۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۳
کرونا نسخه مشاغل خانگی را پیچید! سایه سنگین بیکاری در کارگاه‌های خانگی
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

کرونا نسخه مشاغل خانگی را پیچید! سایه سنگین بیکاری در کارگاه‌های خانگی

مشهد- ایجاد مشاغل خانگی یکی از راهکارهای دولتمردان در طی سال‌های گذشته برای توانمندی خانواده‌ها به‌ویژه زنان بی‌سرپرست و نیز خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد بوده است اما متأسفانه با فراگیر شدن بیماری کرونا خانه‌هایی که تا دیروز حکم تولیدکننده را داشتند حالا به دلیل نبود خریدار دست از تولید کشیده و باری دیگر از گردونه اشتغال خارج شدند.

بازار؛ گروه استان‌ها: شیوع کرونا، انسداد مرزها، تعطیلی صنعت گردشگری و کاهش خرید به دلیل ترس از بیماری کرونا بسیاری از مشاغل را به ویژه مشاغل خانگی را تحت تاثیر قرار داده است.

زینب ازغدی یکی از همین بانوانی است که در خانه‌اش به همراه دو دختر و یک پسر ۱۲ ساله کارگاه کوچکی برای ساخت تسبیح راه انداخته است و به بازار می‌گوید: تا سال گذشته بازار خوبی داشتیم و حتی زمان برای به نخ کشیدن دانه‌های تسبیح و تحویل آن به فروشگاه‌های بازار رضا نداشتیم اما امسال این تسبیح‌ها مشتری چندانی ندارد و آن‌هایی هم که حاضر به خریداری هستند قیمت‌هایی را پیشنهاد می‌دهند که با این گرانی نخ و پلاستیک به‌هیچ‌وجه همخوانی ندارد.

شوربختی کارآفرینان
نازنین زهرا یکی دیگر از بانوان خودسرپرست که تا پیش‌ازاین به قول خودش نانش را از تزئین سفره‌های عروس و ملیله‌دوزی به دست می‌آورده است در این رابطه به بازار می‌گوید: از اسفند سال گذشته تاکنون حتی یک سفره عقد پهن نشده است که بتوانیم از سر آن نانی برای خانواده تهیه کنیم.

وی که حالا به‌عنوان راننده بر روی پراید برادرشوهرش به‌عنوان راننده تاکسی اینترنتی کار می‌کند می‌افزاید: به دلیل اینکه ماشین متعلق به برادرشوهرم است لذا پس از کسر بنزین یک‌سوم کارکرد را می‌توانم برداشت کنم که این رقم بسیار ناچیز است و در ابتدای سال به دلیل نبود مسافر حتی خرج نان شب بچه‌ها را هم به‌زور درمی‌آوردم.

سفره‌ای که برچیده شد
ساجده بحرینی که با به قول خودش با صدها مکافات و دریافت تسهیلات توانسته یک آشپزخانه در محدوده خیابان شیرازی راه‌اندازی کند می‌گوید: تا قبل از این به‌غیراز کسبه بسیاری از هتل‌آپارتمان‌ها نیز برای مسافران و زائران از آشپزخانه من غذا می‌خریدند و برای پنج نفر اشتغال کرده بودم و آشپزخانه‌ای که روزانه افزون بر ۲۰۰پرس غذا بیرون می‌داد الآن به ۳۰ پرس غذا هم نمی‌رسد!

وی بابیان این‌که مواد غذایی خیلی گران شده اما مردم و کسبه انتظار دارند که غذا باقیمت کمتری فروخته شود می افزاید: لذا ادامه کار با این قیمت‌ها و هزینه‌ها امکان‌پذیر نیست و احتمالاً آن را تعطیل کنیم.

کام تلخ تولیدکنندگان
آرامش یکی از خانم‌هایی که با همراهی تنی چند از بانوان دیگر نسبت به راه‌اندازی یک کارگاه شیرینی‌پزی در منطقه بلوار پایداری مشهد اقدام کرده است نیز به ما می‌گوید: تا سال گذشته و قبل از کرونا روزانه سفارش‌های بسیار زیادی برای تولید کیک تولد و عروسی داشتیم و از دو ماه قبل از عید نوروز هم نسبت به تولید انبوهی شیرینی خانگی اقدام می‌کردیم اما تمام این سفارشت به صفر رسیده است و ادامه کار برایمان امکان‌پذیر نیست.

 وی می‌گوید: قیمت تخم‌مرغ از ۷ هزار تومان به ۱۵ هزار تومان رسیده و مواد مصرفی مانند کاکائو از کیلویی ۲۹ هزار تومان به ۱۹۰ هزار افزایش پیداکرده است اما قیمت شیرینی به‌هیچ‌وجه افزایش نداشته و لذا تولید صرفه اقتصادی ندارد.

اشتغال خالی کافی نیست
در همین رابطه اصغر خرمشاهی کارشناس روابط کار در گفت‌وگو با بازار می‌گوید: اشتغال هم چون زنجیره‌ای متصل نیاز به بسترها و پیش‌نیازهایی دارد که یکی از آن‌ها بازاریابی است.

وی بابیان در طی سال‌های گذشته تنها به اعطای تسهیلات و راه‌اندازی یک شغل فکر شده و کمتر در حوزه توانمندسازی کارآفرین و بازاریابی اقدام شده است ادامه می‌دهد: مشاهده می‌کنید که با شیوع بیماری کرونا به‌عنوان تجربه جدید عملاً تمامی مشاغل با شوک مواجه شدند زیرا نمی‌دانستند با این شرایط برای فروش و یا تغییر شیوه عرضه کالای خود چگونه باید اقدام کنند.

با شیوع بیماری کرونا به‌عنوان تجربه جدید عملاً تمامی مشاغل با شوک مواجه شدند زیرا نمی‌دانستند با این شرایط برای فروش و یا تغییر شیوه عرضه کالای خود چگونه باید اقدام کنند؟

وی بیان می‌کند: متأسفانه بسیاری از افرادی که در مشاغل خانگی وارد شدند آشنایی چندانی با بازاریابی و فروش نداشته و لذا با بروز چنین بحران‌هایی آن‌ها نیز دچار تعطیلی و بحران می‌شوند.

خرمشاهی بابیان اینکه متأسفانه در ایران مشاغل خانگی هنوز شغل محسوب نشده و به دیده کار و اشتغال موقت به آن نگریسته می‌شود ادامه می‌دهد: همین موضوع موجب شده تا از توسعه مشاغل خانگی جلوگیری شود و افرادی که در این مشاغل اشتغال دارند از هیچ مزایایی مانند بیمه، جواز کسب و یا حقوق حمایتی برخوردار نباشند.

وی توصیه می‌کند: شرایط کنونی بیش‌ازپیش لزوم توجه به مشاغل خانگی را ضروری کرده و هر چه زودتر باید آئین‌نامه‌های مشخصی در این زمینه تدوین شود.

اشتغال خانگی قربانی کرونا شد
رئیس هیئت‌مدیره کانون بانوان بازرگان خراسان رضوی نیز در این رابطه گفت: امروز حفظ اشتغال باوجود بیماری کرونا و مسائل آن، مهم‌تر از ایجاد اشتغال جدید است.

نسرین یوسفی عارفی عنوان کرد: هنگامی‌که فعالیت اقتصادی اتفاق می‌افتد، زنجیره ارزشی شکل می‌گیرد که در این زنجیره ارزش از طراحی و تولید تا فروش و توزیع وجود دارد و اصولاً کسب‌وکارهایی موفق هستند که زنجیره ارزش آن‌ها به هم نزدیک است.

این فعال اقتصادی بابیان اینکه امیدواریم با برنامه‌ریزی و حمایت دستگاه‌های اجرایی و مدیریت استان بتوانیم مشارکت اقتصادی را حفظ کنیم افزود: در استان خراسان ‌رضوی بانوان غال با در کسب‌وکارهای خانگی و در بخش صنایع‌دستی و موضوعاتی که با خدمات و گردشگری ارتباط دارد، مشغول به کار هستند.

وی بیان کرد: یکی از استان‌هایی که متأسفانه بیشترین ضربه را در مواجهه با ویروس کرونا در حوزه خدمات گردشگری متحمل شد، استان خراسان بود، زیرا درآمد زیادی از محل فروش کالا به زائر، کالاهای مصرفی زائر و اقتصاد گردشگری تأمین می‌شد.

یکی از استان‌هایی که متأسفانه بیشترین ضربه را در مواجهه با ویروس کرونا در حوزه خدمات گردشگری متحمل شد، استان خراسان بود، زیرا درآمد زیادی از محل فروش کالا به زائر، کالاهای مصرفی زائر و اقتصاد گردشگری تأمین می‌شد

یوسفی اظهار کرد: همین موضوع موجب شده تا در حوزه مشاغل خانگی و صنایع‌دستی در استان بیش از ۵۰ درصد بانوان مجبور به تعطیلی کسب‌وکار خود شوند.

این کارآفرین عنوان کرد: دستگاه‌های دولتی به این نتیجه رسیده‌اند که تولید بدون ایجاد بستر لازم برای فروش و بدون مدیریت فروش نتیجه‌ای نخواهد داشت، در این خصوص تسهیلاتی توسط صندوق کارآفرینی امید برنامه‌ریزی‌شده‌ و این موضوع توسط دفتر امور زنان نیز پیگیری می‌شود.

وی در خصوص راهکار برای خرج از این وضعیت عنوان می‌کند: راهکاری که بتواند واحدی وضع شغلی فعلی را بهبود بخشد، شاید تقویت فروش اینترنتی باشد، زیرا بستر این موضوع تا پیش‌ازاین کمتر برای بانوان ایجادشده ‌است. اگر بسترهای لازم برای فروش اینترنتی فراهم شود، به نظر می‌رسد که کمک زیادی به حوزه شغلی بانوان کند.

رئیس هیئت‌مدیره کانون بانوان بازرگان خراسان رضوی ادامه داد: دستگاه‌های مختلف به دنبال ایجاد طرح و راهکاری برای بهبود وضعیت شغلی بانوان خصوصاً بانوان سرپرست خانوار هستند لذا چنین طرحی باهدف ایجاد شبکه از طرف صندوق کارآفرینی امید پیگیری می‌شود.

کد خبر: ۴۲٬۹۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha