۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۳
تحریم های آمریکا مانع خرید واکسن آنفلوآنزا
عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خبر داد

تحریم های آمریکا مانع خرید واکسن آنفلوآنزا

باقرزاده، عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که تحریم‌ها مانع واردات واکسن آنفلوآنزا به کشور شده است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، علی اصغر باقرزاده، با اشاره به همزمانی آنفلوآنزا و کرونا در فصل پاییز، گفت: طی جلسات برگزار شده در خصوص تامین واکسن آنفلوآنزا وزارت بهداشت، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه مکلف به تامین ۲۲ میلیون یورو برای وارادات دارو شدند و خوشبختانه این میزان ارز سریعاً تخصیص پیدا کرده و برای واریز به حساب شرکت خارجی تولید کننده واکسن آنفلوآنزا در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت اما متاسفانه به دلیل تحریم‌ها در حساب‌های بانکی ترکیه متوقف شده و به دست شرکت مذکور نرسیده است. طبیعتاً تا زمانی که مبلغ به حساب شرکت مذکور واریز نشود، واکسن آنفولانزا هم به ایران تحویل داده نمی‌شود.

تلاش وزارتخانه‌های امور خارجه و بهداشت برای رفع موانع واردات واکسن آنفلوآنزا
نماینده مردم بابلسر در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه ارز مورد نیاز برای واردات واکسن آنفلوآنزا در اسرع وقت تامین شد اما تحریم‌ها مانع ارسال به موقع داروها به ایران شد،  افزود: در حال حاضر وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت در تلاش هستند تا مشکلات به وجود آمده را حل کرده و واکسن ها را سریعا برای توزیع به داورخانه ها ارسال کنند.

واکسن مورد نیاز برای گروه‌های پرخطر با قیمت دولتی توزیع می‌شود
وی در ادامه گفت: در حال حاضر حدود ۲ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا در کشور موجود بوده تا طبق دستور العمل‌ها و با قیمت دولتی در اختیار گروه‌های پرخطر همچون مادران باردار، بیماران خاص، کودکان زیر ۵ سال و سالمندان بالای ۶۵ سال قرار بگیرد.  از این رو هیج جای نگرانی برای افراد پر خطر و نیازمند واقعی واکسن وجود ندارد. از طرفی کادر درمانی که جز افراد پرخطر محسوب می‌شوند نیز در اولویت دریافت واکسن قرار می‌گیرند.

واکسن آنفلوانزا برای اثرگذاری بیشتر باید در زمان طلایی تزریق شود
این نماینده مردم در مجلس یازدهم، با بیان اینکه تزریق واکسن آنفلوانزا تأثیری بر پیشگیری از ابتلا به کرونا ندارد، تأکید کرد: بر اساس اصول فنی و پزشکی واکسن‌ها باید در زمان طلایی خودش تزریق شود از این رو بهتر بود امروز این واکسن ها در کشور  توزیع شده و مردم از اول مهر برای تهیه و تزریق آن اقدام می‌کردند،  با توجه به اینکه آنتی بادی در بدن دو هفته بعد از تزریق تولید می‌شود،  بهتر بود این واکسن قبل از فرارسیدن فصل  سرما برای جلوگیری از ابتلای افراد  پر خطر به   آنفلوانزا تزریق می‌شد.

واکسیناسیون همگانی آنفلوآنزا به هیچ وجه توصیه نمی‌شود/ پیش‌ فروش واکسن در داروخانه‌ها غیرقانونی است
عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم، با ابراز امیدواری از اینکه مسئولان متولی در تلاش هستند تا واکسن به موقع در کشور توزیع شود،  اضافه کرد: واکسیناسیون همگانی آنفلوآنزا به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، علاوه برآن، امروزه شایعه شده برای دریافت واکسن در داروخانه‌ها پیش فروش و ثبت نام صورت می‌گیرد که غیر قانونی بوده و باید با افراد متخلف برخورد شود.  توزیع واکسن حتما باید بر اساس دستور العمل‌های وزارت بهداشت صورت بگیرد اما برخی افراد با سو استفاده از شرایط با هدف کسب سود بیشتر دست به کارهای غیرقانونی میزنند که باید با آنها برخورد شود. از طرفی مردم هم باید آگاه باشند و به این افراد اعتماد نکنند.

کد خبر: ۴۲٬۷۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha