۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۷
آزاد سازی واردات خودروهای برقی و هیبرید با شرط و شروط!
نیاز سالانه هزار دستگاه در کشور

آزاد سازی واردات خودروهای برقی و هیبرید با شرط و شروط!

واردات خودرو برقی، هیبرید و بنزینی یا گازسوز با برچسب انرژی ث (c) و بالاتر و شاخص ایمنی سه‌ستاره و بالاتر براساس گواهی‌های استاندارد معتبر به شرط صادرات خودرو یا قطعات خودرو آزاد شد.

بازار؛ گروه خودرو: نزدیک به سه سال از ممنوعیت واردات انواع خودرو می‌گذرد و شمار بسیاری از شرکت‌های خودرویی به همراه کارکنان‌شان تعطیل شده‌اند و حالا به یکباره لغو ممنوعیت گروه خاصی از خودروها از جمله برقی  هیبرید از سوی نمایندگان مجلس مطرح می‌شود. در این راستا مسئولان مشخص کرده‌اند که تنها به شرط صادرات خودرو یا قطعات خودرو، واردات خودرو برقی، هیبرید و بنزینی یا گازسوز با برچسب انرژی ث (c) و بالاتر و شاخص ایمنی سه ‌ستاره و بالاتر بر اساس گواهی‌های استاندارد معتبر امکان پذیر خواهد بود. بر همین اساس خبرگزاری بازار به بررسی امکان‌پذیر بودن واردات خودرو با چنین شرط و شروطی می‌پردازد.

منطق واردات بر اساس توان خرید
در تمام دنیا تولید خودروهای برقی تنها سهم کوچکی از سبد محصولات خودروسازان را به خود اختصاص می‌دهد و واردات چنین خودروهایی نیز بر همین اساس انجام خواهد شد. در این راستا دبیر موقت انجمن علمی خودروهای برقی کشور با اشاره به اینکه برای واردات خودروهای برقی و هیبرید باید کشش بازار را مورد بررسی قرار داد به بازار گفت: برای ورود هر تکنولوژی به صنعت کشور ابتدا باید نمونه‌ای از آن وارد شود و با توجه به اینکه خودروهای الکتریکی سهم کوچکی در بازار دارند، هیچ کسی توصیه به تولید این گروه از خودروها نمی‌کند چراکه هزینه‌های تمام شده تولید و قیمت نهایی خودرو را به شدت افزایش می‌دهد. بنابراین برای تامین نیاز بازار به خودروهای الکتریکی واردات بهترین گزینه است تا از طریق آن انتقال دانش فنی هم انجام شود. البته واردات باید مشروط بر مطالعه محصول باشد.

سیامک علیزاده نیا  با اشاره به اینکه اگر شرایط را عادی در نظر بگیریم و واردات مشروط بر سنجش توان مشتری انجام می‌شد، برای نیاز صنعت و بازار باید بهترین محصول خودرو الکتریکی را با خدمات پس از فروش و قیمت منطقی مناسب وارد می‌کردیم، افزود: خودرو الکتریکی وارداتی هم باید  متناسب شرایط اقلیمی کشور و نیاز کاربری باشد. اگر تمام شرایط مذکور فراهم بود، باید به دنبال ایجاد شرایط مناسب در خصوص تولید همان محصول وارداتی باشیم. خودرویی که علاوه بر کنترل آلایندگی و کاهش مصرف سوخت، در دراز مدت امکان داخلی سازی آن نیز وجود داشته باشد.

وی با اشاره اینکه هنوز در کشور ظرفیت برای تجاری سازی قطعات خودروهای الکتریکی وجود ندارد، اما توانمندی داخلی سازی آن وجود دارد، ادامه داد: تجاری سازی نیاز به تیراژ دارد، خودروهای برقی نیز تیراژ قابل توجهی در کشور ندارد. بهترین روش برای رسیدن به خودروهای الکتریکی واردات است که اگر با انتقال تکنولوژی همراه باشد، عالی‌ترین شرایط خواهد بهترین تصمیم از سوی مسئولان خواهد بود. علیزاده نیا تاکید کرد: ورود یک تکنولوژی جدید با نگاه داخلی سازی آن باید همراه باشد، توانایی تولید خودرو برقی در کشور وجود دارد اما مقرون به صرفه نیست.

نیاز بازار داخل به خودرو برقی سالانه هزار دستگاه
دبیر موقت انجمن علمی خودروهای برقی کشور با اشاره به اینکه نیاز بازار را باید به وضعیت اقتصاد گره زد، افزود: زمانی که جهش نرخ دلار نداشتیم ۵ هزار دستگاه در سال نیاز بازار به خودروهای الکتریکی بود. ولی اکنون نیاز بازار به هزار دستگاه در سال است. خودرو الکتریکی در دنیا دو تا سه برابر خودرو احتراق داخلی قیمت دارند.

وی ادامه داد: زمانی که محصول تولید داخل در بازار با قیمت ۶۰۰ میلیون معامله می‌شود، رسیدن به هدف کاهش آلودگی هوا در مناطق آلاینده دست نیافتنی خواهد شد. زیرا همین خودرو ۶۰۰ میلیونی را در نظر گرفته و آن را با یک خودرو الکتریکی قیاس کنیم، حدود ۱میلیارد و ۸۰۰ میلیون بها خواهد داشت. بنابراین چه مالکی توان خرید آن را برای تاکسی و...دارد؟ لذا درپاسخ به این سوال باید گفت سنگ بزرگ نشانه نزدن است، خودرو برقی را برای حمل و نقل عمومی و... بیاوریم یک میلیارد قیمت دارد. پس به جای مصرف شخصی، باید به فکر حمل و نقل عمومی بود.

تست تصادف خودروهای داخلی را به هر مشتری در بازارهای جهانی نشان دهید، کسی جرات خرید نخواهد داشت

عدم امکان صادرات مشروط بر واردات
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نیز با اشاره به مطرح شدن طرح واردات خودرو الکتریکی در مجلس به بازار گفت: بر اساس طرح تحول بازار و صنعت خودرو مجلس، اعلام شده که واردات گروه خاصی از خودروها آزاد است. بر اساس ماده ۱۸ این طرح هر فرد حقیقی یا حقوقی می‌تواند به شرط صادرات خودرو یا قطعات خودرو نسبت به واردات خودرو تمام برقی، دو نیروی(هیبریدی)، واردات خودروی بنزینی یا گازسوز بر حسب برچسب انرژی سطح سه و بالاتر، شاخص ایمنی سه ستاره و بالاتر و بر اساس گواهینامه معتبر معادل ارزش مالی  اقدام کند.

مهدی دادفر با اشاره به این که اگر واردات خودروهای الکتریکی را محدود به صادرات خودرو یا قطعات کنند، نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت، تاکید کرد:اکنون بر اساس ماده مذکور کدام خودرو را می‌خواهیم صادر کنیم؟ هیچ گونه سندی از تست تصادف خودروهای فعلی را تولیدکنندگان انتشار ندادند.

وی با اشاره به اینکه خودروهای صادراتی باید تمام استانداردهای ضروری تعیین شده برای صنعت خودرو را داشته باشند ادامه داد: تست تصادف خودروهای داخلی را به هر مشتری در بازارهای جهانی نشان دهید، کسی جرات خرید نخواهد داشت.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص چرایی مطرح شدن چنین طرحی توسط مسئولان بیان کرد: طرح واردات خودروهای الکتریکی برای این هست که بگویند بازار انحصاری نداریم، لذا چنین ماده‌ای را قرار داده‌اند. اعلام چنین طرح‌های منجر به ورود خودروهای برقی، هیبریدی و بنزینی نخواهد شد. همچنین ارائه این طرح‌ها تاثیری در امر واردات خودرو نخواهد داشت.

گفتنی است بر اساس تصمیم‌گیری دولت در سال ۹۷، واردات هرگونه خودرو خارجی حتی خودروهای هیبریدی ممنوع اعلام شده است. در آن سال محمد شریعتمداری، وزیر وقت وزارت خانه صنعت، معدن و تجارت طی نامه‌ای در تاریخ ۳۰ خرداد به رئیس سازمان توسعه تجارت فهرست گروه چهارم کالایی که واردات آنها با ممنوعیت همراه شده بود را ابلاغ کرد و از آن تاریخ تاکنون نه تنها واردکنندگان خودرو نتوانستند هیچ خودرویی به کشور وارد کنند بلکه کلیه ثبت سفارشات صادره قبل از اعلام ممنوعیت وارد خودرو نیز فاقد اعتبار شد. تصمیمی که در نهایت منجر به دپوی چندین میلیارد تومان از اموال مردم در گمرکات کشور شد و حالا هم به نظر نمی‌رسد این لغو ممنوعیت‌های مشروط بتواند واردات خودرو را آزاد کند.

کد خبر: ۴۱٬۸۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha