۲۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴
اقتصاد دنیا در سال جاری ۴.۵ درصد کوچک می شود
ریسک های اقتصادی در سال ۲۰۲۱ کدامند؟

اقتصاد دنیا در سال جاری ۴.۵ درصد کوچک می شود

دنیا در یک بحران بزرگ قرار دارد. بحرانی که از یک طرف سلامت مردم را هدف قرار داده است و از طرف دیگر اقتصاد را زمین گیر کرده است. سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی پرده از بخشی از مشکلات دنیا در سال جاری و در روزهای پسا کرونا برداشته است.

بازار؛گروه بین الملل: همه گیری کرونا باعث کاهش نرخ رشد اقتصادی دنیا شد و بسیاری از کشورها را وارد رکود اقتصادی کرد. سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی در گزارش اخیر خود اعلام کرد آسیب وارد شده به اقتصاد دنیا در اثر این پاندمی بالاترین آسیب اقتصادی واردشده به اقتصاد جهان از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون خواهد بود.بر مبنای گزارش اخیر این سازمان در سال جاری اقتصاد دنیا با نرخ ۴.۵ درصد منقبض می شود که کمتر از برآوردهای قبلی است ولی بازهم  از جنگ جهانی دوم تا کنون بی سابقه بوده است.

در گزارش قبلی این سازمان نرخ انقباض اقتصادی  دنیا در نتیجه همه گیری کرونا برابر با ۷.۶ درصد پیش بینی شده بود ولی رشد اقتصادی شماری از کشورهای در حال توسعه به خصوص چین و پیش بینی های امیدوارکننده در مورد  این بازارها باعث شد تا شرایط تغییر کند.

سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی در مورد شدت بحران اقتصادی در کشورهایی که نرخ ابتلای بالای کرونا را دارند نوشت:«انتظار می رود کشورهای هند و روسیه و مکزیک در سال جاری با نرخ دو رقمی منقبض شوند. این نرخ بالای انقباض اقتصادی در کشورهایی که هم اکنون هم به دلیل همه گیری کرونا با چالشهای زیادی روبرو هستند و قبل از کرونا هم ضعف های زیادی در سیستم مالی خود داشتند، می تواند مشکل آفرین باشد و سرعت احیای اقتصاد آنها بعد از پایان پاندمی را کاهش دهد.» 

هنوز تا پایان بحران فاصله زیادی داریم
از طرف دیگر در شرایطی که همه در مورد پایان این بحران با عرضه واکسن صحبت می کنند و شرکتهای داروسازی هم خبر از احتمال بالای عرضه واکسن در انتهای سال جاری می دهند، مرکز مطالعاتی اینسایت اکونومیکس  بر این باور است که دنیا تا رسیدن به خط پایان این بحران فاصله زیادی دارد. این مرکز مطالعاتی نوشت: «توزیع واکسن مساله ای مهم است. از یک طرف توان تولید واکسن قرار دارد و از طرف دیگر توزیع آن به تمامی مردم دنیا. این بحران زمانی تمام می شود که ۷۰ درصد از مردم دنیا واکسن را دریافت کرده باشند. در آن زمان است که بازشدن مرزها و از سر گیری فعالیتهای اقتصادی می تواند نوید بخش رشد و رونق در اقتصاد دنیا باشد.ولی دنیا تا ان روز فاصله زیادی دارد. بسیاری از کشورهای صنعتی تنها در مورد واکسینه کردن مردم خود صحبت می کنند و طرحی برای عرضه واکسن به کشورهای در حال توسعه و فقیر ارایه نشده است. این مساله برای جهانی که به گفته شرکتهای داروسازی چند ماه تا دسترسی به واکسن فاصله دارد، نقطه ضعف بزرگی است.»

ریسکهای اقتصادی در سال ۲۰۲۱ کدامند
سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی پیش بینی می کند در سال ۲۰۲۱ اقتصاد دنیا از رکود خارج شود و رشد ۵ درصدی را تجربه کند. این پیش بینی در صورتی محقق می شود که در انتهای امسال واکسن کرونا وارد بازار شود و تا انتهای سال بعد بخش زیادی از مردم دنیا این واکسن را دریافت کرده باشند. این سازمان در مورد فاکتورهایی که باعث افزایش ریسک در فضای اقتصادی دنیا می شود هم صحبت کرده است. از جمله این فاکتورهای ریسک آفرین می توان به احتمال شیوع یک پاندمی دیگر اشاره کرد. پاندمی تازه ای از ویروس کرونا قبل از اینکه تمامی مردم دنیا در برابر ویروس ایمن شوند . پاندمی دیگری در نتیجه جهش ویروس و بی اثر شدن  واکسنی که دنیا برای تولید آن یک سال زمان صرف کرده است.

از فاکتورهای ریسک آفرین دیگری که در این سال با آن روبرو هستیم می توان به افت اعتماد کسب و کارها و مردم به فضای اقتصادی اشاره کرد. افت اعتماد مردم به اقتصاد باعث کاهش مصرف می شود و افت اعتماد کسب و کارها به اقتصاد مانع از افزایش سرمایه گذاری و کارآفرینی خواهد شد. هر دو مساله می تواند روی سرعت احیای اقتصادی  دنیا در پساکرونا تاثیر منفی بگذارد.موضوع مهم دیگری که در این گزارش به آن اشاره شده است حمایت دولتها از اقتصاد در پسا کرونا است.

مجمع جهانی اقتصاد در این زمینه نوشت:« دولتها نباید تصور کنند که با واکسینه شدن  مردم و بازشدن اقتصاد، تمامی مشکلات برطرف می شود. اقتصاد دنیا طی یک سال اخیر آسیب زیادی دیده است و نیاز به حمایت دارد. بسیاری از کسب و کارها ورشکسته شده اند و بسیاری نیروهای خود را اخراج کرده اند. بخش زیادی از نیروی کار برای بازگشت محیط کاری در روزهای پسا کرونا نیاز به آموزشهای جدید دارند و دولت باید برای تامین تمامی این نیازها حضور پررنگ داشته باشد. اقتصاد پسا کرونا بدون حمایت مالی دولت ها نمی تواند بازسازی شود و کشورهایی سریعتر از بقیه از این رکود رهایی پیدا می کنند که دولتشان بیشترین حمایت را اقتصاد و کسب و کارهای آسیب دیده داشته باشد.»

سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی پیش بینی کرده است  عملکرد اقتصادی کشورهای امریکا، چین و کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۱ بهتر از پیش بینی های قبلی خواهد بود در حالیکه شدت بحران در کشورهای هند و مکزیک و افریقای جنوبی و آرژانتین و بریتانیا  بیش از انتظارهای قبلی است. این کشورها در سال ۲۰۲۰ با نرخ بالغ بر ۱۰ درصد منقبض می شوند و در سال ۲۰۲۱ هم در خوش بینانه ترین حالت می توانند رشد حداکثر یک درصدی اقتصاد را شاهد باشند. مجمع جهانی اقتصاد هم بیکاری و اثرات اقتصادی و اجتماعی ناشی از آن را یکی از بزرگترین چالشهای دنیا در روزهای پسا کرونا خوانده است.

کد خبر: ۴۱٬۹۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha