۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
نوسان شدید در گروه خودرویی و بانکی؛ ترس و هیجان در بازار سرمایه همچنان وجود دارد
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار:

نوسان شدید در گروه خودرویی و بانکی؛ ترس و هیجان در بازار سرمایه همچنان وجود دارد

افضلیان، کارشناس بازار سرمایه می گوید: سهامداران همچنان با ترس و دلهره به بازار سرمایه می نگرند و تا این ترس در بازار نریزد شاخص همچون گذشته مثبت نخواهد بود.

سمیه خسروی؛ بازار امروز و تا این لحظه از بازار شاخص کل با رشد ۴۲ هزار واحدی توانسته است بار دیگر شاخص یک میلیون و هفتصد هزار واحدی را پس بگیرد، شاخص کل به مدد گروه فلزات اساسی و معدنی ها و پتروشیمی ها سبز است اما در گروه خودرویی همچنان ترس و دلهره موج می زند و هیجان های سنگینی در حال رد و بدل شدن است. به عنوان نمونه منفی شدن نماد وپارس در معاملات امروز و هیجانی شدن کل بانکی ها و منفی شدن خگستر و تحت تاثیر قرار گرفتن تمام نمادهای خودرویی حتی نمادهای لیدری مانند خودرو و خساپا.ریزش شدید شاخص ها طی حدود ۲ ماه اخیر خیلی از سهامداران و فعالان بورسی را نسبت به سرمایه گذاری در این بازار پرنوسان تا حدی ناامید کرد. نا امیدی از اینکه با وجود حمایت های ویژه دولت از سرمایه گذران بورسی اما به یک باره بازار به حال خود رها شد و خیلی ها دچار زیان شدید شدند. هر چند ذات بازار سرمایه فراز و نشیب شاخص ها و سود و زیان است اما سیر نزولی و مستمر شاخص ها در این بازار انگیزه سرمایه گذاران را برای ماندن در این بازار به نسبت اوائل سال بسیار سرد کرده است.

البته اخیرا تلاش هایی شده است تا بازار سرمایه به روال قبل بر گردد اما بعید به نظر می رسد که دیگر چون گذشته همه سرمایه گذار در بورس ماندگار و سودهای کلانی را در این بازار به جیب بزنند، چرا که بخش عمده ای از سرمایه گذاران  افراد ناشی و غیر حرفه ای بودند که بدون آگاهی از تبعات معاملات در چنین بازار و ارد بورس شده بودند این در حالی است که سرمایه گذاران اصلی و واقعی این بازار کسانی هستند که در شرایط زیان بازار را ترک نمی کنند و به انتظار روزهای خوش همچنان به این بازار می نگرند.

رشد شاخص ها و اصلاح ساختارها در این بازار رسمی و مهم اقتصادی نیازمند یک سری قواعد و قوانین خاص دارد نه اینکه به امید حمایت حقوقی ها از بازار بنشینیم ومنتظر تحول در بازار سرمایه از ین طریق باشیم.

ترس همچنان موج می زند
مهدی افضلیان تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه می گوید؛ سهامدارن همچنان با ترس و دلهره به بازار سرمایه می نگرند و تا این ترس در بازار نریزد شاخص ها همچون گذشته مثبت نخواهد بود چرا که سهامداران پس از افت این بازار  در داد و ستد ها دست به عصا فعالیت می کنند.

مهدی افضلیان تحلیگر و کارشناس خبره بازار سرمایه در گفتگو با« بازار» می گوید: بعد از ریزش شاخص ها و موج ناامیدی سرمایه گذاران در بورس جلسات متعددی برای نجات بازار سرمایه از سوی مسئولان و متولیان این بازار برگزار شد تا بورس دوباره جان بگیرد و شاخص ها دچار رشد و نمو شود آنگونه که حقوقی ها بازار سرمایه و شرکت های زیر مجموعه را حمایت کنند اما متاسفانه اتفتق خاصی در بازار نیفتاد و پس از هر با بحث و نظر در راستای پشتیبانی از بازار شاخص ها همچنان ریزشی بوده است.

وی به اظهارت رئیس مجلس شورای اسلامی در حمایت از بورس اشاره کرد و افزود: چنین اظهاراتی معمولا جنبه کاربردی در بازار را ندارند چرا که اگر اتفاق خاصی قرار است در بازار سرمایه بیفتند روزهای گذشته شاهد آن می بودیم. 
 

گفتار درمانی برای بورس تاثیری ندارد
افضلیان گفتار درمانی برای نجات بورس را بی تاثیرعنوان کرد و افزود: رشد شاخص ها و اصلاح ساختارها در این بازار رسمی و مهم اقتصادی نیازمند یک سری قواعد و قوانین خاص دارد نه اینکه به امید حمایت حقوقی ها از بازار بنشینیم ومنتظر تحول در بازار سرمایه از ین طریق باشیم.

این کارشناس بازارسرمایه خاطرنشان کرد: تا خرید های پرقدرت در بازارانجام نشود و ترس و هیجان از این بازار رخت برنبند بازار سرمایه به ثبات و شرایط مساعدی نمی رسد. چرا که برخلاف وعده حقوقفی ها در تحول بازار سرمایه شاهد فروش سهام از سوی آنها در بازار هستیم.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا ورود بانک ها به فعالیت در بازار سرمایه می تواند تحول آفرین باشد گفت: چنین حرکتی به ذات اتفاق خوبی است اما باید به این نکته توجه شود که با در نظر گرفتن اینکه خرید و فروش سهام شرکت ها جزء غیر عملیاتی بانک ها بود و مرحله به مرحله دارایی ها را کاهش دادند و این یک شک مثبت در صورت عمل کردن است.
افضلیان در ادامه و در پاسخ به اینکه قرار است منابعی از صندوق توسعه ملی برای حمایت از بازار سرمایه انجام شود تبعات چنین اقدامی را چگونه می بینید افزود: با فرض اینکه بخشی از حساب ذخیره ی صندوق به ریال بر آورد شود و یک درصد صرف خرید شرکت ها باشد  بهترین حالت چیزی حدود ۱۷ الی ۲۰ هزار میلیارد تومان است اگر قرار است وارد شود( که بنده ابن خبر را تایید نمیکنم )و اقدام به خرید سهام کند اتفاق خوبی است و صف ها را در بهترین حالت که چهار الی پنج هزار میلیارد داشته باشیم میتواند جمع کند و مثبت است هم از جهت خرید سهام و تقویت بازار و سرمایه گذار اقدام به فروش سهام نمیکند در وضعیت فعلی بازار واکنش نشان میدهد و با توجه به ترس که در بازار سرمایه است سرمایه گذار نمی داند به لحاظ دستوری یا ذات قیمت ها در حال افزایش است.

کد خبر: ۴۱٬۸۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 6
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رحیم نمازیان IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
      6 0
      سفارش گذاشتن ساعت ۸.۳۰ تا ساعت ۹ صبح درحال حاضر کلاه برداری از اشخاص وگول زدن سرمایه گذاران تازه وارد است یاباید برچیده شود یاباید هرکس دراین ساعت سفارش گذاشت نتواند حذفش کن
    • IR ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      2 0
      با سلام واحترام ، حضرات استحضار دارند که کلیه کارشناسان عزیز در طول سال کلا در رد نظرات و عملکرد دولت،مجلس و مسئولین محترم بورس اظهار نظر کرده اند وتا کنون هیچ اقدامی را تایید نکرده اند خوب ما هم قبول داریم که تمامی اقدامات در خصوص بازار سرمایه غلط بوده و نتیجه بخش نبوده ولی اینچنین اظهارات نه از نظر منطق ونه از نظر عقل ونه از نظر عرف صحیح نیست چون اگر من کارشناس در باره هر چیزی نظر مثبت یا منفی دارم باید برای نظر خود دلیل قانع کننده ای داشته باشم و از طرف دیگر برای بهبود آن نیز راه وروش ارایه کنم والا با این عمل خود هیچ کار مثبتی انجام نداده ام و ممکن است قضیه را بدتر این هم با نظر منفی خود کرده ام . لذا بنده حقیر ویا سایر سهامداران از کارشناسان محترم تقاضا داریم اضهارنظر دروغین نکنند چون ضررهایی که از نظرات این عزیزان متوجه سهامداران میشود دوچندان است لذا خواهشن اظهار نطر دروغین به ما سهامدان القا نکنید ویا اگر نظری در مورد بازار سرمایه دارید حتما دنبالس دلیل خود را بیان فرمایید ودر خاتمه نظر سازنده خود را نیز بفرمایید تا استفاده شود موفق و پیروز باشید
    • ضیامهر عبداللهی IR ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      1 0
      سلام مجدد خدمت دوستان در ادامه عرایض خود از مسئولین عزیز تقاضت داریم نسبت به حذف نیم ساعت سفارش از ساعت ۸/۵ _ ۹ صبح اقدام یا مزایای حقوقیها ( که شبیه حق وتوی ۵ کشور در سازمان ملل)هست سلب شود ویا کلا هیچ سهامدای در این ساعت مشخص نسبت به حذف ویا اضافه قادر نباشند
    • ضیامهر عبداللهی IR ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      1 0
      با سلام خدمت دوستان عزیز با عنایت به درخواست بیشتر سرمایه گزاران خواشن در خصوص کنترل بازار فعلی تا رفع مشکلات ورختن ترس بازار ریزشی چند روز اخیر حقوقیهای عزیز را در خصوص فروش شارپی همزمان محدود شوند مثلا در روز نتوانند بیش از یکدرصد پورتفوی خودرا بفروشند تا بازار خودرا پیدا کند اگر ملاحظه فرمایید روز چهارشنبه گذشته در ساعت مشخص حقوقیها با فروش ۳۰درصدی خود کل بازار رابهم ریختند
    • IR ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      2 0
      هیچی نیست جلوی این حقوقی های نامرد را بگیره توخودرو تمام سرمایه ام رفت راهی تا خودکشی نمانده چیکار کنم
    • Hosein IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      0 0
      کدوم حمایت حقوقی همش در حال فروش