۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰
دست کشاورزان کرمانی از نهاده ها کوتاه شد؛ سرگردانی در آشفته بازار کود
شیب گرانی شدت می گیرد؛

دست کشاورزان کرمانی از نهاده ها کوتاه شد؛ سرگردانی در آشفته بازار کود

کرمان - چند صباحی است که شاهد گله مندی و نگرانی کشاورزان از افزایش قیمت کود شیمیایی هستیم و این درحالی است که تحلیل مسئولان استان نشان از عدم حمایت شورای اقتصادی دولت از قشر کشاورز دارد.

بازار؛ گروه استان ها: ایران از نظر منطقه جغرافیایی دارای شرایط استراتژیک، غنی و ثروتمندی است که در گوشه گوشه آن در تمامی حوزه ها دارای ظرفیت های زیادی همچون معادن، جنگل ها، دریا و دارای اقلیمی چهار فصل با تنوع آب و هوایی است که در هر فصلی شاهد برداشت محصولات مختلفی هستیم، در این میان کرمان یک استان بسیار غنی در زمینه های معدنی، صنعتی و کشاورزی است و به تناسب آن، شغل غالب مردم نیز متاثر از این ظرفیت ها است.

یکی از حوزه هایی که بسیاری از مردم استان در آن فعالیت دارند و نقش بسزایی در تامین نیازهای اولیه مردم استان و کشور دارد، حوزه کشاورزی است و در نقطه مقابل زندگی قشر کشاورز نیز متاثر از فروش این محصولات است، اما موفقیت در این عرصه نیازمند در اختیار قرار دادن امکانات، تسهیلات و ارائه خدماتی مختلفی همچون سموم و کودهای شیمیایی است.

متاسفانه چند صباحی است که از گوشه و کنار صدای گلایه و انتقاد کشاورزان را می شنویم که از گران شدن سموم و کودهای شیمیایی نگران هستند تا جایی که کشاورزان معتقدند که این افزایش قیمت هیچ سنخیتی با درآمد کشاورزان ندارند و نتیجه چنین افزایش قیمتی ضربه به بخش کشاورزی است.

گرانی کود صدای کشاورزان کرمانی را در آورد
یکی از شهرواندانی که در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت است در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: افزایش چند برابری قیمت کودهای شیمیایی همه ما را غافلگیر کرده است و عملا موجب بالا رفتن هزینه ها می شود در نقطه مقابل درآمد ما هیچ تناسبی با افزایش هزینه ها ندارد. تقاضا داریم مسئولان در این زمینه تجدیدنظر کنند چراکه افزایش کود و سموم در بخش کشاورزی در کنار افزایش سرسام آور سایر هزینه های زندگی برای ما و بسیاری از کشاورزان بسیار سنگین است.

 در ادامه یکی دیگر از کشاورزان کرمانی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار ناراحتی نسبت به شرایط پیش آمده گفت: این روزها گرانی و افزایش قیمت محصولات مختلف در بازار، گذران زندگی را سخت کرده و شیوع ویروس کرونا نیز مزید بر علت شده است.

به هیچ وجه انتظار افزایش چنین قیمتی را نداشته ایم در نتیجه از مسئولان درخواست داریم به وضعیت موجود رسیدگی کنند در غیر این صورت ضربه سختی به کشاورز وارد می شود و تبعات آن دامن گیر تمام جامعه می شود

وی ادامه داد: در این شرایط دست به دامان وام و قرض شده ایم تا با انجام کشاورزی قسمتی از مشکلات جبران شود اما افزایش قیمت کودهای شیمیایی و سموم باعث دل‌نگرانی کشاورزان شده است و به هیچ وجه انتظار افزایش چنین قیمتی را نداشته ایم در نتیجه از مسئولان درخواست داریم به وضعیت موجود رسیدگی کنند در غیر این صورت ضربه سختی به کشاورز وارد می شود و تبعات آن دامن گیر تمام جامعه می شود.

یکی دیگر از کشاورزان با اشاره به عامل عرضه و تقاضا گفت: همیشه تقاضا برای فروش محصولات وجود دارد اما این دلال ها و واسطه ها هستند که نقش آفرینی می کنند، قیمت فروش محصولات کاهش پیدا می کند و هزینه ها جبران نمی شود در نتیجه با افزایش قیمت سموم و کودهای شیمیایی قطعا کشاورز متضرر می شود.

وی ادامه داد: از مسئولان تقاضا دارم که دست کشاورز را بگیرند چرا که ادامه این شرایط باعث می شود مردم دست از کشاورزی بردارند، به شغل های کاذب گرایش پیدا کنند و در نتیجه آسیب های اجتماعی افزایش پیدا می کند.

شوک افزایش چند برابر قیمت کود
اما در ادامه صدای مردم و مشکلات آنها را در حوزه افزایش قیمت کود شیمیایی به گوش معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی شمال استان رساندیم و محمدرضا پورخاتون در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه کودهای ازته، فسفاته و پتاسه سه کود عمده مورد نیاز کشاورزان است، افزود: کود ازته تولید داخل است و مقداری از نیاز کشاورزان را برطرف می کند اما به طور کلی حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد کود مورد نیاز، وارداتی است و حدود ۲۵ درصد از طریق داخل تامین می‌شود.

ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی حذف و بر اساس ارز نیمایی اقدام به وارد کردن نهاده های کشاورزی می شود که این تصمیم توسط شورای اقتصادی دولت گرفته شده است‌

وی با اشاره به اینکه دلیل گران شدن قیمت کود و سموم کشاورزی این است که ارز دولتی از این نهاده های کشاورزی برداشته شده است، عنوان کرد: بر این اساس ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی حذف و بر اساس ارز نیمایی اقدام به وارد کردن نهاده های کشاورزی می شود که این تصمیم توسط شورای اقتصادی دولت گرفته شده است‌.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان اظهار داشت: بر اساس این شرایط شاهد افزایش قیمت کودهای شیمیایی هستیم که موجب ایجاد شوک در میان کشاورزان می شود اما اعتقاد داریم که روند افزایش قیمت کود و سم از نظر بحث علمی و فنی یک کار غیرکارشناسی نیست چرا که این امر موجب می‌شود که کشاورزان بر اساس نظر کارشناسی اقدام به مصرف کود کنند.

قول دولت برای تجدید نظر در قیمت تضمینی برخی محصولات کشاورزی
 وی اضافه کرد: مصرف کود در گذشته توسط کشاورزان بر اساس نظر کارشناسی نبوده است به عنوان مثال هر ساله یک آزمایش باید توسط کشاورزان در خصوص بحث سم انجام می شده است اما کمتر به این موضوع توجه شده است اما با شرایط پیش‌آمده باعث توجه بیشتر کشاورزان به این موضوع می‌شود.

پورخاتون با اشاره به این که محصولاتی که تحت پوشش دولت هستند، دولت قول داده است که در قیمت تضمینی آنها تجدید نظر کند، اظهار کرد: یکی دیگر از چالش ها، پایین بودن نقدینگی کشاورزان است که در این زمینه دولت قرار است کارت های اعتباری جهت خرید در اختیار کشاورزان قرار دهد.

اخذ تصمیماتی که به نفع کشاورزان نیست

در ادامه سعید برخوری مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به بحث گران شدن قیمت کودهای شیمیایی گفت: در میان کود قابل استفاده کشاورزان یعنی فسفات، پتاسه و ازته، کود ازته تولید داخل است و هیچگونه افزایش قیمتی نداشته است اما مواد اولیه فسفات و پتاس که باید وارد کشور شود افزایش قیمت داشته است.

سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان و حتی خود وزیر جهاد کشاورزی نیز موافق چنین اتفاقی نیست و در این زمینه جلسات متعددی با شورای اقتصادی و هیئت دولت برگزار شد اما متاسفانه به دلیل شرایط کشور این تصمیم توسط شورای اقتصادی گرفته شده است

 وی با بیان این مطلب که دلیل گران شدن قیمت کودهای شیمیایی، حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ و استفاده از ارز نیمایی است، عنوان کرد: سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان و حتی خود وزیر جهاد کشاورزی نیز موافق چنین اتفاقی نیست و در این زمینه جلسات متعددی با شورای اقتصادی و هیئت دولت برگزار شد اما متاسفانه به دلیل شرایط کشور این تصمیم توسط شورای اقتصادی گرفته شده است.

 مدیر سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان با اشاره به اینکه افزایش قیمت کود باعث تاثیر گذاشتن روی قیمت همه محصولات می شود، افزود: در شرایط فعلی کود به اندازه کافی در استان موجود است اما گران تر شده است و به همین دلیل کشاورزان از مصرف کودهای خارجی به سمت کودهای داخلی گرایش پیدا کرده اند.

افزایش قیمت کود منجر به گران تر شدن قیمت محصولات شود و به همین دلیل در شرایط فعلی هنوز قیمت گندم تعیین نشده است، به طور کلی به نظر می رسد که چنین تصمیمی به صلاح قشر کشاورز نیست و باید تصمیمات بهتری اتخاذ شود

شیب گرانی شدت می گیرد
وی با بیان این مطلب که افزایش قیمت کود منجر به گران تر شدن قیمت محصولات شود و به همین دلیل در شرایط فعلی هنوز قیمت گندم تعیین نشده است، اظهار داشت: به طور کلی به نظر می رسد که چنین تصمیمی به صلاح قشر کشاورز نیست و باید تصمیمات بهتری اتخاذ شود.

 در مجموع به نظر می‌رسد در سالی که از طرف مقام معظم رهبری به عنوان سال جهش تولید نامگذاری شده است چنین تصمیمی که موجب حذف ارز دولتی و افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی می‌شود به هیچ وجه به نفع کشاورز و سیستم اقتصادی کشور نیست چرا که این امر موجب کاهش انگیزه فرد جهت پرداختن به کشاورزی می شود و یکی از نتایج آن افزایش آسیب‌های اجتماعی خواهد بود.

در نقطه مقابل فردی که با توسل به قرض و وام، دست به کشاورزی می زند و در ادامه با دخالت واسطه‌ها و دلال‌ها محصولات آنها با کمترین قیمت به فروش می رود تا جایی که حتی جبران هزینه کارگر و هزینه‌های اولیه آنها را نمی کند، قطعاً مشکلات فراوان بعدی را خواهد آفرید، در نتیجه مسئولان ارشد استان باید از طریق ارتباط گیری با هیئت دولت و افراد بالادست برای شرایط موجود چاره اندیشی کنند.

کد خبر: ۴۲٬۴۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha