۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶
گرما ۵۰ درصد «طلای سبز» رفسنجان را به یغما برد؛ آغاز برداشت پسته زیر سایه کرونا
گزارش بازار؛

گرما ۵۰ درصد «طلای سبز» رفسنجان را به یغما برد؛ آغاز برداشت پسته زیر سایه کرونا

رفسنجان- فصل برداشت طلای سبز در رفسنجان در حالی این روزها آغاز شده که همه گیری کرونا برداشت پسته را تحت الشعاع قرار داده و کشاورزان پس از دو سال نبود محصول، چشم خود را به سخاوت درختان پسته دوخته اند.

بازار؛ گروه استان ها: هر چند ۵۰ درصد محصول پسته امسال رفسنجان بر اثر گرمازدگی از بین رفته است اما امسال کشاورزان نسبت به دو سال قبل محصول بهتری برداشت خواهند کرد. کشاورزان پسته کار بعد از دو سال نبود پسته در رفسنجان، این روزهای آخر شهریورماه خود را برای برداشت دست رنج‌شان آماده می کنند تا ارزآورترین محصول کشاورزی را به بدن اقتصاد تزریق کنند تا هم اقتصاد شهر و هم کشور جان بگیرد.

امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا، برداشت پسته در شرایط ویژه ای انجام می شود. مسئولان و کشاورزان در شهرستان رفسنجان تمامی تلاش خود را به کار گرفته اند تا با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی حساس‌ ترین رویداد اقتصادی را در سالهای اخیر در یک بیماری همه گیر پشت سر بگذارند تا هیچ مشکلی نه برای کشاورزان و نه کارگران بومی و یا فصلی_مهاجر اتفاق بیافتد.

از طرفی متولیان بهداشت تمامی سعی خود را به کار گرفته اند تا کشاورزان و ترمینال‌داران آموزش های لازم را دریافت کنند و از جهتی دیگر مسئولین شهرستان برای اسکان کارگران فصلی تدابیر ویژه ای اندیشیده اند تا شیوع ویروس کرونا را در این برهه از زمان برداشت پسته به حداقل ممکن برسانند.

بر اساس بررسی های انجام شده تعداد کارگر مورد نیاز در هر روز ۲۰ هزار نفر است؛ بر این اساس به یک میلیون نفر کارگر برای مدت ۴۰ تا ۴۵ روز نیاز داریم

کرونا بر پسته هم سایه انداخت
فرماندار رفسنجان در خصوص ساماندهی کارگران فصلی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به این موضوع که پیش بینی می شود امسال ۶۰ هزار تن پسته از باغات رفسنجان برداشت شود، اظهار داشت: بر اساس بررسی های انجام شده تعداد کارگر مورد نیاز در هر روز ۲۰ هزار نفر است؛ بر این اساس به یک میلیون نفر کارگر برای مدت ۴۰ تا ۴۵ روز نیاز داریم.

مجید فصیحی هرندی با اشاره به اینکه تمهیدات لازم برای برداشت پسته در شرایط کرونایی بدون به خطر افتادن جان کارگران و رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی اندیشیده شده است، گفت: امسال برداشت پسته در شرایط ویژه ای و براساس پروتکل های اعلام شده از سوی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه کارگران فصلی برای مالکان عمده یا خرده مالکان کار می کنند، افزود: به مالکان عمده پروتکل های بهداشتی اعلام شده است، همچنین محلی برای اسکان موقت کارگرانی که برای خرده مالکان کار می کنند در میدان امام حسین(ع) در مجاورت شهربازی با ۳ هزار و ۶۰۰ مترمربع پیش بینی شده است.

فصیحی هرندی به محل اسکان کارگران فصلی در سایر نقاط شهرستان رفسنجان نیز اشاره و عنوان کرد: علاوه بر شهر رفسنجان در دهستان رضوان در قلعه قدیمی، در بخش مرکزی پارک ورودی کبوترخان و در حومه غربی میدان نوش آباد، در بخش فردوس شهر صفائیه جنب مدرسه قدیمی شهید شیبانی، در بخش نوق پارک لاله، در جوادیه فلاح بلوار امام رضا(ع) جنب چهارشنبه بازار، در بخش کشکوئیه نیز دو محل پیش بینی شده که محل باربری شهید کاظمی و مسجد صاحب الزمان شهر کشکوئیه ورودی روستای شریف آباد برای اسکان موقت کارگران فصلی پیش بینی شده است.

فصیحی هرندی با تأکید بر اینکه از ورود کارگران به داخل شهر توسط نیروی انتظامی جلوگیری به عمل خواهد آمد، گفت: با انجام گشت های مستمر کارگران فصلی از سطح شهر جمع آوری و به محل اسکان موقت منتقل می شوند. همچنین بر نحوه رعایت پروتکل های بهداشتی در مکان های اسکان موقت نظارت می شود.

خسارت ۵۰ درصدی گرما به پسته رفسنجان 
در حالی که باغداران و پسته داران رفسنجان و شهرها و مناطق حومه، دو سال سخت و تقریبا هیچ را از لحاظ برداشت محصول پسته پشت سر گذاشتند، اما سال زراعی جدید نوید روزهای نسبتاً بهتری را از لحاظ برداشت پسته به آنها می دهد.

البته نوسانات دمایی، این بار هم کشاورزان رفسنجان را بی نصیب نگذاشت و گرمای شدید برهه ای از تابستان، به محصول پسته خساراتی وارد کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان در این رابطه به خبرنگار بازار گفت: پایه اقتصاد شهرستان رفسنجان از محصول پسته است و ۸۶ هزار هکتار سطح زیر کشت پسته در شهرستان رفسنجان است.

مرداد ماه امسال به دلیل شرایط آب و هوایی و افزایش دما به بالای ۳۷ درجه،  ۵۰ درصد محصول پسته بر اثر گرمازدگی دچار خسارت شد

عباس حاج عبداللهی بیشترین ارقام پسته در رفسنجان را شامل اوحدی، احمد آقایی، کله قوچی و اکبری دانست و یادآور شد: میزان محصول پسته در سال ۹۷ حدود ۳۵ کیلوگرم و در سال ۹۸ حدود ۲۶۰ کیلوگرم در هکتار بود. مرداد ماه امسال به دلیل شرایط آب و هوایی و افزایش دما به بالای ۳۷ درجه،  ۵۰ درصد محصول پسته بر اثر گرمازدگی دچار خسارت شد.

وی با اشاره به اینکه فصل برداشت محصول پسته در رفسنجان از چند روز گذشته آغاز شده است، تصریح کرد: ۲۵ هزار نفر کارگر به مدت ۴۵ روز کار برداشت محصول را انجام می دهند.

وی تاکید کرد: کشاورزان محصول خود را به موقع برداشت کنند و پس از فرآوری نیز بدون شتابزدگی، آن را به تدریج روانه بازار کنند.

حاج عبداللهی با اشاره به اینکه قیمت پایین پسته، جوابگوی هزینه های بالای کشاورزان از لحاظ کود، سم، کارگر و دیگر نهاده های کشاورزی را نمی دهد، اظهار امیدواری کرد که با اتخاذ راهکارهای مناسب، از سوی نهادهای مسئول، شاهد رشد نرخ پسته متناسب با هزینه کرد آن باشیم.

برداشت ۹۸ هزار تن طلای سبز در دل کویر
رئیس انجمن پسته ایران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: پیش بینی می شود امسال در شهرستان رفسنجان ۶۰ هزار تن محصول پسته از باغات موجود برداشت شود.

پیش بینی برداشت محصول پسته امسال برای کشور ۱۸۰ هزار تن و در استان کرمان ۹۸ هزار تن می باشد که این موضوع بیانگر این است که ۳۳ درصد برداشت محصول مربوط به شهرستان رفسنجان است

حسین رضایی افزود: پیش بینی برداشت محصول پسته امسال برای کشور ۱۸۰ هزار تن و در استان کرمان ۹۸ هزار تن می باشد که این موضوع بیانگر این است که ۳۳ درصد برداشت محصول مربوط به شهرستان رفسنجان است.

وی ادامه داد: البته یک تخمین نهایی هم پس از اخذ آمار ترمینالها و تولیدکنندگان است، انجام می شود و در آمار اولیه بازنگری می کنیم هر چند تجربه سالیان اخیر نشان داده آمار تخمینی ما تا آمار نهایی، معمولاً بیشتر از ۴ درصد انحراف نداشته است.

دبیرکل انجمن پسته ایران با اشاره به اینکه ۲۰ هزار تن پسته تولید سال قبل نیز مانده است که به ۱۸۰ هزار تن فعلی اضافه می شود، تصریح کرد: آمار اعلامی از سوی این انجمن مورد استناد دنیا از جمله سازمان خشکبار جهانی INC  قرار می گیرد.

رضایی یادآور شد: امسال ۲۵ هزار تن تولید ما کمتر می باشد چرا که سال گذشته پیش بینی برداشت ۲۰۵ هزار تن پسته در کشور شده بود.

وی دلیل این امر را در کاهش تولید پسته در برخی استانها اعلام کرد و گفت: در استان کرمان تنها دو شهرستان رفسنجان و راور هستند که وضعیت برداشت مطلوبی دارند و شهرستانهایی مانند سیرجان، زرند و کرمان میزان تولیدشان به شدت پایین است.

دبیرکل انجمن پسته ایران همچنین بیان کرد: پیش بینی می شود امسال در آمریکا به عنوان یکی از رقبای ایران در تولید محصول پسته، ۴۰۰ هزار تن محصول برداشت شود.

در حالی برداشت پسته در رفسنجان در سایه بیم و امید انجام می شود که طلای سبز نقش بسزایی در اقتصاد استان کرمان ایفا می کند. کشاورزان در کنار تهدیداتی نظیر کرونا و گرما زدگی محصول با عزمی جدی به تلاش و کوشش ادامه می دهند و در این خصوص نیاز به حمایت مسئولان دارند.

کد خبر: ۴۲٬۷۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha