۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸
سرمایه گذاری ۱.۸ میلیارد دلاری شرکتهای داخلی/ تحریمها صنعت نفت را تقویت کرد
توجه رسانه‌ها به استفاده از توان داخلی

سرمایه گذاری ۱.۸ میلیارد دلاری شرکتهای داخلی/ تحریمها صنعت نفت را تقویت کرد

صنعت نفت یکی از مهمترین صنایع ایران است که به دلیل تحریم های امریکا، آسیب زیادی دید. کاهش سرمایه گذاری خارجی و کاهش ورود شرکتهای غربی به این صنعت باعث شد تا توان رشد آن کاهش یابد. اماسیاستهای ایران در حوزه های مشترک با عراق و استفاده از توان داخلی می تواند ناجی اقتصاد کشور باشد.

بازار؛ گروه بین الملل: صنعت نفت ایران یکی از مهمترین صنایع این کشور است و به همین دلیل است که امریکا در سالهای اخیر برای فشار آوردن به اقتصاد ایران اقدام به تحریم صنعت نفت و تحریم فروش نفت کرده است. در نتیجه این تحریم ها ورود سرمایه های خارجی به صنعت نفت کاهش یافت و شرکتهای نفتی بزرگ غربی از همکاری با ایران برای توسعه حوزه های ایران و بهره برداری از آنها امتناع کردند. اما  در روزهای اخیر توجه رسانه ای خارجی به  استفاده از توان داخلی و افزایش ظرفیت تولید در مخازن مشترک نفتی به شدت مورد توجه  قرار گرفته است و نشان می دهد که تحریم ها توان داخلی  در صنعت نفت را تقویت کرده است.

اویل پرایس در مورد دلیل تحریم های نفتی ایران توسط غرب نوشت: «ایران یکی از اعضای مهم اوپک بود و توان بالایی برای صادرات نفت داشت. با تحریم نفتی امکان صادرات از ایران گرفته شد و درآمد صادراتی کشور کاهش یافت. بسیاری بر این باورند یکی از اهداف مهم اجرای طرح های تحریمی نفتی امریکا این است که  سهم امریکا در بازار نفت دنیا رشد کند و مانعی در مسیر کاهش قیمت نفت در دنیا ایجاد شود. تنش ناشی از تحریم نفتی ایران زمینه را برای افزایش قیمت نفت فراهم کرد و حذف شدن نفت ایران از بازار جهانی، فرصتی برای جایگزین شدن نفت امریکا در بازار نفت دنیا ایجاد کرد.»

 اویل پرایس در روز ۱۵ سپتامبر سال ۲۰۲۰، گزارشی در مورد تولید نفت ایران در حوزه های مشترک ارایه داد. طبق گزارش منتشر شده توسط اویل پرایس  طی هفت سال اخیر  تولید نفت ایران از حوزه نفتی مشترک با عراق که در جنوب غربی این کشور واقع شده است، بالغ بر ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است. هفت سال قبل یعنی زمانی که برای اولین بار بهره برداری از این حوزه شروع شده بود، ایران تنها ۷۰ هزار بشکه نفت  از این حوزه برداشت می کرد.

طبق گزارش اویل پرایس این حوزه های مشترک با نام آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی، یاران شمالی، یاران جنوبی و یادآوران در منطقه کارون قرار دارد که ایران در نظر دارد حجم تولید از این حوزه ها را افزایش دهد. بر مبنای این گزارش  این حوزه ها ظرفیتی بالغ بر ۶۷ میلیارد بشکه نفت دارد و  سرمایه گذاری در توسعه این حوزه مشترک در سالهای اخیر افزایش یافته است. اویل پرایس تاکید کرد ایران در نظر دارد صادرات نفت از این حوزه مشترک را افزایش دهد و از این محل درآمد بیشتری کسب کند.

فاز اول زنجیره انتقال نفت از این حوزه شروع شده است
ورلد اویل هم در گزارش دیگری در مورد این حوزه ارایه داده است و از این حوزه به عنوان یکی از راه های  ایران برای کاهش فشارهای مالی ناشی از تحریم نفتی نام برده است. ورلد اویل نوشت: «در ماه اوت سال جاری ایران اولین فاز از زنجیره  انتقال نفت از حوزه های واقع در غرب کارون را راه اندازی کرد. ظرفیت روزانه انتقال نفت خام سنگین از این حوزه برابر با ۴۶۰ هزار بشکه در روز است و از این ترمینال صادراتی روزانه ۲۵۴ هزار بشکه نفت خام سبک ایران صادر می شود.»

ورلد اویل در مورد دومین فاز از پروژه نوشت: «هم اکنون ایران کار روی فاز دوم این پروژه انتقال نفت را شروع کرده است و زمانیکه این فاز به بهره برداری برسد، ایران می تواند روزانه بالغ بر یک میلیون بشکه  نفت خام از غرب کارون به بازارهای صادراتی ارسال کند. این ترمینال صادراتی به ایران این  امکان را می دهد تا درآمد بیشتری از فروش نفت کسب کند.»

قراردادهایی با شرکتهای داخلی امضا شده است
سی  ان ان هم گزارشی مفصل در مورد این پروژه بزرگ نفتی ایران تهیه کرده است. طبق این گزارش در ماه اوت، ایران ۱۳ قرارداد با ۱۴ شرکت نفتی داخلی برای توسعه این حوزه ها و تکمیل زیر ساختهای لازم برای این طرح امضا کرده است. اجرای این قراردادها ظرفیت تولید نفت ایران را ۱۸۵ هزار بشکه در روز افزایش می دهد. ارزش این ۱۳ قرارداد بالغ بر ۱.۷۸ میلیارد دلار است که هدف اصلی آن افزایش ظرفیت تولید ایران است.

سی ان ان در مورد معافیت ایران از تعهد به توافق اوپک پلاس برای کاهش تولید نوشت: «ایران در سالهای اخیر با فشارهای ناشی از تحریم نفتی روبرو بوده است و به همین دلیل تولید نفت خود را به منظور همسو شدن با سیاستهای اوپک پلاس کاهش نداده است.»

اویل پرایس از توافق های دیگری که در ایران برای توسعه حوزه های نفتی امضا شد هم صحبت کرده است. طبق این گزارش در ماه جولای سال جاری ایران ۱.۳ میلیارد دلار قرارداد با شرکتهای داخلی امضا کرده است که هدف آن دو برابر کردن ظرفیت تولید برق در حوزه نفتی آزادگان است. در نتیجه بهره برداری از این پروژه ها و افزایش تولید، درآمد نفتی ایران  بالغ بر یک هزار میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. پیش بینی می شود طی ۳۰ ماه اجرای قرارداد، ظرفیت تولید نفت ایران از ۱۴۰ هزار بشکه در روز به ۳۲۰ هزار بشکه افزایش یابد. در سال ۲۰۱۳ توان تولید نفت از این حوزه برابر با ۴۵ هزار بشکه در روز بود.

کد خبر: ۴۱٬۸۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha