۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۹
بلایی که یک راننده تریلر سر غول تولیدکننده بلبرینگ آورد
بازار از تبریز گزارش می‌دهد؛

بلایی که یک راننده تریلر سر غول تولیدکننده بلبرینگ آورد

تبریز- پروژه خصوصی سازی بلبرینگ سازی تبریز به عنوان غول تولید کننده بلبرینگ و رولر کشور از سال ۱۳۸۰ آغاز و این مجموعه بزرگ صنعتی به یک راننده تریلر واگذار شد تا بلبرینگ سازی تبریز هم قربانی واگذاری نادرست به بخش خصوصی شده و چندین سال در منجلاب عمیقی گیر بیافتد.

بازار؛ گروه استان ها: خصوصی سازی های بی حساب و کتاب طی یک دهه اخیر دامن گیر بسیاری از کارخانه ها، واحد های تولیدی و مجموعه های صنعتی بزرگ استان آذربایجان شرقی شد که در نتیجه تعطیلی این واحد ها، بیکاری کارکنان و در نهایت تضعیف کلی اقتصاد آذربایجان شرقی به وقوع پیوست.

بلبرینگ سازی ایران به عنوان غول تولید کننده بلبرینگ و رولر کشور در سال ۱۳۴۸ و در زمینی به وسعت ۱۴ هکتار در غرب تبریز و تحت لیسانس شرکت سوئدی اس کی اف آغاز به کار کرده بود و در طول چهار دهه فعالیت خود با تولید محصولات با کیفیت، کارنامه درخشانی از خود به جای گذاشته بود اما آغاز پروسه خصوصی سازی این مجموعه و واگذاری آن به یک راننده تریلر فاقد اهلیت در اواخر دهه ۸۰ آغاز قصه پرغصه این مجموعه بود.

طی دهه ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۸ روند کاری این مجموعه در سایه مدیریت این راننده تریلر که فقط بر اساس داشتن آشنا و پارتی موفق به گرفتن این کارخانه شده بود، به قدری افت کرد که بارها و بارها شاهد تجمع و اعتراض کارکنان بلبرینگ سازی در مقابل فرمانداری تبریز و استانداری آذربایجان شرقی برای پیگیری و دریافت حقوق معوقه شان بودیم و حتی در سال ۹۸ کار به جایی رسید که سرپرست وقت استانداری آذربایجان شرقی از واردات بلبرینگ چینی و عرضه آن به اسم بلبرینگ تبریز اظهار تاسف کرد.

این کارخانه با پیشرفته‌ترین دستگاه های تولید، با بهترین مشخصات کیفی و نظام کنترل کیفی بسیار قوی و دقیق تجهیز، با بی کفایتی مدیران نا کارآمد در آن سال ها به بازار چینی پناه آورد و در سایه آن توانمندی بازوهای کارگران خود را زیر سوال برد.

این کارخانه مدرن قبل از واگذاری نادرست به بخش خصوصی سالانه بالغ بر ۵ میلیون عدد انواع برینگ و همچنین بالغ بر ۱۲ میلیون عدد انواع ساچمه و رولرهای مخروطی در سایزهای مختلف تولید می کرد

این کارخانه مدرن قبل از واگذاری نادرست به بخش خصوصی سالانه بالغ بر ۵ میلیون عدد انواع برینگ و همچنین بالغ بر ۱۲ میلیون عدد انواع ساچمه و رولرهای مخروطی در سایزهای مختلف تولید می کرد. بلبرینگ‌های شیار عمیق یک ردیفه یکی از برینگ‌هایی است که بطور بسیار وسیعی در صنایع اتومبیل سازی، تجهیزات صنعتی، ماشین‌های ابزار و لوازم خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با این وجود در ماه های اخیر و با دخالت جدی قوه قضاییه شاهد راه افتادن دوباره خط تولید و دستگاه های این مجموعه هستیم، همچنین مدیریت این مجموعه نیز به فرد دیگری سپرده شده است که حتی طبق گفته مدیران جدید، نه تنها کارکنان قبلی به کارخانه بازگشته اند، بلکه برنامه های جذب نیروی کار جدید نیز در دست اقدام قرار داد.

بلبرینگ سازی طرح های توسعه ای جدید انجام دهد
محمدرضا پور محمدی، استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت صنایع در کشور و احیای شرکت بلبرینگ سازی تبریز گفت: مطابق آمار ها امروز در کشور به طور سالیانه برای ۱۰۰ میلیون عدد بلبرینگ در انواع گوناگون بازار قطعی وجود دارد و مجموعه بلبرینگ سازی تبریز  ظرفیت تولید و در اختیار گرفتن پنج درصد این بازار را در اختیار دارد و با توجه به اینکه از دانش  و تجهیزات تولید ۶۰ نوع بلبرینگ برخوردار است، باید طرح های توسعه ای را در دستور کار قرار دهد و سهم بیشتری از این بازار را در دست بگیرد.

وی ادامه داد: نکته ای که نباید فراموش شود، این است که در واگذاری کارخانه ها و مجموعه های تولیدی تخصصی در آینده باید مواردی از جمله اهلیت فرد، حضور تیم متخصص و همچنین سابقه کار متقاضیان به عنوان شاخص های اصلی حتما مطرح شود تا شاهد بروز مشکلات گذشته نباشیم.

بلبرینگ سازی قدمت بالا و سابقه درخشانی دارد و در گذشته ای نه چندان دور محصولات این شرکت در بازارهای جهانی مشتری های خاص خود را داشت

وی در ادامه افزود: مجموعه بلبرینگ سازی قدمت بالا و سابقه درخشانی دارد و در گذشته ای نه چندان دور محصولات این شرکت در بازارهای جهانی مشتری های خاص خود را داشت که امیدواریم با اقدامات آتی و بازگشت روند تولید به روزهای اوج، بار دیگر شاهد تکرار موفقیت های گذشته باشیم.

چرخ های به خواب رفته بلبرینگ سازی تبریز به گردش درآمد
محمد باقری، سرمایه گذار فعلی شرکت بلبرینگ سازی تبریز نیز در این خصوص گفت: وقتی کارخانه را تحویل گرفتیم، ۱۳ سال از تعطیلی بلبرینگ سازی می گذشت و دستگاه های آن این مدت طولانی از کار افتاده بودند.

وقتی کارخانه را تحویل گرفتیم، ۱۳ سال از تعطیلی بلبرینگ سازی می گذشت و دستگاه های آن این مدت طولانی از کار افتاده بودند

وی افزود: کارخانه بلبرینگ سازی را با ۱۶۰ کارگر بیکار و حقوق و بدهی های معوقه تحویل گرفتیم و پس از رفع مشکلات اکنون ۲۱۰ نفر در این واحد صنعتی مشغول کار هستند.

باقری اضافه کرد: اکنون چند ماه است که چرخ های به خواب رفته بلبرینگ سازی تبریز به عنوان نخستین کارخانه بلبرینگ سازی خاورمیانه دوباره به گردش درآمده اند.

سرمایه گذار شرکت بلبرینگ سازی ایران تشریح کرد: نیاز سالیانه کشور به بلبرینگ ۱۰۰ میلیون عدد در انواع گوناگون است که بلبرینگ سازی ایران که تا سال هایی نه چندان دور تنها تامین کننده نیاز داخلی بود، امروزه توان رفع پنج درصد نیاز داخلی را دارد.

باقری اظهار کرد: این مجموعه با ظرفیت تولید سالانه پنج میلیون و ۲۰۰ عدد بلبرینگ با تنوع ۶۰ نوع بلبرینگ می تواند بخشی از نیاز داخلی را تامین و در آینده آن را توسعه دهد.

برای ادامه روند کار بلبرینگ سازی به حمایت های عملی نیاز داریم
علی نواداد، قائم مقام شرکت بلبرینگ سازی تبریز در خصوص آخرین وضعیت این شرکت به خبرنگار بازار گفت: اواخر مهر ماه سال ۹۸ بود که ما شرکت بلبرینگ سازی را تحویل گرفتیم و از آن تاریخ تا ۶ ماه فقط مشغول بازسازی و احیای خطوط تولید و دستگاه های کارخانه بودیم که متاسفانه طی چندین سال گذشته بلا استفاده و رها شده بودند.

وی ادامه داد: از زمانی که تشکیلات قضایی استان به پرونده این شرکت ورود کرده و کار را به ما تحویل داد، بیش از ۶ میلیارد تومان برای مجموعه و شروع به کار آن هزینه کرده ایم و همچنین کارگران قبلی را که به دلیل مشکلات موجود از کار بیکار شده بودند و تعداد آن ها به ۱۶۰ نفر می رسید، به سر کار برگردانده و برای جذب نفرات جدید نیز برنامه ریزی کرده ایم.

تاخیر ۷۰ روزه در تحویل مواد اولیه چرخه تولید کارخانه از بندرعباس مشکل اصلی شرکت است

نواداد در ادامه اضافه کرد: شرکت ما در حال حاضر تنها شرکت ایرانی است که صفر تا ۱۰۰ روند تولید بلبرینگ را خود انجام می دهد و سایر شرکت ها صرفا مونتاژ کار هستند، بنابراین ضروری است تا در سال جهش تولید، حمایت های جدی از چنین مجموعه هایی صورت بگیرد و برای ادامه فعالیت آن ها پشتیبانی لازم انجام شود. در مدت اخیر ما مشکلاتی داشتیم که از جمله آن می توان به تاخیر ۷۰ روزه در تحویل مواد اولیه چرخه تولید کارخانه از بندرعباس اشاره کرد که این به معنی توقف ۷۰ روزه تولید ما خواهد بود. آن هم در شرایط فعلی هر گونه توقف می توانند شکننده باشد.

وی در خاتمه افزود: در تلاش هستیم تا زمینه های لازم برای صادرات تولیدات خودمان را فراهم کنیم چرا که برای ادامه حیات شرکت و برجسته تر کردن جایگاه آن راهی به غیر از این مورد پیش رویمان وجود ندارد.

۱۰۵ واحد تولیدی و صنعتی آذربایجان شرقی همچنان تعطیل و یا در رکود
حبیب امین زاده، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی نیز در خصوص وضعیت احیای شرکت های ورشکسته و بازگشت آن ها به چرخه تولید در استان گفت: امروز استان آذربایجان شرقی در زمینه رفع موانع تولید و تلاش برای جهش تولید جایگاه اول کشوری را دارا است اما به رغم این جایگاه خود، اقدامات و برنامه های ما برای احیا و بازگرداندن ۱۰۵ واحد تعطیل و راکد استان به چرخه تولید با اولویت بالا ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: تمام تلاش ما این است که مشکلات واحد های تولیدی در زمینه های مختلف از جمله تامین سرمایه در گردش، وضعیت بیمه، بدهی های مالیاتی، مشکلات در تامین مواد اولیه و نیز مسائل زیرساختی موجود را در کنار پرداخت تسهیلات دنبال کنیم و راه حل های مناسبی برای آن ها ارائه دهیم.

اگر کارخانه بلبرینگ سازی تبریز رونق بگیرد و شرایطی فراهم شود تا این کارخانه بتواند با ظرفیت کامل و به صورت سه شیفت کار کند توان این را دارد که سالانه نزدیک به شش تا هفت میلیون بلبرینگ تولید و به بازار عرضه کند که البته با حمایت‌های بیشتر و افزایش و نوسازی دستگاه‌های موجود توان صادرات نیز ایجاد می شود.

کد خبر: ۴۲٬۶۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha