۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶
بخشی از آمار عدم بازگشت ارز مربوطه به مرزنشینان است
مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران:

بخشی از آمار عدم بازگشت ارز مربوطه به مرزنشینان است

قمری، مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بخشی از آمار عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور مربوطه به پیله وران و مرزنشینان است.

به گزارش بازار، «احسان قمری» افزود: در طول دو سال گذشته سه میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات پیله وران و مرزنشینان به کشور باز نگشته است.

وی اظهارداشت: جدا از این خیلی از صادرکنندگان فرش دستباف در کشور بصورت امانی نه بر مبنای سفارش فرش صادر می کنند به همین دلیل زمان بازگشت ارز حاصل از صادرات فرش دستباف یکسال تعیین شده است.

مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: این سازمان از اواخر تیر ماه سال جاری بین صادرکنندگان و بانک مرکزی قرار گرفته تا مشکلاتی که صادر کنندگان در بازگشت ارز به کشور دارد، برطرف کند.

وی افزود: بدین منظور کمیته اقدام ارزی را در سازمان توسعه تجارت ایران با همکاری اتاق بازرگانی، اصناف، تعاون و گمرک و بانک مرکزی تشکیل داده ایم.

قمری بیان داشت: همین کمیته در سطح ۳۱ استان کشور هم ایجاد شده تا به مشکلات صادرکنندگان رسیدگی کند.

وی ادامه داد: این کمیته بصورت روزانه و مرتب با صادرکنندگان برای کمک به رفع مشکلات عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات آنان به کشور جلسه برگزار می کند.

مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: تاکنون با بیش از ۳۵۰ صادرکننده جلسه گذاشته شده و خوشبختانه بازگشت ارزاین افراد با کمک های کارشناسی و ابزار های تشویقی در حال انجام است.

وی افزود: جدا از ابزارهای تشویقی باید به لحاظ کارشناسی به صادرکنندگان جهت بازگشت ارزحاصل از صادرات به کشور کمک کرد.

قمری اظهارداشت: آمار و اطلاعات بیش از دو هزار صادر کننده در سال های ۹۷ و ۹۸ به تفکیک استخراج شده و این افراد ۱۰۰ درصد به تعهدات ارزی خود ایفا کرده اند یعنی توانسته اند ۱۳ میلیارد یورو ارز به چرخه اقتصادی کشوربازگردانند.

وی ادامه داد: این افراد را باید هم کمک و هم تشویق کرد چرا که الگوهای صادرکنندگان کشور هستند.

مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها حتما باید صادرکنندگان دخیل باشند.

وی افزود: مهمترین و بالاترین مشکل صادر کنندگان بعد از مشکلات بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور بالا بودن هزینه های حضور در بازارهای جهانی، هزینه های تولید و نرخ بهره تسهیلات بانکی است.

قمری بیان داشت: امسال مشوق های صادراتی در دو راستا یکی زیر ساخت های صادراتی و دیگری کاهش هزینه های صادرکنندگان است.

وی ضمن اشاره به اینکه صادرکنندگان افسران صادرات کشور هستند، یادآورشد: در این شرایط که نمی توان نفتی صادرکرداگر صادرات انجام نشود به یقین تولید، اشتغال و معیشت مردم در کشور تحت شعاع قرار می گیرد.

کد خبر: ۴۲٬۵۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha