۲۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۱
سند آمایش اردبیل چشم‌انداز ۱۴۲۴ را هدفگذاری کرده است
رئیس سازمان برنامه و بودجه اردبیل:

سند آمایش اردبیل چشم‌انداز ۱۴۲۴ را هدفگذاری کرده است

اردبیل _ رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل گفت: سند آمایش اردبیل با در نظر گرفتن چشم‌انداز توسعه این استان تا ۱۴۲۴ تهیه و تدوین شده است.

به گزارش خبرنگار بازار، داود شایقی ظهر پنجشنبه در هفتمین جلسه شورای برنامه‌ریزی استان اردبیل که با حضور کارشناسان مجمع تشخیص مصلحت نظام در استانداری اردبیل برگزار شد، اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه هیچ الزام و تاکیدی بر تدوین سند آمایش نشده بود ولی ما از دو سال پیش نسبت به تهیه این سند اقدامات مطالعاتی و اجرایی را آغاز کردیم تا در سال گذشته کلیات سند به تصویب شورای برنامه‌ریزی استان اردبیل برسد.

وی اظهار کرد: در عمل به فرمایش مقام معظم رهبری در تدوین برنامه بلندمدت برای توسعه کشور سند آمایش استان‌ها با محوریت سازمان برنامه و بودجه تدوین شده و امسال نیز قرار است سند ملی آمایش در سطح ملی تدوین شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل گفت: استان اردبیل به عنوان یکی از استان‌های پیشرو این سند را در ۲ هزار و ۵۰۰ صفحه و ۲۱ جلد تهیه کرده که به اذعان متخصصان و ناظران جزو اسناد برجسته در سطح کشور محسوب می‌شود.

شایقی بیان کرد: تا افق ۱۴۲۴ در این سند چشم‌انداز توسعه استان اردبیل در نظر گرفته شده تا به صورت راهبردی بتوان برنامه‌ریزی‌ها و هدفگذاری‌ها را انجام داد.

وی ادامه داد: این سند می‌تواند می‌تواند محور برنامه‌ریزی‌ها و هدفگذاری‌های شش برنامه پنج ساله قرار گیرد که سعی کردیم این سند را با یک نگاه تخصصی و جامع با جمع‌بندی نظرات نخبگان و متفکران طراحی و تدوین کنیم.

دبیر شورای برنامه‌ریزی استان اردبیل رفع ایرادات برنامه ششم توسعه را در تهیه و تدوین برنامه هفتم ضروری خواند و بیان کرد: در این سند سعی شده تا اهداف و سیاست‌های بنیادین در مسیر توسعه استان اردبیل مدنظر قرار گیرد که از جمله آن می‌توان به پایداری ساختار محیط روستایی، نگهداشت جمعیت، تقویت ارتباطات، رقابت‌پذیری توسعه منطقه‌ای، تقویت خوشه‌های صنعتی، سازماندهی شبکه حمل و نقل، توسعه فعالیت‌های خدماتی، گردشگری و کشاورزی، تولید انرژی‌های نو و ... اشاره کرد.

شایقی گفت: در این سند به تقسیم کار ملی و منطقه‌ای تاکید شده و قرار است تا پایان سال ۱۴۲۴ استان اردبیل به استان ممتاز و پیشرو در پایداری مبانی زیست محیطی، رقابت‌پذیری در بخش‌های تجاری، اقتصادی، بهره‌گیری از ظرفیت‌های مرزی، کسب جایگاه نمونه در حوزه‌های کشاورزی، گردشگری و صنعتی و رعایت الزامات توسعه فرهنگی نایل شود.

وی به ماموریت‌های توسعه‌ای استان در این سند اشاره کرد و افزود: در این سند قلمرو استقرار واحدهای تولیدی، افزایش کشت و زرع در سه دشت مهم، ایجاد کریدور شمال – جنوب و دایر کردن سکونتگاه‌های رسمی در استان‌های مجاور و شهرهای مرزی مورد توجه قرار گرفته و آسیب‌شناسی در عدم توسعه یافتگی مناطق مختلف استان انجام شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل گفت: در این سند اولویت توسعه‌ای استان در بخش صنعت شهرهای نمین، اردبیل، نیر، توسعه بخش کشاورزی در دشت مغان و دشت اردبیل، توسعه معادن در خلخال و مشگین‌شهر و گردشگری در سرعین، مشگین‌شهر و اردبیل هدفگذاری شده است.

شایقی در پایان اظهار کرد: سند آمایش استان که در تهیه و تدوین آن از نظرات و تجربیات مدیران، صاحبنظران و اساتید دانشگاه استفاده شده یک مسیر مشخصی در تحول استان اردبیل است که می‌تواند در سال‌های آینده مورد توجه قرر گیرد.

کد خبر: ۴۲٬۱۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha