۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۶
نگاه فرهنگی که نسبت به اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی وجود ندارد
نائب رییس جامعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران:

نگاه فرهنگی که نسبت به اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی وجود ندارد

نائب رییس جامعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران گفت: در ساختار دولتی و حاکمیتی موضوع بوم‌گردی را وابسته به مکان اجرای طرح می‌دانند و چون نگاه فرهنگی آنچنانی به موضوع بوم‌گردی وجود ندارد، ممکن است کل بوم‌گردی به مخاطره افتد.

اکبر رضوانیان نائب رییس جامعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، درباره وضعیت این اقامت‌گاه‌ها در کشور گفت: در مقوله اقامتگاه‌ها بیش از هر چیز تأکید بر نگاه کیفی و هویتی است که این نگاه کیفی برگرفته از هویت به شمار می‌آید.

وی بسته‌های آموزشی را در توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی موضوعی مهم خواند و گفت: در این زمینه اصرار بر این است که ارائه آموزش در زمینه بوم‌گردی پیش از صدور مجوزها باشد. در زمینه اقامتگاه‌های بوم‌گردی چیزی به عنوان درجه‌بندی و استانداردسازی وجود ندارد و نمی‌توان برای آن استاندارد تعریف کرد؛ ولی در عوض تأکید بر کیفی‌سازی است؛ لذا نمی‌توان نگاهی که به هتل‌داری داشت، را به این مقوله کرد.

رضوانیان اضافه کرد: به‌طور مثال در زمینه کمیت و بحث درجه‌بندی هتل می‌گوییم، هتلی که امکانات متعدد از جمله استخر و جکوزی و فلان و فلان دارد، می‌شود 5 ستاره ولی هرچه کیفیت آن پایین‌تر آید، از ستاره‌های هتل کم می‌شود ولی برای اقامتگاه‌های بوم‌گردی نمی‌توان استاندارد تعیین کرد و در اقامتگاه‌های بوم‌گردی ممکن است بنایی دارای حتی یک اتاق باشد.

نائب رییس جامعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران ادامه داد: بازرسان کیفی باید آموزش‌دیده باشند و با جنس موضوع بوم‌گردی آشنایی داشته باشند که اقامت بوم حتما نباید مانند هتل باشد، بلکه ممکن است الگویی از یک خانه قدیمی در قرن اخیر باشد که نمی‌توان درجه‌بندی و استانداردسازی به معنای امروزی را آن‌قدری مورد توجه قرار داد.

وی افزود: اقامتگاه‌ها چون با بحث و فرهنگ سر و کار دارند، موضوع حساس می‌شود و اگر موضوع بوم‌گردی در راستای رسیدن به توسعه پایدار نباشد، می‌تواند آسیب‌رسان باشد؛ متأسفانه بزرگترین مشکل بوم‌گردی این است که به آن نگاه کمیتی می‌شود.

رضوانیان گفت: اقامتگاه بوم‌گردی قرار است خانواده‌محور باشد و نباید این‌طور باشد که برخی فکر کنند بوم‌گردی تنها مربوط به روستاها و مکان‌های دورافتاده می‌شود، پس خودشان در این زمینه تصمیم‌گیری کنند؛ لذا جغرافیا در موضوع بوم‌گردی مد نظر نیست و موضوع مفهومی است؛ ممکن است حتی فردی خانه‌ای قدیمی و مورد توجه در میدان حسن‌آباد تهران را به عنوان بوم در نظر بگیرد و این مکان شامل طرح بوم‌گردی شود.

نائب رییس جامعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران تصریح کرد: در ساختار دولتی و حاکمیتی موضوع بوم‌گردی را وابسته به مکان می‌دانند و چون با دستگاهی مواجه هستیم که که نگاه فرهنگی آنچنانی به موضوع بوم‌گردی ندارد، ممکن است مسائل مکانی مشکلات بسیاری به وجود آورد و کل بوم‌گردی را به مخاطره بکشد.

کد خبر: ۴٬۲۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha