۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳
صادرات ۴ میلیارد دلاری ایران در بخش کشاورزی
عضو کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد

صادرات ۴ میلیارد دلاری ایران در بخش کشاورزی

نیاورانی، عضو کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران میزان صادرات واقعی بخش کشاورزی در کشور را بین ۳,۵ تا ۴ میلیارد دلار اعلام کرد.

به گزارش بازار، «صدر الدین نیاورانی» افزود: ایران با وجود پتانسیل بالای بخش کشاورزی و مزیت نسبی اقلیمی می تواند با توسعه صادرات انواع محصولات درآمد ارزی قابل توجهی را نصیب کشور کند.

وی اظهارداشت: صادرات غیرنفتی ازجمله صادرات محصولات کشاورزی از طریق ارزآوری بیشتر بـاعث کـاهش وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی می‌شود و به واسـطه دسـترسی تولیدکنندگان داخلی به بازارهای جدید بین‌المللی تقاضا برای محصولات داخلی و تولید محصولات داخلی را نیز افزایش می‌دهد و موجب افزایش اشـتغال و ارزش افـزوده فعالیت‌های اقتصاد در جامعه می‌شود.

عضو کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت: صادرات یکی از اولویت های اصلی و مهم در سیاست های اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی محسوب می شود که مقام معظم رهبری نیز بر این موضوع تاکید فراوان داشته و دارند.

وی ضمن تاکید بر توسعه صادرات غیر نفتی و حمایت واقعی از صادر کنندگان افزود: متاسفانه طی چند سال گذشته برنامه های که برای تشویق صادرات داشتیم مثل اعطای جوائز صادراتی به صادرکنندگان و نظایر این اجرایی نشده است.

نیاورانی بیان داشت: قرار بود برای صادرات هر کیلوگرم سیب درختی ۵۰۰ تومان یارانه صادراتی به صادر کنندگان پرداخت شود که متاسفانه این یارانه به دلیل نبود بودجه و امثالهم شاید به یک سوم افراد هم پرداخت نشد.

وی ادامه داد: قرار بود صادرکنندگان در برابر صادرات دو کیلوگرم سیب درختی یک کیلوگرم موز وارد کنند که متاسفانه نتوانستند خیلی از عدد کامل این برنامه تشویقی هم بهره مند شوند.

عضو کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت: تنها تشویقی که امروز داریم کمک سازمان توسعه تجارت و اتاق بازرگانی در جهت رفع مشکلات صادرکنندگان است در غیر اینصورت هیچ تشویقی از صادرکنندگان در کشور انجام نمی شود.

وی در ادامه افزود: متاسفانه امروز با بدخلقی هایی از طرف بخشی از دولت به خصوص بانک مرکزی که تحت فشار کمبود ارز است، مواجه هستیم.

نیاورانی اظهارداشت: صادرکنندگانی که جدیدا می خواهند صادرات انجام دهند سخت گیری های بیشتری در صدور کارت بازرگانی شان می شود از طرفی می توان گفت کار درستی است چون کارت های یکبار مصرف از دل همین کارت ها سر بیرون می آورد.

وی ادامه داد: البته دولت باید در بحث صادرات جوان گرایی کند به عبارتی به جوانان پر و بال دهد تا ضمن رونق بخشی به صادرات بتوانند بازارهای صادراتی ایران را در اقصی نقاط دنیا اشغال کنند.

عضو کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت: رشد و توسعه در هر کاری نیاز به پویایی، سرزندگی و نشاط دارد و به یقین حوزه صادرات هم از این قاعده مستثنی نیست.

وی افزود: جوانانی که می خواهد در حوزه صادرات و بازرگانی فعالیت کنند باید از آنان به معنای واقعی حمایت کرد.

نیاورانی اظهارداشت: تحریم های خارجی در بعضی از بازارها خیلی تجار و بازرگانان ایرانی را اذیت می کند.

وی ادامه داد: صادرکنندگان امروز در اثر تحریم ها در بازگشت ارز حاصل از صادرات مشکلاتی دارندو از طرفی در برخی از بازار برای خرید محصولات ایرانی مشکل درست می کنند.

عضو کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت: سوپر مارکت ها و هایپر مارکت های بزرگ از ترس نمی توانند بطور مستقیم با شرکت های ایرانی قرار داد امضا کنند.

وی افزود: صادرکنندگان به رغم تمامی این مشکلات و تنگناها در صحنه حضور دارند وکالاهای ایرانی را به اقصی نقاط جهان صادر و ارز وارد کشور می کنند.

نیاورانی بیان داشت: مسئولان باید در این شرایط سخت تحریمی به معنای واقعی حامی و پشتیبان صادر کنندگان باشند تا فعالان این حوزه با دلگرمی بیشتر به امر صادرات بپردازند.

وی در ادامه یادآورشد: ناگفته نماند اگر این تحریم ها تا به حال در بدنه صادرات کشور اثر داشت امروز مردم شاهد افزایش صادرات از حیث رقمی و وزنی در مملکت نبودند.

کد خبر: ۴۲٬۴۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha