۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴
افزایش ۲ برابری پوشش صادراتی صندوق ضمانت از صادرات

افزایش ۲ برابری پوشش صادراتی صندوق ضمانت از صادرات

صندوق ضمانت صادرات ایران، پوشش ریسک‌های صادراتی را در مقایسه با ۵ ماهه مشابه سال قبل به ۲ برابر افزایش داده است.

به گزارش بازار به نقل از صندوق ضمانت صادرات ایران، ضریب پوشش این صندوق از صادرات کشور که در سنوات گذشته در حدود ۵% بوده در ۵ ماهه ابتدایی سال به حدود ۱۰% رسیده است که مشابه و همتراز کشورهای توسعه یافته دنیا است و در شرایطی حجم صادرات غیرنفتی کشور در پنج ماهه نخست سال جاری ۱۰ میلیارد و ۸۷۵ میلیون دلار بوده که صندوق ضمانت صادرات بیش از یک میلیارد دلار آن را تحت پوشش قرارداده است که به لطف آن، امنیت لازم برای توسعه بازارهای صادراتی در شرایط تحریم فراهم شده است.

بر اساس این گزارش، ثبت رکورد ۱۰% ضریب نفوذ پوشش‌های صندوق از صادرات کشور در پنج ماهه نخست سال در حالی بدست آمده است که صندوق دستیابی به این هدف را برای سال انتهایی برنامه ششم برنامه ریزی نموده بود که خوشبختانه با تلاش‌های جهادی مدیران و کارکنان ضمانت صادرات، ۳ سال زودتر از برنامه تحقق یافت.

کاهش آمار صادرات در سال جاری
این گزارش می‌افزاید: اگر چه تشدید روزافزون تحریم‌های ظالمانه آمریکا، تجارت خارجی کشور را تحت فشار قرار داده و آمار صادرات در سال جاری با کاهش روبرو شده، اما نهادهای پشتیبان صادرات مانند صندوق ضمانت صادرات با طراحی ساز و کار لازم از جمله ارائه انواع بیمه نامه‌ها و ضمانت‌نامة‌های اعتباری به عنوان ضربه گیر صادرات، نقش آفرینی می‌کنند.

بر اساس این گزارش، هیتت مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران، امسال با توجه به شرایط تحریمی و پاندمی کرونا به منظور حمایت هرچه بیشتر از صادرات غیر نفتی و تحول در فرآیندهای حمایت از صادرات وارز آوری مصوباتی داشته که آثار آن در رشد قابل توجه این نهاد قابل مشاهده است.

همچنین حمایت ویژه از شرکت‌های تولیدی و صادراتی کوچک، متوسط و دانش بنیان و نوآوری‌های بیمه‌ای جهت تسهیل خرید دین اسناد صادراتی و حمایت از واردات مواد اولیه تولیدکنندگان صادراتی که منجر به صدور کالاهای با ارزش افزوده بالا و تحقق شعار جهش تولید خواهد شد، در دستور کار این صندوق قرار گرفته است.

گفتنی است شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، اردیبهشت امسال، افزایش ۲۰۰ میلیون یورویی سرمایه این صندوق از محل صندوق توسعه ملی را به تصویب رساند.

کد خبر: ۴۲٬۲۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha