۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸
دپوی کالا در گمرگات کشور خسارات جبران ناپذیری به بار می آورد
رئیس اتحادیه فروشندگان ماشین آلات کشاورزی، صنعتی، لوازم یدکی تهران:

دپوی کالا در گمرگات کشور خسارات جبران ناپذیری به بار می آورد

توسطی، رئیس اتحادیه فروشندگان ماشین آلات کشاورزی، صنعتی، ساختمانی و لوازم یدکی مربوط تهران نسبت به خسارات جبران ناپذیر دپوی کلیه کالاهایی که در گمرکات کشور به انتظار ترخیص مانده اند هشدار دادند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق اصناف تهران، علی توسطی، رئیس اتحادیه فروشندگان ماشین آلات کشاورزی، صنعتی، ساختمانی و لوازم یدکی مربوط تهران بیان داشت: در حال حاضر بدون تردید با توجه به تحریم، شیوع کرونا و کاهش شدید فروش نفت، کشور با بی ثباتی اقتصادی روبه رو شده است که بدون مدیریت درست و عقلانی، عوارض جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.

وی افزود: ابعاد مختلفی در حوزه تنظیم بازار و ساز و کار عرضه و تقاضا جهت تثبیت بازار و اقتصاد وجود دارد یکی از این عوامل تاثیرگذار دپو شدن کالاهایی است که برخی کاملا قانونی ثبت سفارش شده اند؛ اما در گمرکات کشور در پروسه انتظار ترخیص معطل می باشند.

توسطی تاکید کرد: کشور در شرایطی به سر می برد که با کمبود ارز مواجه است؛ حال آنکه کانتینرهای حامل کالاهای ثبت سفارش شده عموما متعلق به دیگر کشورهاست و تا زمان ترخیص کالا از داخل کانتینر، هزینه های نگه داری بر دوش صاحب کالا با پرداخت هزینه دموراژ، سنگینی می کند، در حالیکه بازار تقاضا در کشور چشم انتظارکالاهایی است که در صف طولانی ترخیص مانده اند.

توسطی اضافه کرد: علاوه بر هزینه های دموراژ که به منافع ارزی کشور آسیب وارد می کند؛ بسیاری از کالاهای دپو شده، مورد نیاز بخش های مولد و خدماتی کشور است که کمبود آن منجر به رکود در بخش های تولیدی وخدماتی خواهد شد. از سوی دیگر دپوی این کالاها در گمرکات موجب کمبود و خلاء در بازار و در نهایت منجر به افزایش تقاضا و افزایش قیمت کالادر بازار خواهد شد.

وی با انتقاد از مدیریت ناصحیح در بخش ترخیص کالاهای گمرکات گفت: کالاهایی که با عبور از تمامی موانع ثبت سفارش و بوروکراسی های اداری، شرایط سخت تهیه ارز، بیمه، کشتی رانی و ... پشت مرزهای کشور ماه ها به انتظار ترخیص می مانند تنها نتیجه انتخاب مدیرانی است که بی توجه به مشکلات کشور تصمیماتی از این دیت و مغایر با واقعیت های جامعه را می گیرند.

متاسفانه تاریخ مصرف برخی از کالاها در مدت زمان انتظار ترخیص منقضی شده و خود بخود باید منهدم و از ورود آن جلوگیری شود، اگر کالای دپو شده بموقع ترخیص می گردید هم می توانست ایجاد اشتغال کرده و هم چرخ تولیدی ها وکارخانه جات را به حرکت اندازد، به طور مثال؛ در حوزه ماشین آلات کشاورزی و دام و طیور کالاها در زمان طلایی خود باید مورد استفاده قرار گیرند. مزارع در طی سال دو نوبت به سم پاشی نیاز دارند که اگر این زمان از دست برود، آفت تمام مزرعه را فراگرفته و کشاورز ورشکست می شود. دستگاه های سم پاشی نیز بموقع باید در بازار موجود باشد تا کشاورز بتواند آنها تهیه و استفاده کند. در حالی که بارها انواع ماشین آلات بموقع ثبت سفارش شده اند اما در گمرکات منتظر ترخیص مانده؛ لذا از فصل توزیع آن در بازار گذشته و کشاورز بدون دسترسی به این دستگاه ها سرگردان و خسارت دیده مانده است.

توسطی با تاکید بر التزام به اجابت رهنمودهای مقام معطم رهبری گفت: ایشان در حوزه مدیریت همواره بر جوان گرایی تاکید داشته است. با ورود جوانان مستعد، متعهد و متخصص انقلابی، فرسودگی تفکر در حوزه مدیریت اصلاح می شود؛ اما متاسفانه بی توجهی برخی از مسئولینی که در جایگاه تصمیم گیری قرار دارند موجب تحقق نیافتن و اجرای رهنمود رهبری می شود؛ شاهد این موضوع نیز انتخاب دکتر مدرس خیابانی در جایگاه وزارت صنعت و معدن و تجارت بود که با عدم رای اعتماد مجلس شورای اسلامی، وزارت از داشتن این جوان انقلابی در این مسند حساس بی بهره شد.

او تصریح کرد: تنها مدیریت سالم و صحیح در تمامی حوزه ها می تواند مشکلات را حل و فصل کند. ایران کشوری است که دارای منابع زیرزمینی، انرژی خورشیدی، نیروی جوان و متخصص و بسیاری از نعماتی است که می تواند هر کشوری را به راحتی از شر مشکلات اقتصادی رها سازد؛ اما عدم انتخاب مدیران سالم، قوی و کارآمد در حوزه های مورد نیاز موجب می شود تمامی نعمات و موهبت های برشمرده هدر شود

کد خبر: ۴۲٬۹۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha