۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۳
نماد «مدیر» با بازارگردان گشایش می‌یابد/ تدابیر هلدینگ مالی برای توانمندسازی بازنشستگان
معاون سرمایه‌گذاری هلدینگ مالی صندوق بازنشستگی کشوری:

نماد «مدیر» با بازارگردان گشایش می‌یابد/ تدابیر هلدینگ مالی برای توانمندسازی بازنشستگان

افشار، معاون سرمایه‌گذاری هلدینگ مالی صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره با تأسیس هلدینگ بانک، بیمه و سهام توسط این صندوق تأکید کرد: در چند سال اخیر این صندوق با تأسیس هلدینگ بانک، بیمه و سهام از سال ۱۳۹۴ طرح‌های مختلفی را اجرا کرده است و در واقع، این هلدینگ بازوی اجرایی صندوق بازنشستگی کشوری در بازار سرمایه است.

به گزارش بازار به نقل از صندوق بازنشستگی کشوری، مصطفی افشار درباره وظایف این هلدینگ گفت: هلدینگ بانک، بیمه و سهام با ایجاد ابزارهای گوناگون در بازار سرمایه سعی در ارائه خدمات بیشتر به بازنشستگان کشور دارد. یکی از طرح‌هایی که هلدینگ مالی مدت‌ها مورد مطالعه قرار داده بود تا به مرحله اجرا برساند، موضوع سهامدار کردن بازنشستگان بوده است.

نیاز بازنشستگان به منابع مالی تکمیلی
معاون سرمایه‌گذاری هلدینگ مالی صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه «سهامداری همچنان در کشور جای خود را پیدا نکرده است»، عنوان کرد: ما به فرهنگ‌سازی عمومی نیاز داریم تا پس از آن به صورت تخصصی افراد مورد آموزش قرار بگیرند. بازنشستگان به دلیل نوع معیشتشان در سن و شرایطی قرار دارند که نیازمند منابع درآمدی دیگری در کنار حقوق دریافتی خود هستند تا در شرایط کنونی اقتصاد کشور معیشت خود را بهتر تأمین کنند.

افشار افزود: پس از آنکه هلدینگ مالی در سال ۱۳۹۵ روی این طرح مطالعه کرد، حدود ۱۶ درصد سهام بیمه ملت را خرید و با قیمت حدود ۲۰۲ تومان به ازای هر سهم به بازنشستگان تخصیص یافت.

وی ادامه داد: بیش از ۱۳۰ هزار نفر بازنشسته در طرح یادشده شرکت کردند که با خرید اقساطی، مبلغ آن از حقوقشان کسر می‌شد. پس از گشت چهار سال، هم اینک شاهد آن هستیم که با رشد قیمت این سهم، یک بازدهی مطلوب و مناسبی برای بازنشستگان ایجاد شده است.

استقبال کم‌نظیر از پذیره‌نویسی صندوق «مدیر»
معاون سرمایه‌گذاری هلدینگ مالی صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به خدمت جدید هلدینگ مالی بیان کرد: پذیره‌نویسی و راه‌اندازی صندوق مدیر که تازه‌ترین طرح این هلدینگ است، یک صندوق سهامی با سرمایه اولیه ۴۰۰ میلیارد تومان است، پذیره نویسی این صندوق از ۱۱ مرداد ماه امسال آغاز شد و سازمان بورس و اوراق بهادار ایران بازه‌ای دو هفته‌ای برای پذیره‌نویسی آن پیش‌بینی کرده بود.

افشار با اشاره به استقبال خوب سرمایه گذاران از این صندوق گفت: بازنشستگان و دیگر سرمایه‌گذاران ظرف کمتر از ۴ روز پذیره‌نویسی این صندوق را تکمیل و همه واحدها را خریداری کردند؛ تسهیلات در نظر گرفته شده توسط صندوق بازنشستگی کشوری در این طرح برای بازنشستگان شامل یک میلیون تومان برای هر بازنشسته متقاضی شرکت در این طرح بود.

وی عنوان کرد: این تسهیلات از طریق کارگزاری «صباجهاد» به بازنشستگان متقاضی شرکت در این طرح اختصاص یافت، پس از تکمیل پذیره‌نویسی این صندوق شماری از مراحل اداری در سازمان بورس برای حضور در بورس لازم است تا انجام شود.

«مدیر» در انتظار گشایش
معاون سرمایه‌گذاری هلدینگ مالی صندوق بازنشستگی کشوری که با سایت «بورس امروز» گفت‌وگو می‌کرد، درباره مراحل اداری «صندوق مدیر» برای فعالیت در بازار سرمایه عنوان کرد: امیدواریم گشایش این نماد را به‌زودی داشته باشیم. این صندوق با صندوق‌های دولتی دارا یکم و پالایش تفاوت دارد زیرا صندوق‌های یادشده پیش از گشایش از میزان مشخص سهم و دارایی برخوردار بودند بنابراین سهامداران افزایش یا کاهش قیمتی را برای آن‌ها مشاهده خواهند کرد.

افشار با اشاره به تمایز صندوق «مدیر» گفت: «صندوق مدیر» پس از پذیره‌نویسی با گروهی قوی وضع بازار را بررسی می‌کنند تا متناسب با سیاست هلدینگ مالی و صندوق بازنشستگی کشوری سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی را بخرند، با توجه به اینکه صندوق «مدیر» از نوع سهامی است حداقل تا ۷۰ درصد امکان خرید سهام، ۱۵ درصد اوراق با درآمد ثابت و ۱۵ درصد سپرده بانکی را دارد.

وی باتوجه به اصلاح بازار و شرایط آن اظهار کرد: صندوق «مدیر» تلاش دارد سبد سهامی خود را از سهام بنیادی در صنایع ارزنده بازار سرمایه تکمیل کند زیرا سرمایه‌گذارانی که با اطمینان به این صندوق دارایی خود را به آن سپرده‌اند امید به کسب بازده مناسبی از سرمایه‌گذاری خود را دارند.

بازارگردانی صباجهاد به واسطه یک صندوق Multi NAV
معاون سرمایه‌گذاری هلدینگ مالی صندوق بازنشستگی کشوری درباره بازارگردانی این صندوق گفت: کارگزاری «صباجهاد» بازارگردانی صندوق «مدیر» را انجام می‌دهد و یک صندوق بازارگردانی Multi NAV هم دارد که قابلیت افزودن هر تعداد نماد را داراست.

افشار با اشاره به نقش بازارگردان در نقدشوندگی سهام عنوان کرد: هم‌اکنون شرکت‌های صنایع شیر ایران، شرکت‌های مجموعه صندوق همچون پتروشیمی جم، بیمه ملت، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی، پلی پروپیلن جم و همچنین سهام خارج از مجموعه از طریق این شرکت بازارگردانی می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری مجمع صندوق «مدیر» گفت: این صندوق نیز پس از برگزاری مجمع به مجموعه صندوق بازارگردانی صباجهاد افزوده شد. به دلیل قابلیت معامله این صندوق در بورس پس از بازگشایی این نماد، وجود بازارگردان به نقد شوندگی آن کمک بسیاری خواهد کرد.

معاون سرمایه‌گذاری هلدینگ مالی صندوق بازنشستگی کشوری تأکید کرد: باتوجه به استقبال این صندوق در پذیره نویسی و اصلاح بازار سرمایه، پیش‌بینی می‌کنیم که این صندوق با داشتن گروهی متخصص منابع را در سهام فاقد ریسک غیرمعمول، سرمایه‌گذاری و مدیریت و بازدهی مطلوبی را نصیب بازنشستگان و دیگر سهامداران همچون دیگر طرح‌های هلدینگ کند.

افشار گفت: از جمله اقدام‌های آینده هلدینگ مالی و صندوق بازنشستگی کشوری همانند تجربه‌های موفقی همچون خرید سهام بیمه ملت، تاسیس و راه‌اندازی صندوق مدیر، ایجاد صندوق با درآمد ثابت و به صورت ETF (قابل معامله در بورس) و در حال گذار از فرآیندهای قانونی در سازمان بورس است.

صندوق جسورانه تدبیری جدید از صندوق بازنشستگی کشوری
معاون سرمایه‌گذاری هلدینگ مالی صندوق بازنشستگی کشوری تصریح کرد: افزون بر این، هلدینگ مالی برای بهره بردن از ابزارهای جدید و قابل اجرا در بازار سرمایه با راه‌اندازی یک صندوق جسورانه فرصتی را برای همه نیروهای صاحب ایده مطلوب فراهم آورده است. این افراد که نیازمند سرمایه‌گذار برای به بارنشستن طرح خود هستند با استفاده از این فرصت ایده‌های خود را به ثمر می‌نشانند.

وی افزود: اولویت نخست این صندوق جسورانه وجود شماری ایده حمایت‌کننده از سیاست‌های کلی صندوق بازنشستگی کشوری بود تا به توانمندسازی بازنشستگان و ارائه خدمات به آن‌ها کمک کند. باتوجه به نیاز بازنشستگان در حوزه‌هایی همچون آموزشی و پزشکی، این صندوق جسورانه تعدادی سرمایه‌گذاری را در حوزه بهداشتی و پزشکی انجام داده است.

وی با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری این صندوق در شرایط شوع ویروس کرونا گفت: در مدتی که بیماری کرونا شیوع یافت، امکان مراجعه مستقیم برای بسیاری از افراد ممکن نبود. بنابراین، بسیاری از مراکز بهداشتی با استفاده از استارتاپ‌ها به ارائه خدماتی از این دست پرداختند. صندوق بازنشستگی کشوری و هلدینگ مالی با ارائه طرح‌هایی از این قبیل سعی در توانمندسازی بازنشستگان دارد.

کد خبر: ۴۲٬۳۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha