۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۲
پیش بینی برداشت ۷۲ کیلوگرم زعفران از مزارع آذربایجان غربی
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی خبر داد

پیش بینی برداشت ۷۲ کیلوگرم زعفران از مزارع آذربایجان غربی

ارومیه- رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از پیش بینی برداشت ۷۲ کیلوگرم زعفران از مزارع زیر کشت این محصول در استان خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، رسول جلیلی با بیان اینکه زعفران یکی از مهمترین محصولات صادراتی ایران است که با تولید و صدور آن همه ساله ارز قابل توجهی وارد کشور می شود، گفت: در طی چند سال اخیر سطح زیر کشت این محصول در استان به حدود ۴۸ هکتار رسیده و عملکرد آن به طور میانگین دو کیلو گرم در هر هکتار افزایش یافته است و امسال نیز پیش بینی می شود، حدود هشت هکتار به این سطح اضافه شود.

جلیلی افزود: با توجه به وجود ریز اقلیم های مستعد در این استان و از سوی دیگر به دلیل نیاز کم این گیاه به آب و آبیاری در طول فصل تابستان، توسعه کشت این محصول در استان شروع شده و رو به افزایش است.

وی، زعفران را بهترین گزینه جهت کشت محصول جایگزین و سودآور برای کشاورزان دانست و خاطرنشان کرد: فصل رشد گیاه زعفران در پاییز و زمستان قرار دارد و عمده نیاز آبی گیاه زعفران توسط باران و برف تامین می شود و همچنین در تابستان برخلاف بسیاری از محصولات کشاورزی نیازی به آبیاری ندارد و گیاهی استراتژیک جهت رهایی از بحران کم آبی به شمار می رود.

جلیلی ادامه داد: در سال گذشته حدود ۷۰ کیلوگرم از مزارع زیر کشت این محصول، زعفران برداشت شد که شهرستان های ارومیه، نقده، میاندواب، شوط، پیرانشهر و سلماس بیشترین سطح زیر کشت این محصول در استان را به خود اختصاص داده اند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: زعفران جزو گیاهان دارویی محسوب می شود و توسعه کشت گیاهان دارویی کم آب بر نیز جزو اولویت های سازمان جهاد کشاورزی است و کشت زعفران در مناطقی که از سوی محققان مرکز تحقیقات کشاورزی و منایع طبیعی استان بلامانع اعلام شده است، توصیه می شود.

وی تصریح کرد: پیاز زعفران در موقع کشت، همه ساله توسط شرکت های خصوصی که در این زمینه فعالیت دارند، عرضه می شود و متقاضیانی که در سطح انبوه نسبت به کشت زعفران اقدام کنند، به استان خراسان جنوبی جهت تهیه پیاز معرفی می شوند.

کد خبر: ۴۲٬۸۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha