۲۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳
بازی دوسر باخت فروشنده و خریدار؛ رکود گریبان‌گیر بازار لوازم التحریر خراسان جنوبی شد
قیمت‌های نجومی نوشت افزار؛

بازی دوسر باخت فروشنده و خریدار؛ رکود گریبان‌گیر بازار لوازم التحریر خراسان جنوبی شد

بیرجند- نوشت افزار امروز در بازار خراسان جنوبی با قیمت‌هایی که گاهی صعود بین ۴۰ تا ۵۰ درصد را نشان می‌دهد خرید و فروش می‌شود؛ داد و ستدی که نه فروشنده از آن راضی است نه خریدار.

بازار؛ گروه استان‌ها: هر چند گفته می‌شد در بازار نوشت افزار نوسان است اما با قیمت‌ها موجود در بازار و مقایسه‌هایی که با فصل مشابه سال قبل انجام می‌شود تمام قیمت‌ها صعود را نشان می‌دهند و یا بهتر است این طور بازگو شود که نوسان رو به بالا داشته است.

نغمه در هنرستان رشته گرافیک می‌خواند، جلوی یک لوازم‌التحریری در سه راه اسدی بیرجند ایستاده تا مغازه خلوت تر شود. می‌گوید: امیدوارم وسایلی را که می‌خواهم اینجا با قیمت قبل بتوانم پیدا کنم.

او خوشحال از رشته‌ای که انتخاب کرده اما غمگین از هزینه‌های سرسام‌آوری که بر خانواده‌اش تحمیل شده می‌افزاید: واقعاً گاهی برای گرفتن پول این وسایل از پدرم شرمنده‌ی او می‌شوم. الان قیمت یک راپید نسبت به سال قبل چهار برابر شده و البته تمام وسایل رشته‌ ما گران شده و این تحصیل را برای تعدادی از دوستانم سخت کرده است.

خانمی که خریدش تمام شده از مغازه خارج می‌شود و در حالی که قبض کارت‌خوان را نگاه می‌کند، رو به نغمه می‌گوید این یعنی ۱۶۰ هزار تومان؟

نغمه هم با یک بله او را در بهت می‌گذارد و برای خرید وارد لوازم و التحریر می‌شود. زن در حالی که پلاستیک خریدش را زیر و رو می‌کند به خیال اینکه شاید فروشنده اشتباه کرده است با صدایی بلند تر می‌پرسد. ببخشد این وسایلی که من خواستم چیزی جا نمانده؟

فروشنده با دست علامت منفی را نشان می‌دهد. و او دوباره می‌پرسد ۱۶۰ هزار تومان درست است؟ این بار فروشنده نزدیک تر می‌آید و می‌گوید: خانم با تخفیف ۱۶۰ هزار تومان شده ضمناً مداد رنگی‌ها خرید قبل بوده است.

یک لوازم‌التحریر دیگر در شهر بیرجند نیز شرایط عادی را سپری می‌کند و آن شور و حال بازگشایی مدارس را در خود ندارد.

از یک سو خانواده‌ها از افزایش چند برابری قیمت‌ها گلایه دارند و از سوی دیگر فروشنده‌ها از کسادی بازار.

در این نارضایتی‌ها یک صورت مسئله مشترک وجود دارد و آن هم گرانی محصولات تا ۵۰ درصد که هر دو سو را تحت تأثیر قرار داده است.

کاهش خرید تا یک سوم
رئیس اتحادیه نوشت افزار خراسان جنوبی در گفت و گو با بازار در این باره می‌گوید: متأسفانه با وجود کرونا میزان خرید بسیار کم شده است.

مهدی راستگو مقدم افزایش قیمت را به تمام اقلام بازار نسبت می‌دهد و معتقد است نمی‌توانیم بگوییم تنها در نوشت افزار و لوازم‌التحریر چنین رشد قیمتی داشته‌ایم. مهم این است که بازار خریدی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه خرید مردم به یک سوم کاهش یافته است، ادامه می‌دهد: البته قیمت دفاتر نسبت به سال گذشته اندکی کاهش داشته اما فروش نداریم.

وی بیان کرد: به عنوان مثال سال گذشته بنده یک کامیون دفتر آوردم اما امسال فقط ۱۰ کارتن دفتر آورده‌ام که آن هم هنوز به طور کامل فروش نرفته است.

رئیس اتحادیه نوشت افزار خراسان جنوبی دلیل این کاهش خرید را فقط مربوط به افزایش قیمت نمی‌داند و اضافه می‌کند: کرونا و تعطیلی مدارس روی این موضوع تأثیر مستقیم داشته است چرا که تعداد زیادی از نوشت افزار بچه‌ها از سال قبل برایشان باقی مانده است.

راستگو مقدم درباره افزایش قیمت‌ها می‌گوید: برخی از اقلام خارجی که بسیار زیاد افزایش قیمت داشته به این دلیل است که یا دیگر وارد نمی‌شود یا بسیار اندک یافت می‌شود.

وی تصریح کرد: سایر اقلام نوشت افزار هم از ۲۰ درصد تا ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش قیمت داشته با این حال به نظرم کرونا بیشتر بر مشکلات ما افزوده است.

وی می‌گوید: یعنی گرانی و کاهش خرید یک طرف و موضوع کرونا یک طرف دیگر که بسیار نگران کننده است.

تعدادی از نوشت افزارها از آغاز کرونا تاکنون به مغازه مراجعه نداشته‌اند و در این صنف دچار بحران شده‌ایم اما صنف نوشت افزار و لوازم‌التحریر جز خسارت دیده‌ها از کرونا به حساب نیامدند

به گفته رئیس اتحادیه نوشت افزار خراسان جنوبی اوضاع تولیدی‌های نوشت افزار نیز خوب نیست آنها حاضر شده‌اند چک تا فروردین سال دیگر قبول کنند و جنس خودشان را بفروشند.

به گفته وی تعدادی از نوشت افزارها از آغاز کرونا تاکنون به مغازه مراجعه نداشته‌اند و تعداد زیادی از همکاران ما در این صنف دچار بحران شده‌اند.

راستگو مقدم با بیان اینکه صنف نوشت افزار و لوازم‌التحریر جز خسارت دیده‌ها از کرونا به حساب نیامدند، ادامه داد: تلاش دارم تا با مسئولان صنعت و معدن ملاقاتی داشته باشم و مشکلات این صنف را به آنها منتقل کنم. هرچند تمام این مشکلات به اتاق اصناف اطلاع داده شده اما باید منتظر نتیجه ماند.

وی اضافه می‌کند: اگر دقت کنید الان در هر سوپر مارکتی هم می‌توانید لوازم التحریرتان را تهیه کنید و این به آن معنی است که اعضای صنف ما در راستای شغل خود مظلوم واقع شده‌اند و ضعیف هستند.

هر چند راستگو مقدم افزایش قیمت‌ها را فقط تا ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته توصیف می‌کند. اما این ۴۰ درصد برای والدینی که چند دانش‌آموز در پایه‌های مختلف دارند دو برابر بیشتر است.

این گرانی‌ها سبک خرید را نیز تا حد زیادی تغییر داده است. یعنی اگر تا قبل از این گرانی‌ها خانواده‌ای برای فرزندش پنج عدد پاک کن می خرید که هر وقت یک پاک کن را گم کرد از پاک کن دیگر استفاده کند حالا تنها دو پاک کن می خرد.

اجرای طرح نظارتی ویژه بازگشایی مدارس
سرپرست سازمان صمت خراسان‌جنوبی پیش از این در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به فرارسیدن ایام بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و شروع سال تحصیلی جدید و افزایش تقاضا برای خرید لوازم‌التحریر، کیف، کفش و سایر ملزومات تحصیلی سازمان صنعت، معدن و تجارت با هماهنگی و هم افزایی دستگاه‌های مرتبط به منظور بازرسی و نظارت بر قیمت، تأمین و توزیع و ارائه به موقع کالا و خدمات اولویت‌دار این ایام «طرح نظارتی ویژه بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی» را جهت جلوگیری از هرگونه کمبود و افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها و بروز تخلفات احتمالی اجرا می‌کند.

عباس جرجانی با اشاره به اینکه این طرح از ۱۲ شهریورماه آغاز شده و تا ۷ مهرماه ادامه دارد، افزود: این طرح با محوریت تشدید نظارت و بازرسی و لحاظ نمودن اهدافی از جمله «نظارت بر واحدهای صنفی عرضه کننده پوشاک، کیف و کفش، لوازم‌التحریر، نظارت بر عملکرد مؤسسات آموزشی علمی و سایر آموزشگاه‌ها در اخذ شهریه‌ها، نظارت ویژه بر تعیین و رعایت نرخ سرویس‌های ایاب و ذهاب مدارس» اجرا می‌شود.

انجام گشت‌های مشترک و رسیدگی سریع و به‌موقع به گزارش‌های مردمی، ممانعت از فروش اجباری کالا، رعایت درصد سود خرده و عمده فروشی، نصب برچسب قیمت و بررسی فاکتورها از مهمترین اولویت‌های اجرای این طرح است

وی ادامه‌ داد: انجام گشت‌های مشترک و رسیدگی سریع و به‌موقع به گزارش‌های مردمی، ممانعت از فروش اجباری کالا، رعایت درصد سود خرده و عمده فروشی، نصب برچسب قیمت و بررسی فاکتورها از مهمترین اولویت‌های اجرای این طرح است.

وی یادآور شد: سامانه ۱۲۴ ستاد خبری سازمان در طول اجرای طرح به منظور تسریع در رسیدگی به امور، به صورت شبانه‌روزی آماده دریافت گزارش‌های مردمی در خصوص گران فروشی، عدم درج قیمت و دیگر تخلفات است.

متأسفانه ۲۰ تا ۲۵ درصد (البته عده‌ای رقم بالاتری را عنوان می‌کنند) مواد اولیه برای تولید نوشت افزار در کشورمان وارداتی است. حال تصور کنید با شرایطی که ارز نیمایی دستخوش چنین تغییراتی شده بازار لوازم‌التحریر چه روندی را در ماه‌های دیگر سال تحصیلی پیش رو خواهد داشت.

کد خبر: ۴۲٬۰۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha