۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴
بازگشت بازار نیاز به معاملات بالای ۲۰ هزار میلیارد دارد/ فلزات اساسی، دارویی و شیمیایی گروه‌های پیشنهادی هستند
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار؛

بازگشت بازار نیاز به معاملات بالای ۲۰ هزار میلیارد دارد/ فلزات اساسی، دارویی و شیمیایی گروه‌های پیشنهادی هستند

رضوی، می‌گوید که در شرایط کنونی بازار سهامدارانی که نقد هستند فعلا اقدام به خرید و یا اضافه کردن سهامشان نکنند و کسانی که در بازار هستند حد ضرر را در نظر بگیرند.

بازار؛ گروه بورس: حال و روز این روزهای بورس دست کمی از حال روز افراد مبتلا به کرونا ندارد، تا کمی علائم آن‌ها کم می‌شود گمان می‌کنند که خوب شدند اما به یکباره علائم جدید ظاهر می‌شود. حمایت‌های صورت گرفته از بازار مشابه همان مسکن‌های عمل می‌کند که درد را برای مدتی تسکین می‌دهد اما تا زمانی که بدن فرد توانایی لازم برای مبارزه با ویروس را نداشته باشد تزریق دارو به خودی خود نمی‌تواند کار چندانی بکند.

امروز یکشنبه ۳۰ شهریور ماه شاخص بورس تا زمان تنظیم خبر با ریزش ۳۸ هزار واحد بر روی ۱میلیون ۶۶۱ هزار واحد قرار گرفت و این احتمال وجود دارد. روز گذشته هم بازار در ابتدای معاملات بعد رشد حدود ۱۰ هزار واحد با باز شدن نماد پالایشی‌ها شروع به ریزش کرد.  تقریبا برآیند نظر کارشناسان بازار سرمایه این است که بازار قبل از تزریق منابع جهت رشد نیاز به اعتماد سازی دارد و بازگشت اعتماد به سرمایه‌گذاران هم از کاهش دخالت دولت در بازار سرمایه نشات می‌گیرد.

برخی از کارشناسان هم معتقدند بعد از بیرون آمدن گزارش فعالیت شش ماهه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس بازار روند صعود خود را در پیش خواهد گرفت، به هر حال برای بازگشت سرمایه نیاز است که حجم معاملات از این عددی که به صورت میانگین حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان است عبور کند و به بالای ۲۰ هزار واحد برسد.

داشتن استراتژی در این روزهای پر نوسان بازار، می‌تواند سهامداران خرد را به مسیر سود دهی و حفظ سرمایه خود نزدیک کند بنابراین رسانه بازار در گفتگوهای متعدد، پیشنهاد کارشناسان و فعالان بازار در رابطه با استراتژی که این روزها باید سهامداران خرد داشته باشند را جویا می‌شود، تصمیم گیری با خود سهامداران است و بازار به سهامداران پیشنهاد می‌کند که قبل از خرید سهام حتما نظرات متعدد را بخوانند و یا از یک کارشناس خبره در این امر استفاده کنند.

عبور از ۱میلیون ۷۵۰ هزار واحد نیاز به بالا رفتن ارزش معاملات به بالا ۲۰ هزار است
رضوی کارشناس بازار سرمایه گروه فلزات اساسی، شیمیایی و داروها را به سهامداران خرد در این شرایط بازار پیشنهاد داد.

سید محمد هادی رضوی کارشناس بازار سرمایه و یکی از حقوقی‌های بورس در  گفتگو با بازار در مورد وضعیت کنونی بازار و استراتژی پیشنهادی به سهامداران خرد گفت: بستن سهام شستا، پالایشگاهی‌ها و گروه خودرو  و انتشار سهام خزانه، حمایت‌ها مختلف مانند انتشار اوراق فروش تبعی صندوق توسعه ملی سبب شد،  شاخص از عدد زیر ۱میلیون ۶۰۰ هزار واحد توانست یک مقداری با جلب اعتماد سرمایه گذاران و سهامداران از کف فاصله بگیرد و تا ۱ میلیون ۷۰۰ هزار واحد برسد.

رضوی اضافه کرد: شاخص را برای گذر از مقاومتی که روی ۱میلیون ۷۵۰  از نظر تکنیکال وجود دارد،  کار سختی را در پیش رو دارد و اگر حجم معاملات بخواهد مثل امروز و روزهای گذشته  زیر ۲۰هزار میلیارد تومان باشد خیلی سخت است که شاخص بخواهد به صورت قطعی از این عدد رد بشود.

وی ادامه داد: برای رد کردن شاخص از عدد مذکور  باید ارزش معاملات بالای ۲۰ تا ۲۵ هزار میلیارد تومان باشد، اگر ارزش معاملات بخواهد مثل این روزها روی عدد پایین مانند ۱۵ هزار میلیارد باشد رد کردن این عدد کار بسیار سختی است. البته ارزش معاملات باید به صورت مداوم به بالای ۲۵ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان برسد و از طرف دیگر اگر خالص خرید حقیقی‌ها بازار به بالای ۱هزار میلیارد تومان نرسد عبور شاخص به سمت بالاتر بسیار مشکل است.

رضوی حمایت‌های صورت گرفته از بازار را مفید دانست و افزود: این حمایت‌های که از بازار صورت می‌گیرد از این جهت مفید است که منجر به افزایش قدرت نقدشوندگی سهام و بازار سهام می‌گردد نه اینکه ارزش سهام را بالا می‌برد، سهام خودش باید بالا برود اگر ارزندست باید بالا برود و اگر ارزنده نیست باید ارزشش کاهش پیدا کند، کما اینکه در این دو هفته اخیر بازار نشان داد که سهامداران یک مقداری سهام خود را  تحلیل پایه‌تر می‌خرند. معمولا سرمایه‌گذاران سهامی را خریداری می‌کنند که به لحاظ بنیادی وضعیت بهتری از سهام‌های دیگر دارند هر چند که ما این موضوع را در این دو الی سه هفته اخیر دیدم اما سهام‌های بزرگ آرام آرام به عددهای سقف قبلی خود میرسند  و برای رد کردن این عددها  نیاز است ارزش معاملات باید بیشتر از این باشد به هر حال  این حمایت‌ها خوب است اما در جهت نقدشوندگی نه اینکه ارزش سهام را بالا ببرد، سهام را کسی نباید بالا ببرد یا پایین بیاورد.

این کارشناس استراتژی پیشنهادی خود به سهامداران خرد را اینگونه مطرح کرد: در شرایط کنونی بازار و عددی که شاخص بر روی آن قرار دارد دو پیشنهاد مطرح است یکی اینکه اگر سهامداران  که نقد هستند یا یک بخشی از سرمایه آن‌ها نقد است یا اعتبار ندارند سهامشان را اضافه نکنند و منتظر بمانند تا عدد شاخص از این مکان عبور کند و دوم اینکه  اگر در بازار سهام هم هستند حد ضرر را رعایت کنید.

وی در پاسخ به این سوال که در شرایط کنونی بازار کدام گروه را به سهامداران پیشنهاد می‌کنید؟ گفت: گروه فلزات، شیمایی و دارو پیشنهاد بنده به سهامداران است.

کد خبر: ۴۲٬۴۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha