.

کد خبر: ۴۲٬۹۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha