۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۷
جامعه بین المللی تحریمهای اعلامی آمریکا علیه ایران را به رسمیت نمی‌شناسد
استاد دانشگاه هریسبورگ آمریکا در گفتگو با بازار:

جامعه بین المللی تحریمهای اعلامی آمریکا علیه ایران را به رسمیت نمی‌شناسد

دکتر مهدی نوربخش، استاد روابط بین الملل دانشگاه هریسبورگ پنسیلونیا معتقد است جامعه بین المللی تحریمهای اعلامی آمریکا علیه ایران را به رسمیت نمی‌شناسد.

جواد حیران نیا؛ بازار: «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا چندی پیش در پیامی توئیتری اعلام کرده بود: ایالات متحده آمریکا روند ۳۰ روزه را آغاز کرده تا تقریباً همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران بازیابی شود. پس از آنکه شورای امنیت نتوانسته مأموریت خود را برای حفظ صلح و امنیت بین‎المللی تأیید کند، این تحریم‎ها از نیمه شب به وقت گرینویچ در تاریخ ۲۰ سپتامبر (۳۰ شهریور) بازمی‌گردد.

وزیر خارجه آمریکا با انتشار تصویری از بند ۱۲ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ادعا کرده بود: چنانچه هر یک از اعضای شورای امنیت قطعنامه‌ای را برای ادامه رفع تحریم‌ها ارائه کند، آمریکا با آن مخالفت خواهد کرد. چنانچه قطعنامه‌ای ارائه نشود، تحریم‌ها علیه ایران روز ۲۰ سپتامبر بازخواهند گشت. قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل اینگونه عمل می‌کند.

ادعای وزیر خارجه آمریکا در حالی است که رئیس دوره ای شورای امنیت (کشور اندونزی) متعاقب درخواست آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه اعلام کرد که اجماع نظری پیرامون این درخواست از سوی کشورهای عضو شورای امنیت صورت نگرفته است.

۱۳ عضو شورای امنیت اعلام کرده بودند درخواست آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه به دلیل خروج آمریکا از برجام نادرست است و این درخواست را رد کردند و اساساً این درخواست در شورای امنیت موضوعیت پیدا نکرده است.

دکتر «مهدی نوربخش»، استاد روابط بین الملل در دانشگاه هریسبورگ پنسیلونیا در گفتگو با خبرنگار «بازار» در خصوص اعمال تحریمهای سازمان ملل به صورت یکجانبه از سوی آمریکا گفت: آمریکا این حق را برای خودش قائل است اما این حق را جامعه بین الملل و سازمان ملل برای آمریکا قائل نیست.

وی افزود: کاری که آمریکا انجام می دهد با منطق هیچ معاهده بین المللی همخوانی ندارد. این تصمیم آمریکا همچنین با منطق تصمیمات سازمان ملل به عنوان یک نهاد بین المللی سازگاری ندارد.

وی یادآور شد: منطق آمریکا در خصوص مکانیسم ماشه این است که اگر فعال سازی مکانیسم ماشه را هیچ کسی نپذیرد اما خود این کشور این اقدام را انجام خواهد داد.

نوربخش در ادامه تأکید کرد: این اقدام آمریکا نه تنها برای ایران بلکه برای سازمان ملل و اعضای آن نیز مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: این موضوع باعث افزایش تنشها میان کشورهای اروپایی و آمریکا خواهد شد. از آنجا که هیچ نهاد قضایی بین المللی وجود ندارد تا مانع اقدامات آمریکا شود، آمریکا به استناد مکانیسم ماشه ممکن است کشتی های ایران در آبهای بین المللی را توقیف کند. این اقدام حمایت هیچ نهاد بین المللی از جمله سازمان ملل و حمایت کشورهای اروپایی را ندارد. اما دولت ترامپ تصمیم گرفته به چنین کاری دست بزند.

استاد روابط بین الملل دانشگاه هریسبورگ پنسیلونیا آمریکا در ادامه گفت: آمریکا هیچ مکانیسمی ندارد که ایران را قانع کند که پای میز مذاکره بیاید. تنها مکانیسمی که تاکنون آمریکا در این خصوص داشته تحریمها است. آمریکا به صورت یکجانبه در تلاش است تا تحریمهای سازمان ملل علیه ایران را بازگرداند.

وی تأکید کرد: اما این تحریمها غیر قانونی است و مورد حمایت سازمان ملل نیست. «آنتونی گوترش» دبیر کل سازمان ملل چند روز پیش اعلام کرد که سازمان ملل سخت حامی برجام است و تحریمهای اعلامی آمریکا(تحریمهای سازمان ملل) را به رسمیت نمی شناسد.

نوربخش در ادامه افزود: کاری که ترامپ در این خصوص انجام می دهد به لحاظ مکانیسمهای داخلی شورای امنیت قانونی نیست.

وی در خصوص درخواست آمریکا از سایر کشورها درباره این اقدام نیز گفت: پمپئو از کشورهای دیگر می خواهد که در تحریمهای سازمان ملل علیه ایران که یکجانبه توسط آمریکا اعلام شده همراهی کنند هرگز اتفاق نخواهد افتاد و آمریکا در این زمینه تنها خواهد ماند و باعث افزایش تنشهای بین المللی می شود.

کد خبر: ۴۲٬۴۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha